Dank je voor je uitleg, Cor.

Het is geen Sony, maar wel een Canon Eos 600D met standaard lens 18-55mm.
Ik heb er ook een macro lens Gloxy Macro 584, Medical Close up Lens 4 x bij gekocht, die ik gewoon op de standaard lens kan bevestigen. Met deze macro lens kan ik wel heel dicht komen en nog scherpstellen. Met die lens gaat het tot op 4 of 5 cm schat ik.
De automatische macro stand van het toestel gebruik ik voorlopig niet meer, omdat je in die modus volgens mij niet genoeg in de diepte kan scherpstellen. Als je heel dicht bij een Saxje een foto wil nemen dan heb je altijd te maken met een bolvorm, en in de automatische stand zal enkel de top van dat bolletje scherp zijn.
Nu gebruik ik de stand 'M' , die laat je toe de sluitertijd, de ISO en het diafragma heel simpel handmatig in te stellen. Er zijn in die stand nog tal van opties, maar die laat ik voorlopig links liggen. Met die drie ben ik wel een tijdje zoet denk ik.
Wat betreft die ISO-waarde ...
Ik heb op de volgende leuke site ook wat tips gevonden en daar gebruikten ze ook telkens zo rond de 200 ...
http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/macro/Daarnet heb ik wat geprobeerd met de macro lens en de M-stand functies. Gisteren was het zonder de macro lens.
Ik vind dat ik met die macrolens, wat meer 'licht', dus meer ISO moet geven.
Kijk maar naar de volgende foto's van Saxifraga marginata op een marmersteen.
Ik heb de waarden deze keer niet genoteerd, maar ik weet wel nog zeker dat de eerste foto met ISO 800 was (donkere dag en omdat ik met die macro heel dicht bij de plant zit, is er natuurlijk ook minder lichtinval). Diafragma was f13, maar de sluitertijd weet ik niet meer, ik denk 1/40. Hmm, ik had het beter genoteerd.
Toen ik zag dat de foto te donker was, heb ik een tweede genomen met ISO 1600. Ziet er toch beter uit ?
Ook twee foto's van Saxifraga 'Sissi', een heel klein plantje in marmersteen. Daar heb ik ook de ISO moeten verhogen.
Misschien als ik de f- waarde van het diafragma verlaag dat ik minder licht nodig heb

Trouwens, je mag altijd verder gaan ...