Deze Silver Saxifraga valt ook nog steeds op in de tufsteentuin wanneer het donker en grijs weer is ....
Kris, ik zie zo weinig mossen, heb je daar met deze regen geen last van?
Dat valt inderdaad heel goed mee Herman .Dit is het stuk wat het meeste zon (in uren zon per dag) krijgt van de hele tuin .Daar heb je natuurlijk niet zoveel aan in deze tijd van het jaar en met een typische natte en grijze winter .....Het is natuurlijk zo , hoe zachter de steen hoe meer kans op mos . In dit stuk liggen tufstenen van verschillende bronnen en met een verschillende hardheid. De beste voor de planten zijn natuurlijk de meer zachte maar daar doet mos het ook beter op .Ik heb vorig jaar nog wat tufsteen bijgekocht die zachter zijn .Je kan er soms met een oude schroevendraaier een plantgat in maken terwijl je voor de hardere een diamantboor nodig hebt .Die stenen hebben nu na een jaar al iets meer neiging om met mos te begroeien . Maar ze liggen ook in een gedeelte waar wat minder zon komt .
Maar over het algemeen heb ik nooit echt overdreven last gehad van mos op de tufsteen .In mijn vorige tuin herinner ik me dat ik ooit eens wat hebben moeten verwijderen maar dat lijkt al een eeuwigheid geleden. Misschien is de lucht bij jou nog iets zuiverder ?Zijn mossen ook niet gevoelig aan luchtkwaliteit of zijn dat alleen de korstmossen die alleen gedijen in zuivere lucht ? Ik had bijvoorbeeld vroeger ook veel meer last van mossen op de zachte turfblokken !!! Daar moest ik vaak Shortia's die op de turfblokken groeiden bevrijden van een mosinvasie .Nu ik erover nadenk ...

ook dat is nu veel minder ...Ook te maken met de opwarming ? Of eerder met de vervuiling van de lucht?