Auteur Topic: Galanthus 2011/2012  (gelezen 108971 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #210 Gepost op: 14 januari 2012, 16:35:28 »
Best een elegant ding Sven !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #211 Gepost op: 14 januari 2012, 16:55:17 »
Mooie tekening, Sven.

Is dit een recente vondst? In Snowdrops kan ik hem nog niet vinden. Wel een foto in Galanthomania.
Ben je ook zo benieuwd naar de uitbreiding van Snowdrops? Ik hoop, dat ze ook wat meer belgische en duitse sneeuwklokjes opnemen. Die zijn immers ook erg de moeite waard.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16657
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #212 Gepost op: 14 januari 2012, 17:17:19 »
In een warmer hoekje van de tuin opende vandaag een sneeuwklokje haar bloemen: "Ivy Cottage Corporal".

DAT is nog eens een apart sneeuwklokje, Sven, heel mooi. ((11
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #213 Gepost op: 14 januari 2012, 17:52:42 »
Is dit een recente vondst? In Snowdrops kan ik hem nog niet vinden. Wel een foto in Galanthomania.

Ja, dat klopt, "Ivy Cottage Corporal" staat niet in de Bijbel. Ik denk daarmee ook dat het een recentere vondst is, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb haar bij Harveys Garden Plants gekocht, die haar in de lijst beschrijven als een vondst vam Michael Broadhurst van Ivy Cottage Snowdrops. De tekening lijkt op het rangonderscheidingsteken van een korporaal (twee omgekeerde V's). Dat de V's bij mijn plant nog niet helemaal van elkaar gescheiden zijn, is vermoedelijk omdat het nog een jonge plant is.     
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #214 Gepost op: 14 januari 2012, 18:39:01 »
Dat de V's bij mijn plant nog niet helemaal van elkaar gescheiden zijn, is vermoedelijk omdat het nog een jonge plant is.     

Dat zou je ook kunnen afleiden uit onderstaande foto (foto van Luit van Delft, gepost in het forum van srgc.org.uk). De kleinere (jongere?) planten hebben een tekening die overeen komt met die van mijn planten, terwijl de grotere (oudere?) planten duidelijk de twee V's hebben.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #215 Gepost op: 14 januari 2012, 18:50:16 »
Sven, bedankt voor je uitleg. Het is inderdaad heel duidelijk te zien.
De foto van Hanneke in Galanthomania is dus ook van een volgroeid exemplaar.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #216 Gepost op: 14 januari 2012, 19:32:48 »
Ben je ook zo benieuwd naar de uitbreiding van Snowdrops? Ik hoop, dat ze ook wat meer belgische en duitse sneeuwklokjes opnemen. Die zijn immers ook erg de moeite waard.

Dat ben ik zeker! Heb je de antwoorden #40 en #42 van Valentin al gezien in de topic "Galanthus boeken ea."?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #217 Gepost op: 14 januari 2012, 19:53:55 »
Zeker, we weten het pas zeker als het boek is verschenen.

Weet jij ook of er verder nog een sneeuwklokjesboek in de pijplijn zit? Ik denk haast van niet, behalve dan eentje van Joze Bavcon. Maar dat zijn geen sneeuwklokjes die in de handel zijn, denk ik.

Lina.

Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #218 Gepost op: 14 januari 2012, 20:06:14 »
Weet jij ook of er verder nog een sneeuwklokjesboek in de pijplijn zit?

Nee, niet dat ik weet... ))4
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #219 Gepost op: 14 januari 2012, 21:45:59 »
Ik plantte in het najaar weer een 150- 200 Galanthus elwesii op die aangeboden werden als Galanthus nivalis... Tja...Welke zou jij selecteren uit volgend groepje? Juist ja. Dit zijn allemaal Galanthus elwesii monostictus uit de groothandel. Minder verscheidenheid maar één steekt er kop en schouders bovenuit!

Twee bloemen uit 1 bol...lengte buitenste iets meer dan 4 cm... Merkteken erg apart, net zoals bij de ietwat mystieke G elwesii 'Deer Slot'. Maar deze hier heeft het surplus van grootbloemigheid. Een pol daarvan zou toch wel fraai zijn...of niet?
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2012, 22:00:25 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #220 Gepost op: 14 januari 2012, 22:28:23 »
Die heeft wel erg lange buitenste bloemblaadjes!
Weer eentje om apart te houden.
Geweldig leuk.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #221 Gepost op: 14 januari 2012, 23:13:04 »
da`s een erg mooie Valentin,ga je die meteen chippen?

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #222 Gepost op: 15 januari 2012, 00:25:34 »
Als de bol splitst , gaat hij inderdaad in de chipping in juni-juli. Als het één bol blijft, wacht ik nog.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #223 Gepost op: 15 januari 2012, 17:43:52 »
Ik ben nieuwsgierig, hoe staat het momenteel met jullie sneeuwklokjes? Is alles al boven? Zijn er verliezen te betreuren?
Bij mij zijn de cijfers als volgt: ik verwachtte 58 verschillende sneeuwklokjes te kunnen aanschouwen dit voorjaar. 52 hiervan zijn inmiddels boven ((12, 1 nog niet (plathyphyllus, een soortje dat altijd laat is en ik verwacht haar dan ook nog wel). Van 5 sneeuwklokjes heb ik afscheid moeten nemen: 3 door toedoen van de Narcisvlieg en 2 nieuwe aanwinsten van afgelopen jaar, waarvan ik nu helaas de bol niet meer van terugvind. --13
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #224 Gepost op: 15 januari 2012, 18:51:46 »
Het is inderdaad een erg vreemd seizoen. Van de meer dan vijfhonderd denk ik dat meer dan 90% boven is. Wat is nog niet boven?
Galanthus platyphyllus,
G krasnovii (zit al twee weken klaar met vier neuzen onder de grond),
G transcaucasicus
G allenii en nog enkele speciesplanten.Een aantal species zijn wel al boven en/of bloeien bv. de Galanthus gracilis, G. plicatus spss.plicatus, G.plicatus spss. byzantinus, G elwesii monostictus en G. elwesii spss elwesii. De meeste reg-olgs zijn hier al uitgebloeid maar bijvoorbeeld de eerste groenbladige Galanthus elwesii hiemalis 'Dorothy Foreman' loopt net uit. Ook  sommige G. woronowii -cv's zijn er nog niet en opvallend...een vaststelling in alle tuinen die ik vandaag voorbijliep...onze 'min of meer inheemse  Galanthus nivalis' en een aantal cv's ervan , zijn nog maar net boven. Ook de flore-pleno moeten nog komen. Maar vreemd is dan toch weer dat enkele Galanthus nivalis van Deense en van Letse origine wel al boven staan. Vreemd inderdaad.
Het valt me daarnaast ook op dat sommige bollen een koudeschokje nodig hebben om dan verder te groeien. Zo zitten een aantal sneeuwklokjes al weken net onder de grondoppervlakte. Hebben jullie dat ook al waargenomen?
Ik vermoed dat ik door narcisvlieg een vijftiental mandjes kwijt ben. Dat valt nog mee, dat is zo'n 2,5 %, maar toch ...als dat net zeldzame zijn....
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'