Hoi Bart,
ik had al eerder aangegeven dat ik afgelopen winter redelijk wat ervaring heb opgedaan met de primula"s uit China en omstreken. Wat blijkt nu, dat de primula"s die zich echt in de grond verstoppen zoals: P.olgae, P. zambalensis, P. autropurpurea, P. blinii, P. gemmifera, om even wat te noemen, veel beter tegen onze winters bestand zijn als de Primula"s die bovengronds blijven of in een zichtbare knop overblijven. Ik heb dus ook veel meer uitval van bijv.: P. flaccida(in de winter een bladrozet), P. muscioides, P. littledalei (allebei overblijvend met miniscuul kleine blaadjes) en nog wat soorten.
De eerste groep zijn prima door de winter gekomen gewoon buiten met afdekking tegen teveel regenwater. Zoals al eerder vermeld heeft het hiet zowat -20c gevroren op een aantal nachten. En geen sneeuw van betekenis, dus het was echt wel kale/koude vorst.
Overigens zal het grondmengsel ook wel een grote rol van betekenis hebben. Wat mij opvalt is dat wat de seedhunters als scree(in China dus) betitelen, zeker niet overeenkomt met de scree omstandigheden in Europa. Ik gebruik nu standaard een mengsel met maximaal 50% toegevoegd steenslag en een hoog gehalte humus ( of bladaarde).
Planten doen het hiet prima op ,eveneens de Gentianen uit de zelfde regio.
Conclusie is dus dat de soortjes die blad blijven behouden in de winter, veel meer bescherming nodig hebben als de bladhoudende Europeesche soorten. Misschien zelf wel een getemperde koude kas. Dus rond het vriespunt.
Binnekort zal ik foto"s maken van de primula"s die binnenkort gaan bloeien alsmede P.jeffreyana die ook bijna in bloei staat.
vr. gr. Peter