Auteur Topic: Saxifraga 2012  (gelezen 153464 keer)

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #600 Gepost op: 22 april 2012, 20:24:48 »
Nu ben ik weer wat slimmer  :Dgeworden iedereen dank voor de mooie uitleg ((14 ((14 ))2

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #601 Gepost op: 22 april 2012, 22:38:23 »
Ja...mannen dit is ook een Saxifraga.....eerst de 'rode draden' dan gele bloemen.....

Saxifraga brunonianum....een kleintje in de voortuin......
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #602 Gepost op: 22 april 2012, 22:39:44 »
Vandaag ging mijn Madam de hort op...en mocht ik lekker oppotten ((12

Prime rose Dame,Nottingham Gold en burseriana mount snowdon

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #603 Gepost op: 23 april 2012, 21:09:33 »
Ja...mannen dit is ook een Saxifraga.....eerst de 'rode draden' dan gele bloemen.....

Saxifraga brunonianum....een kleintje in de voortuin......
Een spannend soortje Bart!
Hier onder Saxifraga 'White Star' x petrachii, een laatbloeier, net als S. 'Libuse' nnc.
Maar ik ben gek op ze.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #604 Gepost op: 23 april 2012, 21:18:21 »
Ja...mannen dit is ook een Saxifraga.....eerst de 'rode draden' dan gele bloemen.....

Saxifraga brunonianum....een kleintje in de voortuin......
Een spannend soortje Bart!
Hier onder Saxifraga 'White Star' x petrachii, een laatbloeier, net als S. 'Libuse' nnc.
Maar ik ben gek op ze.

Die 'White Star' is een hele aardige kruising, Pim, van wie heb je die?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #605 Gepost op: 23 april 2012, 21:28:22 »
Ja...mannen dit is ook een Saxifraga.....eerst de 'rode draden' dan gele bloemen.....

Saxifraga brunonianum.....
Schitterende Sax. Bart, een voor jouw misschien onbekende kweker, ene Gert Hoek -5(, toonde ons op pag. 27, antwoord 399, ook een Saxifraga brunonianum, maar dat lijkt me toch een andere. Welke is nou de echte S. brunonianum --19.

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #606 Gepost op: 23 april 2012, 22:07:30 »
Ja...mannen dit is ook een Saxifraga.....eerst de 'rode draden' dan gele bloemen.....

Saxifraga brunonianum....een kleintje in de voortuin......
Een spannend soortje Bart!
Hier onder Saxifraga 'White Star' x petrachii, een laatbloeier, net als S. 'Libuse' nnc.
Maar ik ben gek op ze.

Die 'White Star' is een hele aardige kruising, Pim, van wie heb je die?
Van ene... Bart Moerland in 2007. Saxifraga 'White Star' x petrachii (burseriana x tombeanensis) heel makkelijk plantje. En altijd laat, maar rijk bloeiend.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #607 Gepost op: 23 april 2012, 22:09:29 »
Ja...mannen dit is ook een Saxifraga.....eerst de 'rode draden' dan gele bloemen.....

Saxifraga brunonianum....een kleintje in de voortuin......
Een spannend soortje Bart!
Hier onder Saxifraga 'White Star' x petrachii, een laatbloeier, net als S. 'Libuse' nnc.
Maar ik ben gek op ze.

Die 'White Star' is een hele aardige kruising, Pim, van wie heb je die?
Van ene... Bart Moerland in 2007. Saxifraga 'White Star' x petrachii (burseriana x tombeanensis) heel makkelijk plantje. En altijd laat, maar rijk bloeiend.

Heemskerk, Noord-Holland

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #608 Gepost op: 23 april 2012, 22:11:52 »
Sorry Pim, maar die Saxifraga 'White Star' heeft waarschijnlijk een verkeerd etiket. Het lijkt eerder een Sax. marginata. x petrachii is burseriana x tombeanensis.
Ik kan verkeerd zijn, maar dan is de mijne niet goed gelabeld, maar ik denk toch ....
Zie mijn foto, bloei is ondertussen al lang over.
Misschien kan de grote goeroe Bart mij bijtreden ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #609 Gepost op: 23 april 2012, 22:20:50 »
Sorry Pim, maar die Saxifraga 'White Star' heeft waarschijnlijk een verkeerd etiket. Het lijkt eerder een Sax. marginata. x petrachii is burseriana x tombeanensis.
Ik kan verkeerd zijn, maar dan is de mijne niet goed gelabeld, maar ik denk toch ....
Zie mijn foto, bloei is ondertussen al lang over.
Misschien kan de grote goeroe Bart mij bijtreden ?
Ik hoop het Jan.
Bedankt voor je oplettendheid, alvast.
Heemskerk, Noord-Holland

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #610 Gepost op: 24 april 2012, 12:48:47 »
Klopt mannen......dit is een labe o.i.d.
Heel soms maak ik ook fouten --6 dus het kan zijn dat ik je een 'verkeerde' plant heb gegeven.
Misschien heb jij wat verwisseld...hoe het ook zij...we moeten altijd direct en snel bereid zijn onze fouten te herstellen
en daar zijn Fora uitstekend voor...om te zorgen dat we geen verkeerde namen bij de planten krijgen.

Op diverse internationale fora doen we daar ook heel erg ons best voor om de fouten uit verzamelingen e.d te halen.
Dus  'voel je nooit te groot' of schaam je nooit als er iets niet klopt :-X
Dus blijf elkaar hierin goed helpen mannen! ((14

Op dit moment heb ik geen foto van x petraschii 'White Star' maar zal zo dadelijk een foto knippen!

Als ik er nog een heb staan Pim neem ik 5 mei een 'White Star' mee naar utrecht...mits je er bent want ik weet dat je ook druk bent met zo'n 'rond ding dat rolt'

****************'OEPS zie nu dat onze JAN al een 'White Star' heeft geplukt van den hemel'**************
« Laatst bewerkt op: 24 april 2012, 18:01:03 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #611 Gepost op: 24 april 2012, 21:55:11 »
Pim,

hier wat foto's van Saxifraga x arco-valleyi 'Labe' van vorig jaar. Hij staat hier nu ook te bloeien en het is inderdaad een makkelijke, maar mooie cultivar (Adrian Young omschreef hem zelfs als 'weed', maar zo snel groeit hij hier nou ook weer niet).
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #612 Gepost op: 24 april 2012, 22:01:21 »
En hier nog een foto van Saxifraga x petraschii 'White Star', ook van vorig jaar, want deze plant is inmiddels inderdaad naar de hemel. Heb dit voorjaar bij Bart een vervanger gekocht. Die lijkt exact op de plant van Jan. De plant op de foto kwam van Eschmann, waar deze cultivar ook is ontstaan.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #613 Gepost op: 25 april 2012, 09:20:10 »
Klopt mannen......dit is een labe o.i.d.
Heel soms maak ik ook fouten --6 dus het kan zijn dat ik je een 'verkeerde' plant heb gegeven.
Misschien heb jij wat verwisseld...hoe het ook zij...we moeten altijd direct en snel bereid zijn onze fouten te herstellen
en daar zijn Fora uitstekend voor...om te zorgen dat we geen verkeerde namen bij de planten krijgen.

Op diverse internationale fora doen we daar ook heel erg ons best voor om de fouten uit verzamelingen e.d te halen.
Dus  'voel je nooit te groot' of schaam je nooit als er iets niet klopt :-X
Dus blijf elkaar hierin goed helpen mannen! ((14

Op dit moment heb ik geen foto van x petraschii 'White Star' maar zal zo dadelijk een foto knippen!

Als ik er nog een heb staan Pim neem ik 5 mei een 'White Star' mee naar utrecht...mits je er bent want ik weet dat je ook druk bent met zo'n 'rond ding dat rolt'

****************'OEPS zie nu dat onze JAN al een 'White Star' heeft geplukt van den hemel'**************
5 Mei zal ik er zeker zijn Bart. Dat is de enige zaterdag waarvoor ik het voetbal en de bijkomende schrijfactiviteiten (graag) opoffer.
Ik zal mijn etiket alvast wijzigen.
Heemskerk, Noord-Holland

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #614 Gepost op: 25 april 2012, 21:20:36 »
Ja...mannen dit is ook een Saxifraga.....eerst de 'rode draden' dan gele bloemen.....

Saxifraga brunonianum.....
Schitterende Sax. Bart, een voor jouw misschien onbekende kweker, ene Gert Hoek -5(, toonde ons op pag. 27, antwoord 399, ook een Saxifraga brunonianum, maar dat lijkt me toch een andere. Welke is nou de echte S. brunonianum --19.

Hoi Cor, de Saxifraga brunonianum die Bart toond heeft hij van mij. Deze vorm heb ik jaren geleden van Dieter Zschummel (ook niet de eerste de beste) gekregen en hij had hem onder de naam brunonis, Deze naam zou een synoniem zijn van brunonianum, maar nu kreeg ik vorig jaar van Gerd Stopp (ook niet de eerste de beste) de plant op pagina 399 ook met de naam brunonianum. Het zijn twee verschillende planten, dus ik neem er eind mei 1 van Zschummel mee naar Stopp, en stuur de foto van de Stopp plant naar Zschummel, kijken of we er dan wat zinnigs over kunnen zeggen. Ze zijn overigens beide wild verzameld, die van Stopp op de Kong Mala op 5400 mtr hoogte. De andere vindplaats zal ik navragen. Wordt vervolgd.