Galanthus 2011/2012

Gestart door Luc Gilgemyn, 8 september 2011, 18:04:36

Vorige topic - Volgende topic

Loes de Groot

zo in een groep is het een wel heel mooie sneeuwklok,gaat op de wish list!

Lina Hesseling

Eentje alleen vind ik ook al mooi! :P

Erg mooi sneeuwklokje, Valentin.

Maar zoals jullie weten, ik ben fan van de groene sneeuwklokjes.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Sven de Groot

Citaat van: Valentin Wijnen op 10 januari 2012, 20:13:17
Vandaag nog gesloten, maar toch al erg mooi: de prachtige virescente Galanthus elwesii 'Rosemary Burnham'

Hoe is je ervaring verder met dit sneeuwklokje, Valentin? Op zich goed zo te zien, maar ze schijnt nogal moeilijk te zijn.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

Ik heb met deze G elwesii 'Rosemary Burnham' goeie ervaringen. Hier staat hij meer gedraineerd, wordt vanaf maart overgroeid door een kleinbloemige viooltjescv (van Viola odorata). Dat laatste is voor vele G's belangrijk, het is dé bescherming bij uitstek tegen narcisvlieg. RB  chipt goed, geeft mooie bulbils....maar ze wortelen hier maar in voor een klein deel.
Deze groep is ontstaan uit één bol die ik aankreeg in zomer 2005. Ik schat het nu op een 7-9 bollen. De foto toonde niet alles.
Overigens , ik had twee jaar lang een persoonlijke geschreven en  email-correspondentie met Rosemary Burnham zelf tot...ik plots geen antwoord meer kreeg. Ze was overleden...nu een goeie twee jaar geleden. Het deed me toch wel iets...
Overigens, mijn RB komt niet van de oorspronkelijke vindster!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cor van Kapel

Citaat van: Valentin Wijnen op 10 januari 2012, 20:13:17
Vandaag nog gesloten, maar toch al erg mooi: de prachtige virescente Galanthus elwesii 'Rosemary Burnham'

Kun je nog een keer een foto plaatsen van een geopende 'RB' Valentin ?
Gesloten is hij inderdaad al mooi, ben daarom nieuwsgierig naar een volledig open bloem. B.v.d.

Sven de Groot

Bedankt voor je reactie, Valentin.

Citaat van: Valentin Wijnen op 11 januari 2012, 12:58:09

Wat bedoel je met deze zin te zeggen? Alleen dat je een bol viavia hebt weten te bemachtigen en dat deze dus niet rechtstreeks van mevrouw Burnham afkomstig is, of dat er verschillende maar gelijkende sneeuwklokjes onder dezelfde naam in omloop zijn?

Valentin Wijnen

Alle RB zijn natuurlijk afkomstig van de vindster zelf, Rosemary Burnham uit British Columbia. Alle nakomelingen zijn nazaten van wat meegebracht is door een Engelse wetenschapper van daar naar UK.
Nee, er zijn dus geen verschillende klonen in omgang. Virescente elwesii's zijn erg zeldzaam. Ik kocht in de loop van de jaren al vele (duizenden?)elwesii-bollen. Ik vond zelf twee virescente elwesii's die nog in de vermenigvuldiging zitten. Ze zijn nog niet benaamd wegens nog niet voldoende in aantal of nog niet verspreid over twee- drie tuinen.
No previews yet!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

Wat zijn ze toch mooi in grote groepjes. Hier is 'Brenda Troyle', één van de oudere dames, maar nog steeds een cutie!

Frankie Wulleman

Citaat van: Valentin Wijnen op 11 januari 2012, 12:58:09
Ik heb met deze G elwesii 'Rosemary Burnham' goeie ervaringen. Hier staat hij meer gedraineerd, wordt vanaf maart overgroeid door een kleinbloemige viooltjescv (van Viola odorata). Dat laatste is voor vele G's belangrijk, het is dé bescherming bij uitstek tegen narcisvlieg. RB  chipt goed, geeft mooie bulbils....maar ze wortelen hier maar in voor een klein deel.
Deze groep is ontstaan uit één bol die ik aankreeg in zomer 2005. Ik schat het nu op een 7-9 bollen. De foto toonde niet alles.
Overigens , ik had twee jaar lang een persoonlijke geschreven en  email-correspondentie met Rosemary Burnham zelf tot...ik plots geen antwoord meer kreeg. Ze was overleden...nu een goeie twee jaar geleden. Het deed me toch wel iets...

Is dat zo Valentin, dat een begroeiing van één of andere bodembedekker de Galanthussen beschermt tegen narcisvlieg? Wanneer het galanthusloof nog uitsteekt boven de bodembedekker, kunnen ze toch nog zo het hart van de plant bereiken? Of heb ik het verkeerd voor?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

Maar er bloeien nu in de tuin ook al enkele zeldzamere dingen. Voor de liefhebbers van de sneeuwklokjes met groene vlekken op de buitenste bloemblaadjes:
Galanthus plicatus 'Auntie Agnes' met nog niet geopende bloem
Galanthus elwesii Green Tipped ex. Watson (één van de eerste greentipped elwesii's gevonden in 1995
Galanthus plicatus 'Trumps'

Valentin Wijnen

Frankie, er zijn mogelijkheden om Galanthus minder interessant te maken voor de narcisvlieg. Deze cv van Viola odorata komt toch al snel een 10-15 cm hoog. Het sneeuwklokjesloof is dan grotendeels bedekt. Men weet dat de zweefvlieg het eitje legt op een zonnige, warme plek aan de basis van het blad, waar het blad dus de bodem ingaat. Het werkt preventief schijnbaar. Ik heb alleszins bij zes mandjes op deze plek geen verlies; Er zijn nog probeersels, maar is dat niets voor het topic 'narcisvlieg'?

Sven de Groot

Citaat van: Valentin Wijnen op 11 januari 2012, 21:13:15
Voor de liefhebbers van de sneeuwklokjes met groene vlekken op de buitenste bloemblaadjes.

That's me! Heel mooie reeks, Valentin.
Doet toch wel weer pijn "Trumps" in al haar pracht te zien  --13

Valentin Wijnen

Still more to come in the following days. Zo staat bv. 'Trumpolute' (één van de allernieuwste van Morley het voorbije jaar) in volle knop....

Luc Gilgemyn

Prachtig schouwspel Valentin...  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lina Hesseling

Tante Agnes mag wel bij mij op bezoek komen. Ze is prachtig! Ik verheug me op je volgende foto's, Valentin.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.