Auteur Topic: Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin  (gelezen 634764 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #525 Gepost op: 26 mei 2011, 23:04:49 »
Nog een laatste tufsteenbewoner voor vanavond : Asperula daphneola. Naar mijn gevoel de allerbeste Asperula .Hij werd nog dit weekend aangeboden door Cathy en Jan op hun opendeur. Ik vond het vreemd dat ze nog niet allemaal de deur uit waren want het zijn echt schatjes...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #526 Gepost op: 27 mei 2011, 09:36:34 »
Mooi resultaat Gerrit !
Ik ging er nochtans van uit dat D. Pavonius niet echt zo'n kalkminnaar is, zoals zo vele van zijn soortgenoten !

Probeer het uit Luc en Kris. En als jullie hem niet hebben, ik verzamel zaden en wil ze graag op verzoek opsturen.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #527 Gepost op: 27 mei 2011, 19:18:20 »
Nog een laatste tufsteenbewoner voor vanavond : Asperula daphneola. Naar mijn gevoel de allerbeste Asperula .Hij werd nog dit weekend aangeboden door Cathy en Jan op hun opendeur. Ik vond het vreemd dat ze nog niet allemaal de deur uit waren want het zijn echt schatjes...

Ik had geluk, Kris, toen ik er heen ging zondag stond er nog ééntje, dat staat nu al in de tufsteen. En het is inderdaad een hele mooie soort.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #528 Gepost op: 27 mei 2011, 19:19:25 »
In het tufgedeelte is Campanula betulifolia momenteel nog steeds één van de sterren . Let op, hij is niet uitgeplant in de stenen maar wel tussen de spleten van de stenen.
Een tuf-creviceplant dus. Hij wordt ook druk bezocht door bestuivers zoals je kan merken. Het valt me enorm goed mee dat hij ondanks de warmte/droogte goed blijft doorbloeien en deze inspanning nu toch al een paar weken volhoud.Ik denk dat hij met zijn lange vlezige wortels tussen de spleten van de stenen wel dieper op zoek gaat naar vocht.   

Zeer mooie species, Kris, kunnen de slakken er een beetje af blijven?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #529 Gepost op: 27 mei 2011, 19:19:32 »
Echt in de wolken ben ik ook over deze Viola cazorlensis ! Ondanks droogte en warmte bloeit hij nu al meer dan 15 dagen duchtig verder.Ik zou vroeger bij Viola delphinantha gezworen hebben maar deze laatste moet nu zijn meerdere bekennen in deze neef uit Spanje. Dat hij uit Spanje komt zal misschien helpen bij deze weersomstandigheden.Hij is ook nog beter dan delphinantha omdat hij grotere bloemen heeft die bovendien feller kleuren. 
Een topper voor de tufsteen . Kun je een paar stekken voor me nemen Kris? Ik ben hem vorig jaar verspeeld en wordt maar zelden aangeboden!!!


Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #530 Gepost op: 27 mei 2011, 19:22:19 »
Echt in de wolken ben ik ook over deze Viola cazorlensis ! Ondanks droogte en warmte bloeit hij nu al meer dan 15 dagen duchtig verder.Ik zou vroeger bij Viola delphinantha gezworen hebben maar deze laatste moet nu zijn meerdere bekennen in deze neef uit Spanje. Dat hij uit Spanje komt zal misschien helpen bij deze weersomstandigheden.Hij is ook nog beter dan delphinantha omdat hij grotere bloemen heeft die bovendien feller kleuren. 
Een topper voor de tufsteen .Kris , kun je een paar stekken voor me nemen. Ik ben hem vorig jaar verspeeld en deze soort wordt maar zeer zelden aangeboden

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #531 Gepost op: 27 mei 2011, 19:24:09 »
Kris, kun je een paar stekken voor me nemen van Viola cazorlensis, ben deze soort vorig jaar verspeeld. Deze plant wordt maar zelden aangeboden.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #532 Gepost op: 27 mei 2011, 19:29:12 »
Ik had geluk, Kris, toen ik er heen ging zondag stond er nog ééntje, dat staat nu al in de tufsteen. En het is inderdaad een hele mooie soort.

Goeie beslissing mijn inziens Frankie, denk dat je er nog veel plezier zult aan beleven !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #533 Gepost op: 27 mei 2011, 19:36:09 »
Kris, kun je een paar stekken voor me nemen van Viola cazorlensis, ben deze soort vorig jaar verspeeld. Deze plant wordt maar zelden aangeboden.

Uiteraard Ger , wanneer denk je dat dit de beste periode is ?

Heb mijn allereerste exemplaar (kwam nog van Jef denk ik)ook weten sneuvelen , maar deze had ik op een verkeerde locatie uitgeplant denk ik ...
Daarna heb ik hem nog maar 1 keer weten aanbieden... Deze staat er nu 3 jaar in en heeft voor het eerst gebloeid. Ik heb hem in 2008  op de kop kunnen tikken bij Robin White.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #534 Gepost op: 27 mei 2011, 19:52:27 »
Robin White had hem ook dit jaar in de aanbieding Kris  ;D - bij mij prijkt hij op het nieuwe tufsteentuintje, maar tussen de stenen - ik riskeerde het niet om hem in de tuf te proberen...
Hij heeft hier volle twee maanden gebloeid !
Ik zou ook wel graag een paar stekken nemen en wacht het antwoord van Ger met spanning af !

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #535 Gepost op: 27 mei 2011, 20:17:31 »
Robin White had hem ook dit jaar in de aanbieding Kris  ;D - bij mij prijkt hij op het nieuwe tufsteentuintje, maar tussen de stenen - ik riskeerde het niet om hem in de tuf te proberen...
Hij heeft hier volle twee maanden gebloeid !
Ik zou ook wel graag een paar stekken nemen en wacht het antwoord van Ger met spanning af !

Verdorie Luc, jouw exemplaar ziet er zowaar nog beter uit! Ja we gaan er beiden voor zou ik zeggen en houden mekaar op de hoogte !Als Ger ons nu nog wat op weg kan helpen , hij kan als geen ander planten vermeerderen...
Spijtig dat mijn delphinantha niet gelijktijdig bloeide want de kruising tussen beide die Luc(S) al eens toonde op ons forum was ook de moeite. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #536 Gepost op: 27 mei 2011, 20:39:25 »
Mooi resultaat Gerrit !
Ik ging er nochtans van uit dat D. Pavonius niet echt zo'n kalkminnaar is, zoals zo vele van zijn soortgenoten !

Probeer het uit Luc en Kris. En als jullie hem niet hebben, ik verzamel zaden en wil ze graag op verzoek opsturen.

Dank voor het aanbod Gerrit, maar ik heb de zeer gelijkende D. Inschriah Dazzler in de tuin staan.  :)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #537 Gepost op: 27 mei 2011, 22:43:54 »
Bedankt Luc en Kris voor dit grandioze aanbod. Ik moet zeggen dat ik Viola cazorlensis nooit heb kunnen vermeerderen van stek, daar mijn plant gewoon niet de kans kreeg om zo groot te worden dat ze rijp was voor stek. Dit zie ik duidelijk wel op jullie foto's.  Vrij eenvoudig te bewortelen zou ik zeggen op de conventionele stekmanier. Ik gebruikte wel altijd een mengsel van zilverzand vermengd met perlite.Maar als het jullie niet lukt, bestel ik gewoon een plant bij Robin White. De beste tijd is ''nu'' als ik deze planten bekijk. Ik hoor wel iets van jullie resultaten en als ik iet voor jullie kan betekenen hoor ik dat graag.

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #538 Gepost op: 28 mei 2011, 20:13:47 »
Eén met steen; Saxifraga cochlearis 'Pseudo Valdensis', al zo'n jaar of 8.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Gebruik van tufsteen in de rotstuin
« Reactie #539 Gepost op: 28 mei 2011, 20:21:38 »
Na zes jaar afzien in de wand van een tafeltuintje, waarbij hitte, droogte, (kale vorst) en striemende wind, jaarlijks getrotseerd werden, waarbij het rozetje nauwelijks groeide, nu dan toch een zeer bescheiden bloei als dank voor het leven.
Het bewonderenswaardige resultaat van uiterst moeilijke omstandigheden; Saxifraga longifolia
Heemskerk, Noord-Holland