Luc, je potten staan tot hun hals in het zand. Dat zand is, neem ik aan, behoorlijk nat. Door de dunne wand van de stenen pot wordt een weinig water doorgegeven aan het medium in de pot, zodat de Cyclamen niet al te nat worden.
Ik vind het moeilijk om te beoordelen hoe het daar onder in die pot uitziet. Ik heb het wel eens uitgeprobeerd door een goed doorwortelde plant onderstgeboven te houden en uit de pot te kloppen. Het viel me op dat het onderin natter was dan bovenin. En dan: mag je Cyclamen van boven af extra water geven? Dat is toch niet nodig als ze van onderaf water krijgen? Mijn eigen Cyclamen staan in nat zand, maar vertonen weinig leven. Of is dit alles een kwestie van ervaring. Kun je hier het een en ander over vertellen? Ik ben vorig jaar voor het eerst begonnen met de kweek in geplungde potten.
De potten staan in een leemhoudende zavel, vooral om snelle temperatuursschommelingen te vermijden en om verdamping vanuit de potten af te remmen. Ik geef voor het overgrote deel van de soorten water rechtstreeks in de potten. Dit geeft de mogelijkheid om extra meststof toe te dienen. Alleen juno en onco irissen worden via een natte plunge in gang getrokken.
Ik heb bewust voor de plunge geen brekerszand gebruikt omdat dit te lang te nat blijft na watergeven.
De cyclamen hebben slechts een weinig water in de pot gekregen om ze in gang te zetten. Wanneer je direct meer water geeft krijg je een snelle bladgroei en ik zie liever de planten bloeien met geen tot weinig blad.
Het is ook mijn ervaring dat een drainagelaagje onderin de pot beter niet aangebracht wordt omdat dit meer water vasthoudt dan het eigenlijke oppotmengsel.
Het watergeven in de potten gebeurt vooral op het gevoel. twee gouden regels zijn 'beter te weinig dan te veel water' en 'beter af en toe wat meer water dan regelmatig een klein beetje'. De plant zal bij watertekort wel laten merken dat er moet gegoten worden.
Hieronder nog een drietal cyclamen graecum die nu in bloei staan.