Overige houtige gewassen

Gestart door Frankie Wulleman, 3 april 2010, 19:28:53

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 december 2025, 10:15:06De Camelia's tonen zich ook al een beetje ...

Hier heb ik mijn vroegste exemplaar sterk moeten terugsnoeien dat wordt noppes dit jaar...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 december 2025, 10:15:06De Camelia's tonen zich ook al een beetje ...
Kris, is dat Camellia sasanqua? Die is altijd vroeger dan japonica.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Zaterdag nog eens gaan wandelen in het arboretum in Kalmthout: daar zagen wij de Maretak of Viscum album!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 15 december 2025, 23:10:19Zaterdag nog eens gaan wandelen in het arboretum in Kalmthout: daar zagen wij de Maretak of Viscum album!

Heel apart altijd Herman ! Ik heb de indruk dat je ze de laatste jaren meer tegen komt ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 december 2025, 10:15:06De Camellia's tonen zich ook al een beetje ...
Citaat van: Herman Mylemans op 15 december 2025, 22:56:31Kris, is dat Camellia sasanqua? Die is altijd vroeger dan japonica.
Deze zou volgens de RHS nu Camellia × vernalis 'Yuletide' moeten noemen Herman maar dit is dan weer synoniem van Camellia sasanqua 'Yuletide'....Dus je hebt het helemaal bij het rechte eind. Ik vermoed minder winterhard dan japonica . En lijkt me ook minder rijkbloeiend ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 december 2025, 11:25:57Deze zou volgens de RHS nu Camellia × vernalis 'Yuletide' moeten noemen Herman maar dit is dan weer synoniem van Camellia sasanqua 'Yuletide'....Dus je hebt het helemaal bij het rechte eind. Ik vermoed minder winterhard dan japonica . En lijkt me ook minder rijkbloeiend ?

Toch wel interessant deze tijd van het jaar ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Coprosma repens ' Eclipse' die altijd rood verkleurend blad heeft in de winter is met dit sneeuwkleed nog attractiever ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

De takken van Salix alba 'Chermesina' geven een kleurrijke tafereel als de zon schijnt.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Rhododendron 'Praecox'

Rhododendron praevernum

Edgeworthia chrysantha 'Grandiflora'
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Corylopsis glabrescens,  oorspronkelijk afkomstig uit de bergen van Japan.

Corylopsis spicata, de heester werd in de jaren 1860 in het Verenigd Koninkrijk geïntroduceerd vanuit Japan en is sindsdien een geliefde sierheester. Specifiek veel voorkomend in de Kochi Prefectuur op het eiland Shikoku.

Corylopsis pauciflora, komt oorspronkelijk uit de bergachtige streken van Japan en Taiwan.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

#1015
Prunus incisa 'Kojou - no - mai'

Forsythia x intermedia 'Goldrausch'

Spiraea thunbergii

Stachyurus chinensis 'Celina'
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Rudi Berthels

Weer mooi in bloem is deze Prunus incisa

Herman Mylemans

Magnolia stellata 'Rosea'

Camellia japonica

Magnolia 'Susan': Magnolia stellata & Magnolia liliiflora
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

#1018
Citaat van: Herman Mylemans op 16 maart 2026, 21:52:31Magnolia stellata 'Rosea'
Camellia japonica
Magnolia 'Susan': Magnolia stellata & Magnolia liliiflora

Altijd mooi die Magnolia's al vind ik dat de bloemen soms vrij snel afvallen ..  Al hebben we voorlopig geluk dat het gestopt is met regenen en er niet teveel wind is. Camellia's bepalen nu ook vaak het tuinbeeld. Waar is de tijd dat we ze een beschutte plek moesten geven vanwege zogezegde matige winterhardheid. Ik spreek van 40 jaar terug...Is dat allemaal bij jou of bij je zoon Herman ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

#1019
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 maart 2026, 08:39:34
Citaat van: Herman Mylemans op 16 maart 2026, 21:52:31Magnolia stellata 'Rosea'
Camellia japonica
Magnolia 'Susan': Magnolia stellata & Magnolia liliiflora

Altijd mooi die Magnolia's al vind ik dat de bloemen soms vrij snel afvallen ..  Al hebben we voorlopig geluk dat het gestopt is met regenen en er niet teveel wind is. Camellia's bepalen nu ook vaak het tuinbeeld. Waar is de tijd dat we ze een beschutte plek moesten geven vanwege zogezegde matige winterhardheid. Ik spreek van 40 jaar terug...Is dat allemaal bij jou of bij je zoon Herman ? 
Kris, de meeste struiken en bomen staan bij mijn zoon in Heist-op-den-Berg. Daar heb ik veel ruimte. Nu dat ik alles boven grondniveau (werken met heuvels) heb, zijn er minder problemen met winterwater zoals twee winters geleden. Het wordt daar een klein mini arboretum. Ik gebruik daar veel groencompost en dat gaat goed. Nu dat alles begint te groeien en bloeien is het altijd spannend. Door het minder hard vriezen is het inderdaad mogelijk om struiken te zetten die vroeger dikwijls vorstschaden hadden. De vraag is komen die koude winters nog terug of niet. Een tuin onderhouden en maken is altijd aanpassen aan het weer. Als de zomertemperaturen blijven  stijgen zal het weer aanpassen worden.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be