Auteur Topic: Saxifraga 2012  (gelezen 153411 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #420 Gepost op: 27 maart 2012, 08:23:29 »

Een jaar of 6 geleden verloor ik de plant en tot mijn grote spijt kon ik er niet meer aan komen....niemand leek hem meer te hebben.

Geert Borgonje en Gert Hoek waren echter vorige jaar in Tsjechie en namen ook wat planten voor mij mee o.a van Karel Lang.....
Karel had er eentje staan...en..zucht...wat een toffe kerels he!?


Toffe kerels, dat is zacht uitgedrukt Bart. Zo'n plant te koop vinden en hem dan niet zelf houden is een hard gelag.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #421 Gepost op: 27 maart 2012, 12:27:16 »
4. 'Elly Brinckerhoff'  alle stekken zijn voor Hans gereserveerd heb ik begrepen ;

Als dat zou kunnen Bart, dat zou geweldig zijn, hoewel één stek is ook al mooi.

Ik heb hier een Saxifraga 'Anne Beddall' staan die van jou komt, Bart, en twee planten die ik van Potterton heb, met het label Saxifraga 'Nancey', maar nu ze een tijdje in mijn tuin staan zijn ze vrijwel identiek, en de bloemkleur is lichter dan de bloemkleur op de foto's die Adrian Young heeft gepost van S. 'Nancey' op de website van het forum van de Saxifrage Society. Dus het zou zo maar kunnen dat ik 3 planten heb van S. 'Anne Beddall'. De plant op de foto komt van jou, Bart. Het is wel een hele fraaie cultivar trouwens.

En een andere Saxifraga x goringana gaat bijna bloeien, S. 'Ayers Rock'. Ik ben erg benieuwd naar de kleur van de bloemen.

Foto'tje van de klein Dia's........... ))4






Hans,

Ik heb net gekeken in de propagator.....in september 6 stekken genomen van de diapensioides die ik op de foto heb gezet...en alle 6 aan de wortel!.....Boffen dus!
Hebben we weer mooi ruilmateriaal ((12

Wat betreft 'Nancye' ik zal nieuwe foto's maken,beide staan op het punt te gaan bloeien.

Er zit een verhaaltje aan vast...we hebben 3 planten ontvangen uit Engelan,Nancye 1,2en 3.....de eerste moest Nancye genoemd worden,de 2e Ann Beddal en de 3e moest vernietigd worden...dat gebeurt vaker.
We hebben dat netjes gedaan en aldus zo de planten in het circuit gebracht.
Natuurlijk kan het zijn dat er een stek is verwisseld met het etiketteren,maar het is goed te zien aan de rosettes.

Ann Beddall is vrij donker van rosettes en groeit langzamer en is niet makkelijk,maar wel super mooi!

Zal in de gaten houden als ze opengaan,want de foto's die ik heb zijn idd niet duidelijk

Maar ook kleuren op foto's zijn niet altijd correct.
En x goringana reageert ook sterk op omstandigheden.
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2012, 12:32:04 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #422 Gepost op: 27 maart 2012, 18:11:36 »
Wat later bloeien dan vele andere Saxen,maar daarom niet minder interessant.
De Saxifraga marginata var. balbakii.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #423 Gepost op: 27 maart 2012, 18:18:21 »
Hmm, van ver was mijne foto scherp ...
Had j'm op 'auto' staan Jan? Hij heeft de steen genomen om scherp te stellen, komt vaker voor, handmatig scherpstellen is de enige remedie.

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #424 Gepost op: 27 maart 2012, 21:28:24 »
Al 15 jaar in het gezin: Saxifraga 'Boston Spa' (x elisabethae). Een makkelijker Sax is er niet.
Daaronder Saxifraga poluanglia 'Your Succes'
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #425 Gepost op: 27 maart 2012, 21:35:40 »
Prachtige pol, Pim van die 'Boston Spa', ik heb die ook al jaren, maar bloeit nooit. Waarschijnlijk een slechte kloon?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #426 Gepost op: 27 maart 2012, 21:39:02 »
Ondertussen ontwikkelt deze S. 'Grace Farwell' (foto 1) zich toch nog een beetje verder.
S. stribrnyi in de rotstuin. (foto 2)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #427 Gepost op: 27 maart 2012, 21:52:40 »
Prachtige pol, Pim van die 'Boston Spa', ik heb die ook al jaren, maar bloeit nooit. Waarschijnlijk een slechte kloon?
Zeer frappant, Frankie, want hij zou toch zeer rijk moeten kunnen bloeien. Een mindere bloei heb ik eigenlijk nooit gehad.
Heemskerk, Noord-Holland

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #428 Gepost op: 27 maart 2012, 21:54:50 »
Inderdaad Cor, het is een nieuw fototoestel van Sony, moet het beter leren kennen met al die opties (zelfs met GPS), vandaar dat ik het nu meestal op 'auto' zet.

Nog een aantal Saxen :
1/ Saxifraga x apiculata 'Alba', staat helemaal in de schaduw achter een rechtopstaande marmerrots en ook achter een Pinus mugo en toch beloont hij je met een zee van (natuurlijk) witte bloemen. Hij was en is een van de eerste bewoners van mijn rotstuin. En wat bloeit die lang ! :)
2/ Saxifraga ferdinandi-coburgii, ook een van de pioniers, maar dit exemplaar staat in mijn goot.
3/ Saxifraga 'Orion' in de rotstuin en evenzeer een lange bloeier, letterlijk en figuurlijk ... ))7
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #429 Gepost op: 27 maart 2012, 22:08:14 »
Saxifraga x apiculata 'Alba' volledig in de schaduw Jan !!! Dus nooit een sprankeltje zon ?
Ken je nog zo'n rijkbloeiende Saxen die het met zo weinig warmte en minder licht kunnen stellen ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #430 Gepost op: 27 maart 2012, 22:23:40 »
Inderdaad Eduard, de enige zonnestralen die deze Sax krijgt, zijn de weinige zonnestralen van uit het zuiden die er in slagen door de takken van de Pinus door te dringen. De westelijke stralen worden gehinderd door de rots. De enige zonnestralen die nog resten zijn die uit het oosten en het noorden. Die uit het oosten komen ook al niet aan, want er staat een garage in de weg en aangezien deze Sax nogal laag in de rotstuin staat ... en de zonnestralen uit het noorden zijn al helemaal onbestaande. :)
Met uitzondering van de 'mossies' ken ik geen andere ....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #431 Gepost op: 27 maart 2012, 22:51:51 »
Prachtige pol, Pim van die 'Boston Spa', ik heb die ook al jaren, maar bloeit nooit. Waarschijnlijk een slechte kloon?
Zeer frappant, Frankie, want hij zou toch zeer rijk moeten kunnen bloeien. Een mindere bloei heb ik eigenlijk nooit gehad.

Hier doet Saxifraga X anglica 'Grace farwell' helemaal niet moeilijk, deze is van een stek uit 2010
Saxifraga X Paulinae ‘Bettina’ voor het eerst in bloei een saxje met marginata bloed.
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2012, 21:35:40 door Gerrit Roest »
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #432 Gepost op: 28 maart 2012, 08:00:15 »
Met uitzondering van de 'mossies' ken ik geen andere ....
Mag ik veronderstellen Jan, dat je met 'mossies' bedoelt: de  'Saxifraga Arendsii Groep',
ie in de volksmond ook wel eens mossteenbreek wordt genoemd ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #433 Gepost op: 28 maart 2012, 08:11:24 »
Gerrit R. & Frankie, die Saxifraga x anglica 'Grace Farwell', is die gemakkelijk te stekken ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #434 Gepost op: 28 maart 2012, 12:30:10 »
Wat later bloeien dan vele andere Saxen,maar daarom niet minder interessant.
De Saxifraga marginata var. balbakii.
[/quote

Oei theo da's een mooie we hebben er zelf ook maar eentje van.......je ziet ze niet veel!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'