Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin

Gestart door Kris De Raeymaeker, 10 maart 2010, 21:53:11

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2012, 23:27:21

Genadeloos was zeker niet de bedoeling Gerrit ...

Ik had het woord 'genadeloos' tussen aanhalingstekens moeten zetten, of voorzien van een smiley Kris.

Het is Dianthus-weer. En er kunnen niet genoeg anjertjes in de tuin staan (citaat Luc G) Iets waar ik van harte mee eens ben.

Foto 1, een Dianthus "Lunetten", al heel wat jaren in de steen en nu voorzichtig bloeiend. Deze anjer heeft kennelijk de pech in een hard stuk steen te staan, want hij groeit amper.
Foto 2 en 3 Dianthus subacaulis die al een grote steen heeft overdekt in dezelfde tijd.

Theo Stronks

Dianthus soorten doen het prima in de tufsteen zo ook deze Dianthus arpidianus ssp. pumilus.
Jammer dat de bloem in tegenstelling tot veel anderen niet zo kleurrijk is.

Herman Mylemans

Edraianthus owerianus doet het goed in tufa en zaait zich ook een beetje uit. Dit geeft dan wel een heel natuurlijk zicht.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Bart Moerland

De edraianthusjes.......zaaien zich overal uit en je krijgt dan soms 'rare' plantjes....

Maar lekker laten staan....mooi en leuk!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Pim Hols

Citaat van: Herman Mylemans op 27 mei 2012, 20:09:58
Edraianthus owerianus doet het goed in tufa en zaait zich ook een beetje uit. Dit geeft dan wel een heel natuurlijk zicht.
Dat ziet er inderdaad prachtig en heel natuurlijk uit Herman! Klasse.
Heemskerk, Noord-Holland

Theo Stronks

Ook deze Dianthus eileen lever voelt prima thuis in de tufsteen.

Herman Mylemans

Campanula nitida is ook geschikt voor de tufa.

Frankie Wulleman

Prachtige tufsteengarnituren werden er hier reeds getoond de laatste dagen. Staat die C. nitida in de tuf, of er tussen, Herman?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Keukentijm plant men altijd in potten of een kruidentuin. Waarom niet eens in een tufsteen? Dit exemplaar staat er nu ruim één jaar in en doet het voortreffelijk en begint zelfs al te bloeien.
Het nadeel van T. vulgaris is dat hij wat 'uitgroeit'. Misschien zal hij in de tufsteen wat compacter blijven?

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op 29 mei 2012, 21:44:56
Prachtige tufsteengarnituren werden er hier reeds getoond de laatste dagen. Staat die C. nitida in de tuf, of er tussen, Herman?
Frankie hij staat in tufagruis gemengd met grond, dus niet in een rots.

Frankie Wulleman

Saxifraga 'White Hills' (foto 1)
Erodium 'Spanish Eyes' (foto 2) blijft het goed doen op de tufsteen.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2012, 17:57:15

Verrassend, Erodium op de tuf. Zou dat dan gelden voor alle Erodiums?

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 mei 2012, 18:55:13
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2012, 17:57:15

Verrassend, Erodium op de tuf. Zou dat dan gelden voor alle Erodiums?

Ik weet niet of alle Erodiums op tuf kunnen, maar ondertussen experimenteer ik nu ook met E. castellanum op de tuf en die lijkt het ook te gaan redden.

Gerrit Eijkelenboom

Dit plantje staat onder de naam Silene compacta bij mij in een steen. Dit is het tweede jaar en er verschijnt nu 1 bloemetje. Daar ben ik blij om, want je kunt zien dat het een Silene is. Aan het blad kun je het niet zien. Het is een keihard bolletje en is in die twee jaar niet veranderd. Als je googelt, staan onder deze naam heel andere planten. Gert, volgens mij komt hij bij jou vandaan. Kun je helpen?

Luc Gilgemyn

Asperula daphneola staat hier tussen de tufstenen.

Dianthus webbianus heeft zich stevig in zijn tufsteengat genesteld en toont een (heel) bescheiden bloei.

Edraianthus dinaricus is echt gemaakt om op tufsteen te groeien !  :)
Harelbeke-West-Vlaanderen