Dieren in de (rots)tuin

Gestart door Frankie Wulleman, 22 maart 2010, 22:05:47

Vorige topic - Volgende topic

Johan Keulemans

Van de volgende namen ben ik niet 100% zeker.

Eilema lurideola (1)

Noctua promuba (2)
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Frankie Wulleman

Ik weet het ook niet, Johan, maar ze zien er wel 'mottig' uit.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Johan Keulemans

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 augustus 2015, 22:34:11
Ik weet het ook niet, Johan, maar ze zien er wel 'mottig' uit.  ;)

Laat ons zeggen dat ze er 'nachtvlinderachtig' uitzien.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

Johan Keulemans

Nog een nachtvlinder is deze Catocala nupta.

Johan Keulemans

In het vijverwater leven er ook allerlei insecten en larven. Zoals deze rover, de larve van een geelgerande watertor.

Frankie Wulleman

Citaat van: Johan Keulemans op 28 augustus 2015, 23:01:52
In het vijverwater leven er ook allerlei insecten en larven. Zoals deze rover, de larve van een geelgerande watertor.

Lang geleden dat ik nog eens zo ééntje heb gezien, Johan. Toch echt wel een tot de verbeelding sprekend waterinsect. Jaren geleden zag ik ze in mijn tuinvijver toen ze visjes vingen die bijna even groot waren als zichzelf. De kevers zijn echte predatoren, maar de larven des te meer! Als kind al had ik grote bewondering voor dit superinsect!

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Johan Keulemans op 28 augustus 2015, 23:01:52

Die geelgerande watertor heb ik hier liefst niet op bezoek in de vijver. Ik zou niet graag hebben dat die veelvraat mijn jonge salamanders komt opeten.
Wat is de naam van die prachtige waterplant Johan ? Is dat waterpest? Staat er super gezond bij!

Johan Keulemans

De geelgerande watertor hoort er nu eenmaal bij, hij moet ook leven natuurlijk.
Vandaag zag ik meer dan twintig larven ervan tussen de waterplanten. En ze mogen gerust allemaal blijven.

De waterplant is Ceratophyllum demersum (grof hoornblad).

Lily-Anne Vereecken

Gisteren avond kreeg ik tot mijn grote vreugde en verbazing , onverwachte hulp bij mijn dagelijkse avondlijke slakkenjacht .

Johan Keulemans

Had je hem dan nog niet eerder horen 'knorren' in de tuin?

Johan Keulemans

Palomena prasina (groene stinkwants)

Johan Keulemans

Dit potje leek voor mevrouw sabelsprinkhaan wel een geschikte plaats om haar eitjes in af te zetten.

Bert Stegeman

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op  6 september 2015, 13:46:46
Gisteren avond kreeg ik tot mijn grote vreugde en verbazing , onverwachte hulp bij mijn dagelijkse avondlijke slakkenjacht .

prachtig en leuk om te zien en natuur vriendelijk

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Johan Keulemans op 11 september 2015, 12:44:04
Dit potje leek voor mevrouw sabelsprinkhaan wel een geschikte plaats om haar eitjes in af te zetten.

Hopelijk zitten er in dat potje geen belangrijke knolletjes want als die eitjes uitkomen zullen die beestjes honger hebben !

Frankie Wulleman

Citaat van: Johan Keulemans op 11 september 2015, 12:44:04

Prachtig beestje, hé Johan, ook het 'gezang' van de mannetjes mag er zijn.