Auteur Topic: Diverse bloembollen 2012  (gelezen 85492 keer)

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #405 Gepost op: 31 juli 2012, 21:59:10 »
Hoi Sven,
Ervaring met 'slaapbollen' heb ik helaas niet. De tuin zit te vol om dit te kunnen bemerken.
Wel heb ik het idee, dat de Martagon Lelies het ene jaar veelvuldiger opkomen dan het andere jaar,
maar ik heb nog nooit enige bollen opgegraven om één en ander te controleren. De komende jaren zal ik
hier eens beter opletten, want ik heb wel al eens een dergelijk vermoeden gehad.
groet Lida

« Laatst bewerkt op: 31 juli 2012, 22:01:02 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #406 Gepost op: 31 juli 2012, 22:25:00 »
Mooie lelies, Lida en Danny!
Hebben jullie (of iemand anders die dit leest, natuurlijk!) ervaringen met "slapers"? Ik heb een botanische lelie (Lilium) staan. Tot op heden doet ze nog helemaal niets. Ik heb zojuist de knolletjes gecontroleerd en ze zien er gezond uit. Een scheut is echter niet te vinden... Slaan lelies ook wel een een jaartje over?
Dat is een niet onbekend fenomeen bij die jongens Sven...  ik heb al meer gehoord dat ze het eens een jaartje laten afweten.
Ik heb er hier ook één die dit jaar (zijn eerste jaar) niet is bovengekomen...  ))8  ... afwachten of hij volgende lente teken van leven geeft of zijn slaap permanent geworden is...  2-)(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #407 Gepost op: 1 augustus 2012, 09:50:19 »
Mooie lelies, Lida en Danny!
Hebben jullie (of iemand anders die dit leest, natuurlijk!) ervaringen met "slapers"? Ik heb een botanische lelie (Lilium) staan. Tot op heden doet ze nog helemaal niets. Ik heb zojuist de knolletjes gecontroleerd en ze zien er gezond uit. Een scheut is echter niet te vinden... Slaan lelies ook wel een een jaartje over?

Zoals hiervoor al vermeld, "don't worry", Sven. Dat is niet abnormaal, het kan heel goed zijn dat ze volgend jaar perfect groeien! Best wel niet te veel uit de grond halen, volgens wat ik ervaren heb, is het door verstoring (en ook wel uitdroging) dat ze een jaartje overslaan!
« Laatst bewerkt op: 2 augustus 2012, 09:21:09 door Wim Boens »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #408 Gepost op: 1 augustus 2012, 09:52:36 »
Ik hoef ze van jou toch niet zelf te vinden. Mag ik ook gebruik maken van bevriende kwekers die veel in- en exporteren
naar Amerika. Ik zal aan je denken indien het zover is.
groet Lida

Lida, niet echt iets voor jou...daar je niet graag met zaad in de weer bent! Maar misschien wel interessant voor andere mensen; zaad van Lilium bolanderi (en een heleboel andere soorten en hybriden) kan je hier kopen: http://www.lilyseed.com/species.html!

Gyi Peelaerts

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 353
  • Geslacht: Man
  • lewisia mijn voorkeur
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #409 Gepost op: 1 augustus 2012, 13:57:49 »
Een paar foto's van mijn Economis Bicolor dwerg ananas mooi plantje :) half schaduw in de  voormiddag zon en goed vochtig dat laatste is hier geen probleem --13

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #410 Gepost op: 1 augustus 2012, 17:15:44 »
/quote]
Lida, niet echt iets voor jou...daar je niet graag met zaad in de weer bent! Maar misschien wel interessant voor andere mensen; zaad van Lilium bolanderi (en een heleboel andere soorten en hybriden) kan je hier kopen: http://www.lilyseed.com/species.html!
Ik heb even op de desbetreffende website gekeken Wim. Heb je enig idee hoelang het duurt om Leliezaad zover te krijgen dat je bloeiende bollen hebt?
Als het nu nog van die broedbolletjes waren, je weet wel die zwarte kraaltjes aan de stengels, dan ging het misschien nog, maar zaad opkweken tot bol, daar
heb ik de tijd niet meer voor. Mijn filosofie : Laat een ander het werk alsjeblieft doen, ik geniet de mij resterende jaren wel van bloemen.
Toch bedankt, het is interessant om te zien waar geld mee te verdienen is.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #411 Gepost op: 1 augustus 2012, 17:34:23 »
Een paar foto's van mijn Economis Bicolor dwerg ananas mooi plantje :) half schaduw in de  voormiddag zon en goed vochtig dat laatste is hier geen probleem --13

Leuke 'ananas' plant Gyi !
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #412 Gepost op: 1 augustus 2012, 18:18:11 »
Lida, niet echt iets voor jou...daar je niet graag met zaad in de weer bent! Maar misschien wel interessant voor andere mensen; zaad van Lilium bolanderi (en een heleboel andere soorten en hybriden) kan je hier kopen: http://www.lilyseed.com/species.html!
Ik heb even op de desbetreffende website gekeken Wim. Heb je enig idee hoelang het duurt om Leliezaad zover te krijgen dat je bloeiende bollen hebt?
Als het nu nog van die broedbolletjes waren, je weet wel die zwarte kraaltjes aan de stengels, dan ging het misschien nog, maar zaad opkweken tot bol, daar
heb ik de tijd niet meer voor. Mijn filosofie : Laat een ander het werk alsjeblieft doen, ik geniet de mij resterende jaren wel van bloemen.
Toch bedankt, het is interessant om te zien waar geld mee te verdienen is.
groet Lida

Voor de kleine soortjes kan je ten vroegste bloei hebben na 3 jaar. Reken voor de hogere soorten maar 5 jaar tussen zaaien en eerste bloei!
Het grote voordeel met zaaien is natuurlijk dat je zo virusvrije planten krijgt!

Voor meer info over het zaaien van lelies kan je kijken: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=757.msg23997#msg23997

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #413 Gepost op: 2 augustus 2012, 09:14:20 »
Bedankt Lida, Danny, Wim en Luc voor jullie reacties met betrekking tot mijn "sleeping beauty". Ik zal het knolletje verder met rust laten en hoop dat ze volgend voorjaar wakker gekust wordt.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #414 Gepost op: 2 augustus 2012, 09:39:58 »
Bedankt Lida, Danny, Wim en Luc voor jullie reacties met betrekking tot mijn "sleeping beauty". Ik zal het knolletje verder met rust laten en hoop dat ze volgend voorjaar wakker gekust wordt.
Afwachten is het aller naarste in deze tijd. Zal ik komen om haar wakker te kussen. Welke botanische Lelie is het. Het moet wel de moeite waard zijn van zo'n lange reis. ;)
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #415 Gepost op: 2 augustus 2012, 10:43:22 »
Ik heb vier potten met botanische lelies staan, die ik niet heb gelabeld. Ik dacht dat ik het wel zou onthouden, niet dus... --1
Maar de moeite waard is het zeker: het is een canadense, een poilanei, een duchartrei of een speciosum var. gloriosoides!
Ik weet alleen niet of ze wakker wordt van een kus van jou, Lida. Ze wacht eigenlijk op een prins, dus misschien kun je beter Bé sturen... -1(
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #416 Gepost op: 2 augustus 2012, 19:40:27 »
Ik heb vier potten met botanische lelies staan, die ik niet heb gelabeld. Ik dacht dat ik het wel zou onthouden, niet dus... --1
Maar de moeite waard is het zeker: het is een canadense, een poilanei, een duchartrei of een speciosum var. gloriosoides!
Ik weet alleen niet of ze wakker wordt van een kus van jou, Lida. Ze wacht eigenlijk op een prins, dus misschien kun je beter Bé sturen... -1(
Je hebt groot gelijk Sven, vandaag tijdens ons rondrit om rotsplantjes op de kop te kunnen tikken, zat ik zoals zo vaak iets te overdenken. Als
bijrijder kan dit hè en ik realiseerde me, dat ik de Leliebol een "zij"  had genoemd en ik normaler wijs dus niets kon uitrichten. Helaas voor de bol, ik hou mijn eigen
prins en zij moet er maar eentje gaan zoeken. Misschien brengt het voorjaarszonnetjes uitkomst, proberen kost niets.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #417 Gepost op: 2 augustus 2012, 21:01:41 »
[...] ik realiseerde me, dat ik de Leliebol een "zij"  had genoemd en ik normaler wijs dus niets kon uitrichten.

Dat viel me dus ook al op, ja. Ik dacht al: "Die Lida is ook niet al te eenkennig..." -7(
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #418 Gepost op: 4 augustus 2012, 17:15:16 »
Vandaag bloeide er weer een andere Lelie.
Nu eens gefotografeerd op een andere manier, namelijk vanuit de "Hoorn des overvloeds".
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Diverse bloembollen 2012
« Reactie #419 Gepost op: 6 augustus 2012, 19:36:23 »
Nog enkele lelies in bloei ;D , foto1,2 : Lilium lancifolium , foto 3: Lilium 'Black Beauty'
Ieper , West-Vlaanderen