Auteur Topic: Cyclamen 2012  (gelezen 71310 keer)

Lida Lourens

• Top poster
Re:Cyclamen 2012
« Reactie #165 Gepost op: 2 september 2012, 12:06:39 »
Het enige Cyclaampje die hier is overgebleven. Deze heeft altijd onder een Rododendron gestaan, vandaar wellicht
dat ie niet aan de vorst ten onder is gegaan.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
« Reactie #166 Gepost op: 9 september 2012, 20:08:26 »
Na wat spaarzaam water geven en enkele koele nachten komen de bloemknoppen op de verschillende cyclamen rohlfsianum snel te voorschijn. Door de watergift te beperken kun je er voor zorgen dat eerst de bloemknoppen ontwikkelen en dan pas de bladeren.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #167 Gepost op: 10 september 2012, 21:01:07 »
Heel mooie soort, Luc. Hier doen de gewone C. hederifoliums ook nog mee. De bladeren beginnen zich stilaan ook ontwikkelen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #168 Gepost op: 11 september 2012, 13:31:02 »
Na wat spaarzaam water geven en enkele koele nachten komen de bloemknoppen op de verschillende cyclamen rohlfsianum snel te voorschijn. Door de watergift te beperken kun je er voor zorgen dat eerst de bloemknoppen ontwikkelen en dan pas de bladeren.

Luc, je potten staan tot hun hals in het zand. Dat zand is, neem ik aan, behoorlijk nat. Door de dunne wand van de stenen pot wordt een weinig water doorgegeven aan het medium in de pot, zodat de Cyclamen niet al te nat worden.
Ik vind het moeilijk om te beoordelen hoe het daar onder in die pot uitziet. Ik heb het wel eens uitgeprobeerd door een goed doorwortelde plant onderstgeboven te houden en uit de pot te kloppen. Het viel me op dat het onderin natter was dan bovenin. En dan: mag je Cyclamen van boven af extra water geven? Dat is toch niet nodig als ze van onderaf water krijgen? Mijn eigen Cyclamen staan in nat zand, maar vertonen weinig leven. Of is dit alles een kwestie van ervaring. Kun je hier het een en ander over vertellen? Ik ben vorig jaar voor het eerst begonnen met de kweek in geplungde potten.

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #169 Gepost op: 12 september 2012, 14:42:57 »
Luc, je potten staan tot hun hals in het zand. Dat zand is, neem ik aan, behoorlijk nat. Door de dunne wand van de stenen pot wordt een weinig water doorgegeven aan het medium in de pot, zodat de Cyclamen niet al te nat worden.
Ik vind het moeilijk om te beoordelen hoe het daar onder in die pot uitziet. Ik heb het wel eens uitgeprobeerd door een goed doorwortelde plant onderstgeboven te houden en uit de pot te kloppen. Het viel me op dat het onderin natter was dan bovenin. En dan: mag je Cyclamen van boven af extra water geven? Dat is toch niet nodig als ze van onderaf water krijgen? Mijn eigen Cyclamen staan in nat zand, maar vertonen weinig leven. Of is dit alles een kwestie van ervaring. Kun je hier het een en ander over vertellen? Ik ben vorig jaar voor het eerst begonnen met de kweek in geplungde potten.
De potten staan in een leemhoudende zavel, vooral om snelle temperatuursschommelingen te vermijden en om verdamping vanuit de potten af te remmen. Ik geef voor het overgrote deel van de soorten water rechtstreeks in de potten. Dit geeft de mogelijkheid om extra meststof toe te dienen. Alleen juno en onco irissen worden via een natte plunge in gang getrokken.
Ik heb bewust voor de plunge geen brekerszand gebruikt omdat dit te lang te nat blijft na watergeven.
De cyclamen hebben slechts een weinig water in de pot gekregen om ze in gang te zetten. Wanneer je direct meer water geeft krijg je een snelle bladgroei en ik zie liever de planten bloeien met geen tot weinig blad.
Het is ook mijn ervaring dat een drainagelaagje onderin de pot beter niet aangebracht wordt omdat dit meer water vasthoudt dan het eigenlijke oppotmengsel.
Het watergeven in de potten gebeurt vooral op het gevoel. twee gouden regels zijn 'beter te weinig dan te veel water' en 'beter af en toe wat meer water dan regelmatig een klein beetje'. De plant zal bij watertekort wel laten merken dat er moet gegoten worden.

Hieronder nog een drietal cyclamen graecum die nu in bloei staan.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #170 Gepost op: 12 september 2012, 20:57:53 »
Stuk voor stuk aardige planten, Luc. Vreemd dat een drainagemateriaal onderin de pot meer water vasthoudt dan het eigenlijke grondmengsel?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #171 Gepost op: 12 september 2012, 22:17:27 »
Merci Luc voor je uiteenzetting. Ik was wat huiverig voor het watergeven van geplungde potten van boven af, maar ik zie dat jij dat gewoon doet, behalve dan bij Cyclamen. Het teveel aan water kan natuurlijk ook wel gewoon afvloeien door het gat in de pot. Maar het is wel zo, dat diverse planten met een verschillende waterbehoefte vlak bij elkaar zitten in hetzelfde vochtige zand. Moeilijk moeilijk moeilijk.

Johan Keulemans

• Superposter
« Reactie #172 Gepost op: 14 september 2012, 17:34:28 »
Citaat
Een nieuw experiment ging ik sinds vorig voorjaar aan met Cyclamen pseudoibericum ....Ik haalde er eentje uit zijn pot om toekomstig zijn winterhardheid te testen.
Hij heeft een plaats gekregen in mijn peatbed. Nu deze winter lijkt voorlopig geen testcase te worden?

Kris, hoe is het afgelopen met Cyclamen pseudoibericum in het peatbed?

Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #173 Gepost op: 14 september 2012, 18:25:14 »
Merci Luc voor je uiteenzetting. Ik was wat huiverig voor het watergeven van geplungde potten van boven af, maar ik zie dat jij dat gewoon doet, behalve dan bij Cyclamen. Het teveel aan water kan natuurlijk ook wel gewoon afvloeien door het gat in de pot. Maar het is wel zo, dat diverse planten met een verschillende waterbehoefte vlak bij elkaar zitten in hetzelfde vochtige zand. Moeilijk moeilijk moeilijk.
Watergift in de pot kan aan een verschillende waterbehoefte verhelpen. Het zand van de plunge hou je dan net vochtig.
Ik geef de cyclamen ook water in de pot. 
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Penningmeester VRV
« Reactie #174 Gepost op: 14 september 2012, 18:28:55 »
Stuk voor stuk aardige planten, Luc. Vreemd dat een drainagemateriaal onderin de pot meer water vasthoudt dan het eigenlijke grondmengsel?
Water kun je maar hebben waar er holten zijn en tussen stenen van gelijke grootte zijn er relatief veel holten.
Bovendien wordt het water door adhesie (onderlinge aantrekking) vastgehouden waardoor het niet zomaar wegstroomt uit de pot in de omliggende plunge.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #175 Gepost op: 14 september 2012, 19:17:34 »
Kris, hoe is het afgelopen met Cyclamen pseudoibericum in het peatbed?

Ha de Johan , wel in reply 121 van bijgaande link kan je daar alles over vernemen ! 

http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=452.120

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #176 Gepost op: 14 september 2012, 19:39:43 »

Watergift in de pot kan aan een verschillende waterbehoefte verhelpen. Het zand van de plunge hou je dan net vochtig.
Ik geef de cyclamen ook water in de pot. 

Goed, ik zat dus op een verkeerd denkspoor. Ik ging er van uit dat het zand van de plunge voor de waterbehoefte moest zorgen, zodat je een zeer gelijkmatige waterafgifte zou krijgen via de potwand. En ook nooit te veel.
De functie van het zand bij jou is meer een voorkomen van uitdrogen denk ik.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #177 Gepost op: 14 september 2012, 20:35:23 »
Deze Cyclamen hederifolium staan nu op zijn mooist
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #178 Gepost op: 14 september 2012, 23:14:49 »
Deze Cyclamen hederifolium staan nu op zijn mooist

En ze worden nog mooier met de jaren Danny !

Hier bloeit oa een spontane zaailing van Cyclamen cilicium in de rotstuin ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #179 Gepost op: 15 september 2012, 19:33:21 »
Hier bloeit oa een spontane zaailing van Cyclamen cilicium in de rotstuin ... 
Spontaan in de Tuf gezaaid Kris  --5??