Crocus 2012

Gestart door Wim Boens, 7 januari 2012, 16:59:20

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 februari 2012, 19:17:21
Terwijl het buiten de stenen uit de grond vriest was het in het zonnetje in de veranda voldoende warm om Crocus sieberi x "George" zijn eerste bloem te laten openen !  ((3

Dit is een mutatie van de al hoger vertoonde en even mooie C. sieberi "Hubert Edelsten"

Heel mooi, Luc, je ziet duidelijk de verwantschap met 'Hubert Edelsten'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Merci Frankie !  Dat neemt niet weg dat den Hubert ook nog op mijn verlanglijstje staat !  ;D

Citaat van: Wim Boens op  2 februari 2012, 19:27:55
Prachtig, Luc. Heel leuk om dit te zien in dit diepvriesweer....ben je al klaar met Pleiones oppotten?

Nog lang niet Wim - ik moest mijn "compost onderdelen" eerst nog ontdooien vandaag vooraleer ze te kunnen mengen....  ;D

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 februari 2012, 19:29:32

Zowel den 'George' als den 'Hubert' mogen er zijn Luc. Ja de veranda is wel een sterk geheim wapen zo te zien.  
Ik was -zoals je weet -vorig jaar op de vindplaats van Crocus sieberi subsp. sieberi in Kreta .Ik kan je verzekeren dat de meeste van die cv's ook wel in de natuur terug te vinden zijn ...Die variatie is daar gewoon ter plaatse aanwezig. Nu sieberi is ook een belevenis in de natuur ! Ik zal niet vergeten dat ze daar tijdens de bloei met hun voetjes in het water staan.

Ik heb voor de vorst inviel de Crocussen die klaar stonden om te gaan bloeien binnen gehaald Kris... daar zijn ze mij dankbaar voor en ik kan er van dichtbij en in de warmte naar kijken...  :)
Oeps... voeten in't water, dat is dan toch wel verrassend Kris... ik ga er van uit dat het om smeltweter gaat ?

In dezelfde veranda liet Crocus cyprius zich ook voor het eerst bewonderen - morgen helemaal open ?

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 februari 2012, 21:01:25
Oeps... voeten in't water, dat is dan toch wel verrassend Kris... ik ga er van uit dat het om smeltweter gaat ?

Jazeker smeltwater Luc , maar niet zo'n beetje maar een aardige plas .En in die kleiachtige substantie van daar ter plaatse blijft die plas er gewoon een tijdje staan vermoed ik .Ik denk dat ze echt wel een periode natte voeten hebben.Nu ben ik in dit gebied ook al geweest in de zomer en dan is het daar weer zeer droog .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

In dezelfde veranda liet Crocus cyprius zich ook voor het eerst bewonderen - morgen helemaal open ?

Jij hebt hem dus ook Luc, zelfde bron als die van mij vermoed ik ?

Heb je recent die foto's gezien van Crocus hartmannianus van Oron Perri op het Schots forum ? (foto's genomen in Cyprus) Deze lijkt wel erg op Crocus cyprius vind ik...
Ik kon op de foto niet zo gauw de verschillen vinden .......

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 februari 2012, 21:51:08

Jij hebt hem dus ook Luc, zelfde bron als die van mij vermoed ik ?

Heb je recent die foto's gezien van Crocus hartmannianus van Oron Perri op het Schots forum ? (foto's genomen in Cyprus) Deze lijkt wel erg op Crocus cyprius vind ik...

Die moet ik dan nog eens gaan bekijken.  ;)

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 februari 2012, 21:51:08

Er is sowieso weinig verschil tussen die twee, niet. C. hartmannianus heeft zwarte helmknoppen, en C. cyprius gele! En er is ook een verschil bij de knol te zien!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Cor van Kapel

Deze C's vernus hebben geen verwarmd bedje zoals die C. cyprius van Luc, in enkele uren viel hier vanmiddag bijna 10 cm sneeuw.

Luc Gilgemyn

Dit hoort bij de wintertaferelen thuis Cor !  :o --5

Hier is het net ook beginnen sneeuwen... maar vanmorgen hadden we nog zon en in de "veranda" zag het er toen zo uit !

Crocus vernus "Krasne Polje" - helemaal open - de tweede foto toont hem nog een keertje gesloten een paar dagen terug..

en ook Crocus  atticus ssp. sublimis "Michael Hoog's Memory" (foto 3)  had het ook zo warm !  ;)

Wim Boens

Prachtig, Luc.  ((12  Die hadden het wel heel warm om zich zo volledig te ontplooien!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

De meesten van ons zullen een tijdje geen bloeiende krokussen meer zien. Gelukkig heeft Luc er nog enkele in zijn veranda waar wij mee van kunnen genieten.

Bert Stegeman

Die Crocus  atticus ssp. sublimis "Michael Hoog's Memory geeft zich wel erg bloot --2
maar het is en blijft een prachtige crocus

Johan Keulemans

CiteerDeze C's vernus hebben geen verwarmd bedje zoals die C. cyprius van Luc, in enkele uren viel hier vanmiddag bijna 10 cm sneeuw.

Cor, nu hebben ze een natuurlijk isolatiedekentje  --8
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

Ik zal dan voorals nog  met de bewijzen in huis vallen Luc . Beter wat beelden dan woorden ...

Frankie Wulleman

Bijna niet te geloven. Blijkbaar kunnen ze heel wat water hebben. Als ze maar hun droge overzomeringsperiode hebben, dat is waarschijnlijk nog veel belangrijker.

Johan Keulemans

Dezelfde bloem als vorige week van Crocus chrysanthuys 'Blue Pearl' maar nu met enkele centimeters sneeuw errond.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)