Auteur Topic: Galanthus 2011/2012  (gelezen 123347 keer)

Sven de Groot

• Top poster
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #75 Gepost op: 31 oktober 2011, 21:19:35 »
Als je van G. reg.olg nu nog maar wat blaadjes ziet zal er geen bloei meer inzitten dit jaar, Cor. Bij deze komen namelijk eerst de bloemen naar boven en dan pas de blaadjes.

Dat ligt eraan of je een Galanthus reginae-olgae subsp. reginae-olgae hebt of een reginae-olgae subsp. vernalis, Frankie. De laatste heeft wel blad op het moment van bloei.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #76 Gepost op: 31 oktober 2011, 21:24:30 »
Als je van G. reg.olg nu nog maar wat blaadjes ziet zal er geen bloei meer inzitten dit jaar, Cor. Bij deze komen namelijk eerst de bloemen naar boven en dan pas de blaadjes.
Je maakt me :o :'( :'( Frankie.
Doet G. reg.olg dat wel vaker (na te zijn verplant) ??? ???

Dat ligt eraan of je een Galanthus reginae-olgae subsp. reginae-olgae hebt of een reginae-olgae subsp. vernalis, Frankie. De laatste heeft wel blad op het moment van bloei.
Ik heb beide, bij G. reginae-olgae subsp. reginae-olgae staat er 5 á 7 cm blad op en m'n G. reginae-olgae subsp. vernalis laat net een eerste puntje zien ::).
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2011, 21:28:33 door Cor van Kapel »

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #77 Gepost op: 1 november 2011, 13:46:36 »
Doet G. reg.olg dat wel vaker (na te zijn verplant) ??? ???

Het kan zijn dat de bol wat is teruggevallen in groei-/bloeikracht. Verplanten blijft natuurlijk een stressvolle gebeurtenis.
Ook ik heb afgelopen winter een G. reginae-olgae cultivar geplant, die dit jaar niet weer zal bloeien. Vermoedelijke reden: aan het aantal blaadjes dat boven de grond komt, is te zien dat de bol zich inmiddels gesplitst heeft.     

Loes de Groot

• Volwaardig poster
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
« Reactie #78 Gepost op: 1 november 2011, 14:36:16 »
ik heb een heel fijne kloon van ro-ro.hij bloeit en vermeerdert prima,zelfs na verplanten.
de eerste bloem komt altijd eerst boven,daarna blad en daarna de tweede bloem(of zelfs derde).
(heb enkele bollen ook nog 2 weekjes in huis gehad en pas daarna opgepot,2 van de 3 gaan nu bloeien,de rest die in de tuin staan bloeien of zijn bijna uitgebloeid)

mijn ro-vernalis komt met blad en bloem tegelijk boven maar die bloeit nog niet(wel vroeg dit jaar)

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #79 Gepost op: 1 november 2011, 17:04:30 »
ik heb een heel fijne kloon van ro-ro.hij bloeit en vermeerdert prima,zelfs na verplanten.
Ik durf het bijna niet te vragen Loes maar als het t.z.t. weer eens tijd wordt om deze kloon op te nemen 8), hou ik me aanbevolen voor een exemplaar.

Het kan zijn dat de bol wat is teruggevallen in groei-/bloeikracht. Verplanten blijft natuurlijk een stressvolle gebeurtenis.
Ook ik heb afgelopen winter een G. reginae-olgae cultivar geplant, die dit jaar niet weer zal bloeien. Vermoedelijke reden: aan het aantal blaadjes dat boven de grond komt, is te zien dat de bol zich inmiddels gesplitst heeft.     
Dank voor de uitleg Sven. Ik had ze overigens vorig seisoen opgepot en bloeiend gekocht en na de bloei in een mandje overgezet maar ja dat blijft verpotten natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 1 november 2011, 17:10:32 door Cor van Kapel »

Loes de Groot

• Volwaardig poster
« Reactie #80 Gepost op: 1 november 2011, 20:08:11 »
Cor,

vragen staat vrij...en ik heb niet voor niets enkele sneeuwklokken opgepot en in de kas(nou ja,muurkas) gezet

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #81 Gepost op: 9 november 2011, 15:41:54 »
Eindelijk, ook mijn sneeuwklokjesseizoen is officieel geopend :D. Vandaag bloeide Galanthus reginae-olgae "December", een selectie van Koen Van Poucke. Hij verkocht dit sneeuwklokje een paar jaar geleden onder de naam Galanthus reginae-olgae ssp. corcyrensus "December". Echter, als ik "de Bijbel" juist begrijp is "corcyrensus" geen officiële benaming, maar worden hiermee de later bloeiende klonen van Galanthus reginae-olgae ssp. reginae-olgae aangeduid.   

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #82 Gepost op: 9 november 2011, 17:37:20 »
Eindelijk, ook mijn sneeuwklokjesseizoen is officieel geopend :D.   

enne....heeft de Champagne gesmaakt Sven ??  ;D ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #83 Gepost op: 12 november 2011, 11:40:15 »
Ik zag vanmorgen dat Galanthus plicatus "Colossus" reeds zijn neus aan het venster steekt !  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Loes de Groot

• Volwaardig poster
« Reactie #84 Gepost op: 12 november 2011, 12:23:44 »
veelbelovend Luc,zag de mijne ook al bovenkomen,net als Green Brush

Gerard Oud

• Junior
  • **
  • Nothing beats Snowdrops!
« Reactie #85 Gepost op: 13 november 2011, 09:44:53 »
Bij mij ook, net als een aantal andere, maar ook al een vroege melding van de eerste Diggory!

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #86 Gepost op: 13 november 2011, 10:03:39 »
Bij mij ook, net als een aantal andere, maar ook al een vroege melding van de eerste Diggory!

"Green Brush" laat zich in mijn tuin nog niet zien. Ze staat redelijk droog, misschien is dat de reden. "Diggory" is bij mij al een hele tijd boven, ik denk al een week of twee, drie.

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #87 Gepost op: 13 november 2011, 11:04:08 »
Staat dat bij jouw allemaal in je kweektunnels Gerard of heb je ook nog wat in de "tuin" staan ?

Loes de Groot

• Volwaardig poster
« Reactie #88 Gepost op: 13 november 2011, 12:05:10 »
oei,snel op zoek naar mijn Diggory`s.

Lina Hesseling

• Senior poster
« Reactie #89 Gepost op: 13 november 2011, 12:51:21 »
Diggory hoef ik niet te zoeken, die heb ik nog niet. Wel zag ik dat Wasp er aankomt met twee punten! Die heb ik dit jaar gekregen. Daar ben ik wel erg blij mee. Doet Mrs. McNamara het ook zo goed bij jullie? Februari 2010 gekocht bij jou, Gerard, op de Zaanse Schans. Nu heeft hij al 7 punten!! :o
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.