Auteur Topic: Galanthus 2011/2012  (gelezen 122538 keer)

Cor van Kapel

• Top poster
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #150 Gepost op: 5 januari 2012, 21:03:38 »
Een kleine tip Cor...  ;)
Ga eens langs in één of ander tuincentrum en je koopt er een paar glazen of plastic stolp(jes)en... die zet je dan over de polletjes heen en bij de minste pluk zon gaan ze zo open...    ((12 En bij stormweer zijn ze erg handig ter bescherming !  (alleen zorgen dat ze niet kunnen weggeblazen worden).
Aha, nou snap ik waarom er in West Vlaanderen sprake is van een Vlaamse Riviera 8) 8)
Mini kasjes, kunnen we eens proberen (als die storm teminste wil gaan liggen) voorlopig vliegen de multiplex planten van de bouw hier naast me nog door m'n tuin, miste m'n kasje op een meter --2 --2 --2

Bedankt voor de tip Luc ((14
« Laatst bewerkt op: 5 januari 2012, 21:05:12 door Cor van Kapel »

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #151 Gepost op: 5 januari 2012, 21:20:21 »
Aha, nou snap ik waarom er in West Vlaanderen sprake is van een Vlaamse Riviera 8) 8)

...  :-X ... oeps, daar gaat onze nagelnieuwe toeristische publicitaire slogan....  --12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
« Reactie #152 Gepost op: 6 januari 2012, 10:14:40 »
Tjonge, jonge, jonge...Wat een rottig sneeuwklokjesseizoen dit jaar! Veel te warm, veel te nat...De natuur compleet in de war...
Vanmorgen bij een wandelingetje in de natuur gezien: bloeiende dagkoekoeksbloem, witte en paarse dovenetel, kruiskruid,éénjarig bingelkruid, kleine veldkers, vogelmuur, massa's madeliefjes in bloei, zelfs een paardenbloem....  De forsythia loopt al uit enzovoorts, de Magnolia bot, zelfs van fruitbomen worden de knoppen al dikker. De merel fluit, meesjes bakenen hun territorium af, inspecteren nestkastjes. De Turkse tortels hier paren al volop.
Op de sneeuwklokjes zie je ook  dat er een negatieve uitwerking er is. Opvallend dat de bloei niet zo mooi is, minder compact, vaak niet karakteristiek, bloemen frequent aangevreten door de nog actieve slakken, hoger doorgeschoten blad, bloemstelen die doorschieten en dan omvallen, bloemen die deels omkrullen....
Een ander punt... Zowel uit ons eigen land als uit Duitsland (drie verschillende lokaties), uit Nederland en uit UK komen toch wel alarmerende berichten over de invloed van de narcisvlieg. De bedreiging en de uitval wordt overal elk jaar groter. Ik ken kwekers en verzamelaars die hun Galanthus uitsluitend nog in PE-tunnels kweken of onder vliesdoek. Efficiënt dat wel, maar mooi????
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2012, 22:10:05 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #153 Gepost op: 6 januari 2012, 11:44:27 »
Een ander punt... Zowel uit ons eigen land als uit Duitsland (drie verschillende lokaties), uit Nederland en uit UK komen toch wel alarmerende berichten over de invloed van de narcisvlieg. De bedreiging en de uitval wordt overal elk jaar groter.

Ja, dat valt mij ook wel op. Zie ook de topic "Narcisvlieg". Dit jaar voor het eerst ook bij mij uitval vanwege Narcisvlieg en helaas niet de minste: "Ailwyn", "Trumps" en "Green Brush". Ook zijn er een aantal groepjes minder groot dan ik voor dit jaar had verwacht, wellicht ook door toedoen van die zweefvlieg. Wat eerder al door Lina werd opgemerkt, is ook bij mij het geval: het betreft allemaal sneeuwklokjes die in de volle zon staan. Ik ga dit voorjaar toch maar een netje over het (afstervend) blad leggen. Mooi is anders...
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #154 Gepost op: 6 januari 2012, 17:53:41 »
Tjonge, jonge, jonge...Wat een rottig sneeuwklokjesseizoen dit jaar! Veel te warm, veel te nat...De natuur compleet in de war...
Vanmorgen bij een wandelingetje in de natuur gezien: bloeiende dagkoekoeksbloem, witte en paarse dovenetel, kruiskruid,éénjarig bingelkruid, kleine veldkers, vogelmuur, massa's madeliefjes in bloei, zelfs een paardenbloem....  De forsythia loopt al uit enzovoorts, de Magnolia bot, zelfs van fruitbomen worden de knoppen al dikker. De merel fluit, meesjes bakenen hun territorium af, inspecteren nestkastjes. De Turkse tortels hier paren al volop.
Op de sneeuwklokjes zie je ook  dat de een negatieve uitwerking er is. Opvallend dat de bloei niet zo mooi is, minder compact, vaak niet karakteristiek, bloemen frequent aangevreten door de nog actieve slakken, hoger doorgeschoten blad, bloemstelen die doorschieten en dan omvallen, bloemen die deels omkrullen....
Een ander punt... Zowel uit ons eigen land als uit Duitsland (drie verschillende lokaties), uit Nederland en uit UK komen toch wel alarmerende berichten over de invloed van de narcisvlieg. De bedreiging en de uitval wordt overal elk jaar groter. Ik ken kwekers en verzamelaars die hun Galanthus uitsluitend nog in PE-tunnels kweken of onder vliesdoek. Efficiënt dat wel, maar mooi????

Niet alleen een slecht seizoen voor Galanthus Valentin  ,maar ook sommige andere bolgewassen bloeien zo ver voor hun tijd dat de kwaliteit vaak te wensen overlaat ! Ik had hier de voorbije dagen Crocussen in bloei die zo "slungelachtig "waren dat het triest was om aan te zien. Ook sommige Colchicums hebben omvervallende bloemen ed ....Neen de kou van de vorige jaren  doet de meeste waarschijnlijk meer deugd dan hetgeen nu passeert ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
« Reactie #155 Gepost op: 6 januari 2012, 18:42:46 »
Correct Kris, ik zie hier (nu al) bijvoorbeeld Crocus tricolor ook volop omvallen, voordat de galanthussen bloeien erchter. Weird....
Vraag is maar hoe dat zal evolueren in de toekomst. Global warming cannot be denied!
Richting mediterraan klimaat...op naar de collecties met hoofdzakelijk selecties van Galanthus reginae-ogae, elwesii en andere cilicicus...? Wat met de smeltwater Galanthussen als Galanthus krasnovii en platyphyllus...?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #156 Gepost op: 6 januari 2012, 19:56:42 »
Wat met de smeltwater Galanthussen als Galanthus krasnovii en platyphyllus...?

Vanaf begin februari veel water geven? Overigens is mijn krasnovii al een tijdje boven en begint ze inmiddels verder door te groeien.
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2012, 19:58:36 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
« Reactie #157 Gepost op: 6 januari 2012, 20:59:54 »
Mijn (zeer klein groepje) is nog niet boven de grond, staat ook erg in de schaduw in zware grond... krasnovii komt hier altijd laat boven, de allerlaatste is G platyphyllus.
deze twee zijn trouwens bij alle chippers ernstige lastpakken. Bulbils zijn meestal goed tot behoorlijk, maar ze wortelen niet in...

Marc Coolens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #158 Gepost op: 6 januari 2012, 21:51:40 »
Sven,Valentin
Krasnovi staat ook hier goed boven en ziet er beloftevol uit

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
« Reactie #159 Gepost op: 6 januari 2012, 21:57:20 »
Oeioei...het zal toch niet waar zijn, zeker? Morgen even gaan peuteren!

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #160 Gepost op: 6 januari 2012, 21:59:27 »
Ik kan jullie absoluut volgen Valentin en Kris, met de twee afgelopen koude winters waren we't blijkbaar een beetje vergeten dat we hier het jongste decennium meestal "warme", natte winters te verduren kregen.
Geef mij ook maar "echte" seizoenen, dit trekt nergens op...  :( ... helaas hebben we het te nemen zoals het komt.  Ik vond vanmiddag ook al een groepje omgevallen Crocussen waarvan het mij in al het rotweer van de afgelopen dagen zelfs ontgaan was dat ze (blijkbaar razendsnel) waren boven gekomen...
Het wordt duidelijk een moeilijk bloei seizoen met een "uitgesmeerde" bloeiperiode die in vele gevallen nooit een hoogtepunt bereikt...

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #161 Gepost op: 6 januari 2012, 22:02:00 »
Een kleine tip Cor...  ;)
Ga eens langs in één of ander tuincentrum en je koopt er een paar glazen of plastic stolp(jes)en... die zet je dan over de polletjes heen en bij de minste pluk zon gaan ze zo open...    ((12 En bij stormweer zijn ze erg handig ter bescherming !  (alleen zorgen dat ze niet kunnen weggeblazen worden).
Mini kasjes, kunnen we eens proberen (als die storm teminste wil gaan liggen) voorlopig vliegen de multiplex planten van de bouw hier naast me nog door m'n tuin, miste m'n kasje op een meter --2 --2 --2

Nog even een illustratie hoe mijn groepje Yvonne Hay de stormen doormaakten Cor !  ;)
Ik kan me voorstellen dat dit voor mensen met een verzameling van enkele honderden soorten Galanthus wel een beetje problematisch wordt...  ;D

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
« Reactie #162 Gepost op: 6 januari 2012, 22:04:32 »
Persoonlijk 'forceer' ik niet graag het opengaan omdat er dan vaak geen bestuivers zijn. Uitzondering is als je het nodig hebt om kruisbestuiving te doen. WIl je op een bepaald moment 'rijp stuifmeel' hebben, moet je wel eens wat 'foefelen' (sic).

Marc Coolens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #163 Gepost op: 6 januari 2012, 22:31:23 »
Valentin, misschien een moeilijke vraag . Hoe  kan je zien of stuifmeel rijp is ?
Heel mooie toef Yvonne Hay onder de stolp goeie tip  ((12

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
« Reactie #164 Gepost op: 7 januari 2012, 13:37:27 »
De stamper van een bloem is ontvankelijk (lees rijp voor bestuiving) als de stempel een beetje glimt, blinkt, kleverig is. Stuifmeel is rijp als het korrelig, poederig loslaat van de helmknoppen.