Bedankt Peter,
Ik heb vandaag serieus naar informatie gezocht en verschillende instellingen gebeld, hoe het nu zit.
Ten eerste is het 't beste om eerst een e-mail te sturen naar de cites site om te vragen of de planten die je wilt bestellen inderdaad een cites dokument moeten hebben. Vermeld hierbij duidelijk dat het om volledige planten gaat ( met wortel en dus geen snijbloem o.i.d.). Daar het hier om orchideeen gaat is maar af te wachten of dit dan zonder papieren (vrijwaring) kan. Je moet hierbij heel duidelijk toelichten dat het geen handel betreft en dat het gecultiveerde planten zijn ( uit zaad of stek). Vaak beginnen hier de onduidelijkheden al. Vervolgens betalen de meeste dus 60,- euro voor de cites papieren.
Dit dokument stuur je op naar de desbetreffende kweker in het buitenland (cites papier of vrijwaring). Uiteraard een kopie!!
De kweker moet zorgen voor een export document en gezondheids waarborgen. Dan kan er over gegaan worden tot verzending, samen met alle dokumenten ( die van de kweker en die je hem hebt opgestuurd). Vervolgens gaat het pakketje op de post en komt aan bij de douane in Nederland.
Nu even opletten: bestellingen tot 150,- euro zijn vrij van importheffingen. Alleen BTW moet je betalen over het totaal bedrag.
De douane ziet aan de juiste dokumenten dat alles in dit geval goed is en zorgt dat een pakket dienst het pakketje aan huis afgeleverd. Kosten hiervan ongeveer 20,- euro , afhankelijk van de vervoerder.
Dit is wat ik vandaag te weten ben gekomen en als er iemand nog iets aan toe te voegen heeft hoor ik dat graag. O ja Peter, dat betekent dus dat als je met z'n allen gaat bestellen, je al heel snel boven de 150,- euro komt en er import belasting geheven gaat worden.
vriendelijke groet,
Peter