Overige houtige gewassen

Gestart door Frankie Wulleman, 3 april 2010, 19:28:53

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

#780
Prunus incisa 'Kojou-no-Mai' is een waardevolle heester in de tuin. Zelfs met de maartse buien kunnen hem niet deren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Het uitlopende blad van Acer 'Orange Dream' vertoont allerlei spectaculaire kleurtjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

#782
Acer 'Crimson Sentry' heeft donkerrood uitlopend blad.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Het is ook ieder jaar spannend om tussen de bekorste oude takken van Crataegus ×media 'Paul's Scarlet'  uit te kijken naar het uitlopend loof en de bloemknopjes die nu snel zichtbaar worden. Wat gaat het hard. Straks staat deze schitterende heester ook weer in feestornaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Rudi Berthels

Toch prachtig hee Frankie

Frankie Wulleman

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 april 2023, 21:43:50
Het is ook ieder jaar spannend om tussen de bekorste oude takken van Crataegus ×media 'Paul's Scarlet'  uit te kijken naar het uitlopend loof en de bloemknopjes die nu snel zichtbaar worden. Wat gaat het hard. Straks staat deze schitterende heester ook weer in feestornaat.

Vers blad van Acers is inderdaad fascinerend. Ik heb een bloedrode die dan langzaam bruin wordt. Overigens mooie korstmossen (o.a Groot dooiermos) op je heesters. Dat duidt op goede luchtkwaliteit.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

#787
De Ribes sanguineum (? ik ken de naam niet) in volle bloei
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

#788
Cercis chinensis is een favoriete struik.  Hij heeft wel elk jaar een flinke snoeibeurt nodig en dan beloont hij met uitbundige bloei.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 april 2023, 18:35:00
Cercis chinensis is een favoriete struik.  Hij heeft wel elk jaar een flinke snoeibeurt nodig en dan beloont hij met uitbundige bloei.

Ja is een prachtige plant Luc , al een paar keer overwogen maar wordt groot hé Hij zou ook als leiplant kunnen dienen , maar ik denk dan toch nog redelijk wat ruimte nodig ?
Welke ruimte laat jij hem innemen ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Prachtige beelden Luc, Frankie en Marc! Mooie tijd , mooi vastgelegd ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 april 2023, 09:54:12
Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 april 2023, 18:35:00
Cercis chinensis is een favoriete struik.  Hij heeft wel elk jaar een flinke snoeibeurt nodig en dan beloont hij met uitbundige bloei.

Ja is een prachtige plant Luc , al een paar keer overwogen maar wordt groot hé Hij zou ook als leiplant kunnen dienen , maar ik denk dan toch nog redelijk wat ruimte nodig ?
Welke ruimte laat jij hem innemen ?

Bij mij staat hij op de zijkant in de heesterhaag, Kris, hij staat tussen Rhododendrons en een flinke Daphne.  Bij het planten had hij aan weerszijden wel een dikke halve meter ruimte.  Breed wordt hij niet, zeker niet onderaan, hij gaat recht omhoog  -2(  Je kan hem met die jaarlijkse snoeibeurt aardig in toom houden.  Ik zag hem ooit in de rotstuin van Noël Portier in lang vervlogen tijden en die hield hem echt heel kort en compact, ik kan je verzekeren, als hij bloeide zag je echt alleen maar bloemen !  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

#792
Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 april 2023, 16:56:19
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 april 2023, 09:54:12
Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 april 2023, 18:35:00
Cercis chinensis is een favoriete struik.  Hij heeft wel elk jaar een flinke snoeibeurt nodig en dan beloont hij met uitbundige bloei.

Ja is een prachtige plant Luc , al een paar keer overwogen maar wordt groot hé Hij zou ook als leiplant kunnen dienen , maar ik denk dan toch nog redelijk wat ruimte nodig ?
Welke ruimte laat jij hem innemen ?

Bij mij staat hij op de zijkant in de heesterhaag, Kris, hij staat tussen Rhododendrons en een flinke Daphne.  Bij het planten had hij aan weerszijden wel een dikke halve meter ruimte.  Breed wordt hij niet, zeker niet onderaan, hij gaat recht omhoog  -2(  Je kan hem met die jaarlijkse snoeibeurt aardig in toom houden.  Ik zag hem ooit in de rotstuin van Noël Portier in lang vervlogen tijden en die hield hem echt heel kort en compact, ik kan je verzekeren, als hij bloeide zag je echt alleen maar bloemen !  :o

Je laat me watertanden, Luc met uw vurig pleidooi! Hij moet in de tuin!

Hetzelfde geldt een beetje als bij Prunus incisa 'Kojou-no-mai'. Hij wordt ook vrij groot, maar door drastische snoei kan je hem aardig binnen de perken houden en zorgt hij elk jaar voor een wervelende show.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

Heb bij Frits Litjens een Rhamnus pumila gekocht. Wat is hiervoor de beste plek?
Dacht zelf in the crevice in de zon.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerard Verweij op 23 april 2023, 19:24:40
Heb bij Frits Litjens een Rhamnus pumila gekocht. Wat is hiervoor de beste plek?
Dacht zelf in the crevice in de zon.

Zon zal hij zeker kunnen verdragen Gerard, ik las ergens dat hij eerder kalkminnend is en verder kan je eigenlijk overal met hem terecht met zijn kruipende groeiwijze.  Een heel mooi plantje.  De correcte naam blijkt wel : Rhamnus pumilus.
Harelbeke-West-Vlaanderen