Auteur Topic: Saxifraga 2012  (gelezen 153394 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #240 Gepost op: 17 maart 2012, 13:50:44 »
Interessante foto Jan, zo zie je ze niet vaak. Als je had gezegd: Een scree uit de Dolomieten had ik het willen geloven. Ja, die Erinus heeft ook bij mij een optater gehad. Er zijn ergere om te verliezen niet?
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2012, 13:55:46 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #241 Gepost op: 17 maart 2012, 13:54:10 »
Nog wat bloempjes :
1/ de namen van dit koningskoppel hoef ik niet meer te citeren _08




Deze foto kan zo op de cover van een tijdschrift Jan.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #242 Gepost op: 17 maart 2012, 17:54:14 »
Ook nog een paar impressies van de voorjaarsshow in mijn rotstuin. Ik heb de indruk dat de periode met strenge vorst ervoor gezorgd heeft dat de bloei dit jaar goed is. Alleen de vroege bloeiers hebben wat minder bloemknoppen gevormd dit jaar.  ((12 ((12 ((12

Saxifraga x hornibrookii 'Romeo'. De cultivars uit de x hornibrookii groep hebben fantastische kleuren. Helaas kom je ze niet zoveel tegen.
Saxifraga x boydii 'Sulphurea', wat zijn die x boydii cultivars toch mooi!!!
Saxifraga 'Allendale Ina'. Ray Fairburn heeft inderdaad een heel stel prachtige en unieke cultivars gemaakt, Bart, deze is er één van. Mooie, grote bloemen.
Saxifraga oppositifolia 'Ruth Draper' is dit jaar één van de rijkste bloeiers in mijn oppo-verzameling.



Die 'hornibrookii's' zijn inderdaad prachtige zaken, Hans, maar ze staan te boek als niet zo 'easy'. Ik heb er nog niet veel geprobeerd. Het is zoals je zegt, je komt ze zelden tegen. Ik heb alleen 'Ariel' in de collectie waarvan de bloemen helaas zijn stukgevroren.
Verder zijn het vooral de Engleria's die hier zware schade hebben opgelopen, de bloemen dan wel te verstaan, niet de planten, want die zijn natuurlijk keiwinterhard.
De eerste foto toont een enigste bloem van S. sempervivum.
De tweede foto toont S. federici-augusti subsp.federici-augusti waarvan op één bloem na (derde foto) alle andere bloemen zijn drooggevroren.
Op de laatste foto S. 'Ludmila Subrova' die op een beschutte plaats in de rotstuin staan.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2012, 17:55:54 door Frankie Wulleman »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #243 Gepost op: 17 maart 2012, 17:57:55 »
Allemaal even samen poseren voor een familieportret.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #244 Gepost op: 17 maart 2012, 18:46:53 »
Wat een mooi plaatje Jan,inderdaad mooi natuurlijk.

Frankie....dit zijn ze he!,jaja,zo zie ik ze graag!

Gerrit ik heb de laatste R.van Rijn voor je opzij gezet of was dat niet de bedoeling?
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #245 Gepost op: 17 maart 2012, 18:51:49 »
Nog eens wat steenbreekjes die nog wat verder gevorderd zijn.
S. 'Coolock Kate' (foto 1)
S. 'Roklan' (foto 2)
S. 'Vincent Van Gogh' (foto 3)

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #246 Gepost op: 17 maart 2012, 18:57:03 »
Eén van mijn alltimefavorites, wellicht mijn grootste favoriet, omwille van de zeer rijke bloei, elk jaar opnieuw, S. x poluanglica 'Your Succes'. De bloemen zijn niet al te groot, maar hebben een goede kleur en bedekken altijd volledig het loof zodat er niets meer zichtbaar van is. Het was samen met 'Mary Golds' en 'Jan Neruda' één van mijn eerste aankopen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #247 Gepost op: 17 maart 2012, 19:08:34 »
Dit is 'Gregor'. Als ik het mij goed herinner komt hij nog van bij u Bart. Ik vermoed dat het ook een poluanglica is? Is dit juist.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #248 Gepost op: 17 maart 2012, 19:19:42 »
Eén van mijn alltimefavorites, wellicht mijn grootste favoriet, omwille van de zeer rijke bloei, elk jaar opnieuw, S. x poluanglica 'Your Succes'. De bloemen zijn niet al te groot, maar hebben een goede kleur en bedekken altijd volledig het loof zodat er niets meer zichtbaar van is. Het was samen met 'Mary Golds' en 'Jan Neruda' één van mijn eerste aankopen.
Inderdaad een mooie en voor de bloei, betrouwbare plant, Frankie. Mijn grootste favoriet is een vergelijkbare Sax, namelijk Sax. x poluanglica 'Your Song', van hetzelfde goede hout gesneden (de zuster daarvan) en al tientallen jaren mijn trouwe metgezel. Foto is al gepost.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #249 Gepost op: 17 maart 2012, 19:28:59 »
Interessante foto Jan, zo zie je ze niet vaak. Als je had gezegd: Een scree uit de Dolomieten had ik het willen geloven. Ja, die Erinus heeft ook bij mij een optater gehad. Er zijn ergere om te verliezen niet?
Wat een mooi plaatje Jan,inderdaad mooi natuurlijk.

Frankie....dit zijn ze he!,jaja,zo zie ik ze graag!

Gerrit ik heb de laatste R.van Rijn voor je opzij gezet of was dat niet de bedoeling?
Dank jullie, je moet maar eens kijken op mijn website naar foto's van die 'scree' rotstuin, er staat een foto op bij 'mogelijkheden' getrokken van op mijn zolder. Op die foto zie je heel dat stuk berg.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #250 Gepost op: 17 maart 2012, 19:56:35 »
Allemaal even samen poseren voor een familieportret.

Frankie, ik tel 19 bloeiende saxen. Dit is toch wel een heel fraai gezicht. Als ik dit zo zie, moet ik nog heel wat jaartjes wachten. Want ook ik heb zoiets voor ogen.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #251 Gepost op: 17 maart 2012, 20:30:30 »


Gerrit ik heb de laatste R.van Rijn voor je opzij gezet of was dat niet de bedoeling?

Zeker Bart, attent van je. Tot de volgende week.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #252 Gepost op: 17 maart 2012, 21:00:37 »
En het 'verpreidingsgebied' van een paar Saxen, nogal opvallend, tussen, door de late strenge kale vorst, dode en dood-uitziende planten. Vooral Erinus alpinus, waar mijn rotstuin redelijk vol van stond, zijn nu bruine, dode plantjes, maar ik heb er nog genoeg levende over. ::)

Had die afsluiting er niet op gestaan, je waande je zo in de Alpen, Jan. Wat een fenomenale rotstuin heb je. Wat is het hoogste punt van uw rotstuin?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #253 Gepost op: 17 maart 2012, 21:54:02 »
Allemaal even samen poseren voor een familieportret.

Frankie, ik tel 19 bloeiende saxen. Dit is toch wel een heel fraai gezicht. Als ik dit zo zie, moet ik nog heel wat jaartjes wachten. Want ook ik heb zoiets voor ogen.

Geduld is een schone deugd zegt men wel eens. Dat gaat zeker op voor deze planten. Ze groeien veel trager dan we wel zouden willen en om aan de juiste plant te geraken gaat er ook wel eens wat tijd over. Het zijn geen planten die je op elke hoek van de straat tegenkomt.
Maar hey, na enkele jaartjes zoeken kun je al wat bij elkaar hebben. En eens je ze hebt ga je er natuurlijk wel goed voor zorgen: niet te warm, niet te droog, niet te nat. Je kent het wel. En af en toe eens wat stekken om reserve-ruil-kadomateriaal te hebben. Toch wel best leuk, niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #254 Gepost op: 17 maart 2012, 22:09:58 »
Zeker Frankie, heel erg leuk zelfs.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.