Auteur Topic: Galanthus 2011/2012  (gelezen 122576 keer)

Lida Lourens

• Top poster
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #315 Gepost op: 29 januari 2012, 15:34:38 »
Buitengewoon Top Secret Frankie! :o

Maar als je een keer in de buurt bent en ik heb tijd kunnen we wel even gaan kijken.
Alleen niet bang wezen voor boswachters en bekeuringen ;D

Jammer dat het op deze wijze moet.
Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Johan Keulemans

• Superposter
  • Geslacht: Man
« Reactie #316 Gepost op: 29 januari 2012, 16:50:22 »
Citaat
Alleen niet bang wezen voor boswachters en bekeuringen

Weet in ieder geval dat er hier minstens één boswachter ook meeleest.  ::)
En maar een geluk dat die mensen er ook nog zijn. Als je hier al kan zien wat er allemaal gebeurd.  --14  En dan maar zeggen "in het buitenland vernielen ze stukken natuur, dat begrijp je toch niet", maar voor eigen belang mag het dan wel waarschijnlijk.  ))4
Al weet ik ook wel dat al onze "tuinplanten", "kasplanten" en "kamerplanten" ooit uit de natuur gekomen zijn, en eigenlijk gewoon planten zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2012, 17:03:46 door Johan Keulemans »
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #317 Gepost op: 29 januari 2012, 17:22:12 »
Beste mensen, mag ik vragen om de discussie ivm het ophalen van Galanthussen (of ander moois) uit de bossen hierbij te laten aub ?
Dank u !  Het probleem van conservatie is er eentje dat al vaak en veelvuldig is aangekaart - ook op andere fora, en dat is vaak uitgelopen op een door niemand te winnen discussie, soms zelfs escalerend in ongepast woordgebruik.

Iedereen kan en mag vrij zijn mening verkondigen, maar als vereniging stellen wij het op prijs om binnen dit forum alles in een vriendelijke sfeer te houden, waarbij we in positieve zin over onze hobby kunnen van gedachte wisselen.

Bij deze zou ik deze discussie willen sluiten voor het te erg wordt - mocht dit toch nog uit de hand lopen, dan behoud ik mij het recht voor de posts ivm dit onderwerp te verwijderen.
Dank voor uw begrip !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #318 Gepost op: 29 januari 2012, 17:40:20 »
Beste mensen, mag ik vragen om de discussie ivm het ophalen van Galanthussen (of ander moois) uit de bossen hierbij te laten aub ?
Dank u !  Het probleem van conservatie is er eentje dat al vaak en veelvuldig is aangekaart - ook op andere fora, en dat is vaak uitgelopen op een door niemand te winnen discussie, soms zelfs escalerend in ongepast woordgebruik.

Iedereen kan en mag vrij zijn mening verkondigen, maar als vereniging stellen wij het op prijs om binnen dit forum alles in een vriendelijke sfeer te houden, waarbij we in positieve zin over onze hobby kunnen van gedachte wisselen.

Ik vind het eigenlijk een beetje voorbarig, Luc, om deze discussie nu al in de kiem te smoren. Tot op heden heb ik op dit forum alleen nog maar mensen ontmoet die fatsoenlijk zijn en iedereen in hun waarde laten. Ongepast woordgebruik heb ik nog nooit gezien. ((3 ((3 ((3

Ik vind het juist heel belangrijk dat we in dit forum open kunnen discussieren en dat we ook stil staan bij "de schaduwzijde" van onze hobby.

Ik heb me eerder bewust niet uitgelaten over de "etische" vraag van Lina, omdat ik het een heel moeilijke vraag vind. Uit principe zeg ik dat je af moet blijven van planten in de natuur. Maar aan de andere kant, als ik in een bos zou lopen met duizenden en duizenden nivalissen en m'n oog zou vallen op een mooie groene of Trym-like nivalis...  
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2012, 21:31:31 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #319 Gepost op: 29 januari 2012, 17:44:32 »

Tot op heden heb ik op dit forum alleen nog maar mensen ontmoet die fatsoenlijk zijn en ieder in hun waarde laten. Ongepast woordgebruik heb ik nog nooit gezien. ((3 ((3 ((3

Daarin kan ik je absoluut volgen Sven - ik wil er wel in meegaan als we dat zo kunnen houden...  ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Oud

• Junior
  • **
  • Nothing beats Snowdrops!
« Reactie #320 Gepost op: 29 januari 2012, 17:48:37 »
Het is een bos waar een licentie van een oom opzat dus eigenlijk nog familie-eigendom. Als dit familielid hier niet was geweest hadden hier nooit geen sneeuwklokjs gestaan!

We zijn een volk van verzamelaars anders hadden wij geen groente en diverse andere gewassen in onze tuinen gehad, en uiteindelijk komt dat allemaal uit de NATUUR!
Als onze voorouders dit niet hadden gedaan leefden we nog in een grot en op mammoetvlees!

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #321 Gepost op: 29 januari 2012, 18:50:01 »
De mens heeft sinds mensenheugenis van alles en nog wat uit de natuur gehaald om zich in zijn levensonderhoud te voorzien, gaande van dieren, planten en grondstoffen. Anders zaten we inderdaad nog altijd in onze grot. Dat is één zaak.

Dat er onder liefhebbers al eens iets uit de natuur wordt gehaald, tja, het is nu ook het eind van de wereld niet, zolang het maar met 'manieren' gebeurt, en er geen halve kamion wordt volgestouwd. We moeten nu ook niet heiliger zijn dan de paus.

Wanneer bepaalde van die liefhebbers deze geroofde waar dan tegen woekerprijzen aanbieden, daar heb ik dan mijn bedenkingen bij. Als deze dan nog op E-bay terechtkomen tegen recordprijzen, dan pas is het van de pot gerukt.

Het is nu zo dat de foto's die Gerard toont weliswaar wat aanstootgevend zijn. Anderzijds wordt op deze manier ook eens een ander facet van de hobby getoond.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #322 Gepost op: 29 januari 2012, 20:14:10 »
Een geweldig klokje Sven, maar wat is precies het verschil met "Trymlet".

Het groen van de tekening op de buitenste bloemblaadjes is bij "Trymming" een stuk donkerder. En ze schijnt grotere bloemen te hebben dan "Trymlet", maar het is nog te vroeg in het jaar voor mij om dat te kunnen bevestigen.

Is dit het beroemde klokje welke Annie Fallinger twee jaar geleden uit Engeland meenam?

Geen idee, dat verhaal zegt me niets. ((15
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2012, 21:32:31 door Sven de Groot »

Gerard Oud

• Junior
  • **
« Reactie #323 Gepost op: 29 januari 2012, 22:08:32 »
Dankjewel Frankie!
Ik heb nog 2 grote tuinen cq bossen waar ik ook met toestemming mag kijken en verzamelen, en wat ik graag wil delen dmv fotos op dit forum. Maar als men nieuwe vondsten soms interessant ander wat minder liever niet ziet omdat men denkt dat dit "roofgoed " dan vind ik dat jammer.

Frankie geen zorgen over een bekeuring ik regel ook de toestemming voor jou! En als er nog meer gegadigden zijn kunnen die zich melden, wel rekening houden met een beetje afzien het wordt geen uitstapje naar de lokale hortus of tuincentrum. ;D

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #324 Gepost op: 30 januari 2012, 10:08:40 »
En als er nog meer gegadigden zijn kunnen die zich melden, wel rekening houden met een beetje afzien het wordt geen uitstapje naar de lokale hortus of tuincentrum. ;D

Nou, Gerard, voor zo'n uitstapje houd ik me ook graag aanbevolen!

Gerard Oud

• Junior
  • **
« Reactie #325 Gepost op: 30 januari 2012, 12:37:23 »
Als je jezelf maar kunt beheersen Sven :D

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #326 Gepost op: 30 januari 2012, 20:25:42 »
Als je jezelf maar kunt beheersen Sven :D

Als onze zoektocht zich beperkt tot private terreinen met toestemming van de eigenaren, zie ik hierin geen probleem.

Marc Coolens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #327 Gepost op: 31 januari 2012, 21:28:06 »
Hello iedereen
Vandaag een paar  foto's genomen voor de klokjes neerbuigen door de vrieskou
Selina Cords
Madelaine jammer maar niet volledig geopend
Angelique

Loes de Groot

• Volwaardig poster
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
« Reactie #328 Gepost op: 31 januari 2012, 21:43:40 »
mooie foto`s Marc
Selina Cords staat al een tijdje op mijn verlanglijstje,wat vind ik die mooi!

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #329 Gepost op: 31 januari 2012, 23:06:54 »
Hello iedereen
Vandaag een paar  foto's genomen voor de klokjes neerbuigen door de vrieskou
Selina Cords
Madelaine jammer maar niet volledig geopend
Angelique

Een heel galant trio Marc. Die Selina Cords is idd een speciale verschijning .
Ja ik zag de klokjes hier deze morgen ook tegen de vlakte liggen van de kou...
BTW ook nog erg leuk dat je vorige zaterdag naar Gent bent afgereisd.  ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "