Overige houtige gewassen

Gestart door Frankie Wulleman, 3 april 2010, 19:28:53

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Edgeworthia chrysantha 'Grandiflora' staat al weer in de startblokken. Wat is een jaar toch snel voorbij gegaan!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 10 december 2024, 18:07:02
Edgeworthia chrysantha 'Grandiflora' staat al weer in de startblokken. Wat is een jaar toch snel voorbij gegaan!

Heel mooi om straks te zien bloeien Herman ! Maar vooral ook om te ruiken ....Klopt , een jaar is precies niks !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Coprosma repens is een heestertje wat voorkomt in onder andere Nieuw Zeeland maar ook enkele meer warmere gebieden zoals Australië, Hawai, Borneo . Hij is bij ons niet geheel winterhard .
Coprosma repens ' Eclipse' is een cultivar die door mensenhand en dus door kwekers op de wereld is gezet . Heel mooi blad dat er normaal gezien zou moeten aanblijven . Uiteraard staat hij hier in pot en bij vorst zal ik hem behandelen als een oranjerie/kuipplant.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Edgeworthia chrysantha 'Red Dragon'
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 11 maart 2025, 18:07:33
Edgeworthia chrysantha 'Red Dragon'
Super kleurtje Herman. !  ((14 ((14
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 11 maart 2025, 19:55:15
Citaat van: Herman Mylemans op 11 maart 2025, 18:07:33
Edgeworthia chrysantha 'Red Dragon'
Super kleurtje Herman. !  ((14 ((14
Bedankt Kris, deze vorm zie je nog niet zo heel veel.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Corylopsissen beginnen er ook aan!

Corylopsis pauciflora is de meest voorkomende in de tuincentra.

Corylopsis glabrescens

In het arboretum in Kalmthout staan hiervan verschillende species.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 13 maart 2025, 17:13:47
Corylopsissen beginnen er ook aan!
Corylopsis pauciflora is de meest voorkomende in de tuincentra.
Corylopsis glabrescens
In het arboretum in Kalmthout staan hiervan verschillende species.

Mooie heesters voor het voorjaar Herman !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Rudi Berthels


Herman Mylemans

#969
Bedankt, Kris en Rudi. Er zijn inderdaad zeer mooie heesters, maar je moet er plaats voor hebben.
Daarnaast is er nog het probleem van onze natte winters van de laatste jaren. Er was zodanig lang (meer dan 5 maanden) wateroverlast dat verschillende struiken en bomen wegkwijnde: lindebomen, hibiscus, groot bloemige cornussen, toverhazelaars, Rhododendrons. Nu plaats ik alles op een heuveltje van 20cm hoger dan het normale grondniveau is, hopelijk helpt dit. Regelmatig pomp ik ook een wachtbekken leeg om het bovenliggende water zo snel mogelijk weg te krijgen. Sinds vorig jaar ben ik ook begonnen met overal tussen de struiken een dikke compostlaag aan te brengen dit schijnt ook te helpen. Water zoekt altijd wel de gemakkelijkste weg naar het laagst punt. Ik ben wel benieuwd wat er dit jaar allemaal terug in groei en bloei komt.
[attach=1]
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 15 maart 2025, 12:17:01
Bedankt, Kris en Rudi. Er zijn inderdaad zeer mooie heesters, maar je moet er plaats voor hebben.
Daarnaast is er nog het probleem van onze natte winters van de laatste jaren. Er was zodanig lang (meer dan 5 maanden) wateroverlast dat verschillende struiken en bomen wegkwijnde: lindebomen, hibiscus, groot bloemige cornussen, toverhazelaars, Rhododendrons. Nu plaats ik alles op een heuveltje van 20cm hoger dan het normale grondniveau is, hopelijk helpt dit. Regelmatig pomp ik ook een wachtbekken leeg om het bovenliggende water zo snel mogelijk weg te krijgen. Sinds vorig jaar ben ik ook begonnen met overal tussen de struiken een dikke compostlaag aan te brengen dit schijnt ook te helpen. Water zoekt altijd wel de gemakkelijkste weg naar het laagst punt. Ik ben wel benieuwd wat er dit jaar allemaal terug in groei en bloei komt.
Volia , zo zie ik dat graag Herman ....never give up !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Herman Mylemans op 15 maart 2025, 12:17:01
Bedankt, Kris en Rudi. Er zijn inderdaad zeer mooie heesters, maar je moet er plaats voor hebben.
Daarnaast is er nog het probleem van onze natte winters van de laatste jaren. Er was zodanig lang (meer dan 5 maanden) wateroverlast dat verschillende struiken en bomen wegkwijnde: lindebomen, hibiscus, groot bloemige cornussen, toverhazelaars, Rhododendrons. Nu plaats ik alles op een heuveltje van 20cm hoger dan het normale grondniveau is, hopelijk helpt dit. Regelmatig pomp ik ook een wachtbekken leeg om het bovenliggende water zo snel mogelijk weg te krijgen. Sinds vorig jaar ben ik ook begonnen met overal tussen de struiken een dikke compostlaag aan te brengen dit schijnt ook te helpen. Water zoekt altijd wel de gemakkelijkste weg naar het laagst punt. Ik ben wel benieuwd wat er dit jaar allemaal terug in groei en bloei komt.
[attach=1]


Is dat in jouw tuin Herman ? Als het grondwater zo hoog stond, dan moeten de planten het wel moeilijk hebben . Lijkt mij wel ideaal voor kikkers en salamanders.

Herman Mylemans

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 16 maart 2025, 14:12:18
Citaat van: Herman Mylemans op 15 maart 2025, 12:17:01
Bedankt, Kris en Rudi. Er zijn inderdaad zeer mooie heesters, maar je moet er plaats voor hebben.
Daarnaast is er nog het probleem van onze natte winters van de laatste jaren. Er was zodanig lang (meer dan 5 maanden) wateroverlast dat verschillende struiken en bomen wegkwijnde: lindebomen, hibiscus, groot bloemige cornussen, toverhazelaars, Rhododendrons. Nu plaats ik alles op een heuveltje van 20cm hoger dan het normale grondniveau is, hopelijk helpt dit. Regelmatig pomp ik ook een wachtbekken leeg om het bovenliggende water zo snel mogelijk weg te krijgen. Sinds vorig jaar ben ik ook begonnen met overal tussen de struiken een dikke compostlaag aan te brengen dit schijnt ook te helpen. Water zoekt altijd wel de gemakkelijkste weg naar het laagst punt. Ik ben wel benieuwd wat er dit jaar allemaal terug in groei en bloei komt.
[attach=1]

Is dat in jouw tuin Herman ? Als het grondwater zo hoog stond, dan moeten de planten het wel moeilijk hebben . Lijkt mij wel ideaal voor kikkers en salamanders.
Nee, dat is bij mijn zoon.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Prunus incisa ‘Kojo - no - mai’
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Magnolia stellata
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be