Ik heb zojuist de beschrijving uit dat boek gestuurd! Dat had ik me dus kunnen besparen

. Inderdaad een prachtig boek met goede beschrijvingen. Het feit dat er geen groen blad aan zit sluit peloponesiacum eigenlijk al uit, nog even los van de breedte... Wellicht net te vroeg of te laat voor peloponesiacum geweest? C. bivonae is in ieder geval erg algemeen in het gebied rond Chelmos/ Kalavrita.
Nog vergeten te melden, ook Colchicum parlatoris en psaridis zijn nauw verwant aan cupanii en de eerder door mij genoemde soorten. Parlatoris is gek genoeg een soort uit die groep die normaal gesproken zonder blad bloeit, hoewel het blad tijdens de bloei soms net bovenkomt (is dan korter als +- 1-2 cm). De rest heeft voor zover ik weet allemaal volop groen blad tijdens de bloei. Ook de voorjaarsbloeier C. hungaricum hoort nog in dit rijtje colchicums thuis als ik het goed heb...
Ik heb ooit de knol van bivonae gefotografeerd toen ik nog niet goed wist hoe die soort eruit zag. En vervolgens weer netjes teruggezet. Ik heb inmiddels wel van de experts geleerd dat het bij alle colchicums en crocussen waar je niet absoluut zeker van bent belangrijk is de de knol te fotograferen, zo kun je bij terugkomst vaak de juiste naam achterhalen. Onlangs kreeg ik weer een reactie van een Turkse bollenkenner na een bezoek aan mijn website, hij had het idee had dat mijn Crocus cancellatus foto's uit de omgeving van Feke in Turkije Crocus speciosus ssp. speciosus zijn. Waarschijnlijk heeft hij helemaal gelijk, dat denkt Janis Ruksans overigens ook, maar we weten het niet zeker omdat we detijds geen foto van de knol hebben gemaakt!!! Bij twijfel moet je dus echt een knolletje opgraven en fotograferen...
In onderstaande foto's is te zien dat bloemkleur en vorm van de bloembladeren behoorlijk variabel is. Dit zijn allemaal planten uit Zuid-Griekenland, net aan de andere kant van het water tussen de Peloponnesos en het vaste land (+- 50km ten oosten van Delphi).
Kris, jouw eerste 'peloponesiacum' foto doet me ook wel wat denken aan C. (lingulatum ssp.) chalcedonicum... Maar ik denk dat bivonae toch waarschijnlijker is, zeker gezien de vorm/ grootte van de helmknoppen, die vind ik in bivonae altijd heel opvallend.