Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin

Gestart door Kris De Raeymaeker, 10 maart 2010, 21:53:11

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Bedankt Marcel . De goeie ouwe Physoplexis comosa toont zijn kunstjes …
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 juni 2025, 08:53:10
Bedankt Marcel . De goeie ouwe Physoplexis comosa toont zijn kunstjes …

Staat er prachtig bij , Kris !  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Uitdagende zomer ook voor deze jongens ...maar voorlopig gaat het goed met de Jankaea's , Pulsatilla vernalis-en en Saxifraga  oppositifolia's van deze wereld ... 

Frankie Wulleman

Jankaea kan wel tegen een duwtje wat droogte betreft, maar het mag natuurlijk niet al te gortig worden. Ik heb al jaren een aantal exemplaren op de tufsteen, die echter nooit meer bloeien. Geen idee wat de reden kan zijn. In het begin toen ze er opstonden, was dat geen probleem. Of staan deze planten te mager? Voeding toedienen is natuurlijk bijna onmogelijk in deze tufsteen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 juli 2025, 07:34:56Jankaea kan wel tegen een duwtje wat droogte betreft, maar het mag natuurlijk niet al te gortig worden. Ik heb al jaren een aantal exemplaren op de tufsteen, die echter nooit meer bloeien. Geen idee wat de reden kan zijn. In het begin toen ze er opstonden, was dat geen probleem. Of staan deze planten te mager? Voeding toedienen is natuurlijk bijna onmogelijk in deze tufsteen.
Ik hoor dat nog Frankie ...ik vermoed dat dit soort planten wel af en toe voeding nodig hebben.Vroeger had je Miracle Grow wat je oploste in water en dat kon je dan sproeien.

Kris De Raeymaeker

Nog wat soortjes in en tussen  de tufsteen ...

Acantholimon birandii - is zo verspreid door Tsjechische verzamelaars maar de naam zou niet correct zijn , staalblauw blad en kleine nietsbetekenende witte bloempjes
Saxifraga  x fritschiana 'Maglic' en Douglasia vitaliana x chinotricha ? ((Douglasia vitaliana ssp. chinotricha ?)
Daphne malyana en Acantholimon  kotschyi .
Edraianthus sutjeskae en Draba ossetica ssp. racemosa.

Kris De Raeymaeker

Meestal posten we hier onze mooiste planten en onze grootste successen....Maar we mogen ook niet te beroerd zijn om te tonen wat er misgaat ..Bij deze schitterende Dianthus erinaceus blijkt het verhaal plots helemaal over ...Hij is stilaan helemaal aan het dood gaan (foto 1 )De plant was ondertussen 38 cm in diameter. Ik kan geen enkele andere reden bedenken dan dat hij een serieuze tik heeft gekregen de dagen dat we hier 38 graden hadden ? Of er moet ondergronds iets fout zijn gelopen ? Ik ga proberen om te kijken of ik er nog iets van stekken kan afhalen ...
Bijgevoegd ook nog een foto hoe mooi hij hier altijd bloeide . 

Kris De Raeymaeker

Gypsophila aretoides in een romantische bui ? ....