Trillium

Gestart door Johan Keulemans, 18 maart 2012, 16:52:38

Vorige topic - Volgende topic

Johan Keulemans

Herman, hij ruikt ieder jaar lekker.
Maar na die regen van vandaag kan ik moeilijk zeggen of het citroengeur was.
En die landbouwer met zijn mestkar zorgde ook nog voor bijkomende maar iets mindere geur.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

Trillium erectum is ook terug van de partij.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

José Callens

Trillium grandiflorum 'snowbunting' heeft een gevulde bloem waar alle voortplantingsorganen door petalen zijn vervangen wat de plant steriel maakt maar eenmaal aangeslagen is deze Trillium een betrouwbare tuinplant. Enkel te vermeerderen door de rhizomen te delen.Foto's 1 en 2.
Trillium rugelli is onmiddellijk herkenbaar aan zijn grote,witte,omgeslagen petalen die mooi contrasteren met de rode meeldraden en soms rode ovarium. Rugellii houdt zijn bloem onder het bladerdek.Deze soort kan enkel verward worden met Trillium cernuum maar deze heeft kortere,paars blauwe meeldraden (korter dan het ovarium). Foto's 3 en 4

José

Wim Boens

Citaat van: José Callens op 11 mei 2013, 22:17:11
Trillium grandiflorum 'snowbunting' heeft een gevulde bloem waar alle voortplantingsorganen door petalen zijn vervangen wat de plant steriel maakt maar eenmaal aangeslagen is deze Trillium een betrouwbare tuinplant. Enkel te vermeerderen door de rhizomen te delen.Foto's 1 en 2.

((6 ((6 ((6 ((6 Ik ga nu maar stoppen of sebiet kwijl ik het ganse forum onder  ;)

Trillium rugelli is onmiddellijk herkenbaar aan zijn grote,witte,omgeslagen petalen die mooi contrasteren met de rode meeldraden en soms rode ovarium. Rugellii houdt zijn bloem onder het bladerdek.Deze soort kan enkel verward worden met Trillium cernuum maar deze heeft kortere,paars blauwe meeldraden (korter dan het ovarium). Foto's 3 en 4

Ook een heel mooie plant, José  ((14
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Herman Mylemans

José
José, prachtige foto van Snowbunting. Ik heb ook geprobeerd om er een foto van te maken maar ik krijg de bloemen niet scherp.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Trillium stamineum
Herkomst: N-Z as van VS van Tennessee naar Alabama
Stengel: 15-30 cm
Blad: eivormig-lancetvormig tot breed eivormig, 6,3-7,6 cm lang, 3,3-5 cm breed, geen bladstengel, licht zilver naar groen, met donkerder groene spotten.
Bloem: donker rood-purper, geen steel, helemaal open
bloemblad: smal lancetvormig, 1,5-3,8 cm lang, spiraal vormig, horizontaal
Vruchtbeginsel: klein, ovaal, 6-hoekig, 0,5-0,7 cm lang
stempel, lineair, naar buiten gebogen. Meeldraden 1,6-2,4 cm lang, donker purper, helmdraad 0,2-0,4 cm lang, pollen donker bruin-purper
Kelkblad:  lancetvormig-elliptisch, 1,7-4 cm lang, top iets langer puntig, horizontaal, groen met purper markeringen
Vrucht: eivormig, 6-hoekig, purper
Geur: rottend vlees
Standplaats: halfschaduw,  kalk, klei, humus van blad en naalden

Herman Mylemans

Welke Trillium is dit? Het zaad komt van een Trillium met naam Trillium vaseyi maar die plant leek meer op erectum.

José Callens

Herman,

Het is zeker niet Trillium vaseyi . Het is waarschijnlijk T.erectum var album alhoewel ik binnen een groep T.flexipes zaailingen soms dergelijke Trilliums met een donker ovarium zie opduiken .

José

John Weagle

En vandaag, nog hebben het bloeien maar de bladeren kleur veranderd.

Herman Mylemans

Citaat van: John Weagle op 20 mei 2013, 19:24:28
En vandaag, nog hebben het bloeien maar de bladeren kleur veranderd.
Nice plant John

Herman Mylemans

Trillium vaseyi
Herkomst: N-en Z-Caroline, O-Tenessee
Stengel: 30-65 cm
Blad: diamantvormig, breder dan lang, taps vorm aan basis, top iets langer puntig, 10-20 cm lang, 6-20 cm breed, geen steel, groen
Bloem: donker rood, steel 4-8 cm, gebogen, horizontaal, bloem onder de bladeren, open
Bloemblad: eivormig, bijna cirkelvormig, 3-6,5 cm lang, 4-6 cm breed, gebogen vanaf het midden
Vruchtbeginsel: conisch-piramidaal, 6-hoekig, kastanjebruin, rood-purper, stempel dik, gebogen, helmknop, korter dan draad, grijs-purper met geel pollen,helmdraad grijs-purper tot zwart-purper. Helmknop is recht en is korter dan stempel
Kelkblad: lancetvormig, iets langer puntig, 2,5-5 cm lang, 0,6-1,8 cm breed
Vrucht: donker rood- kastanjebruin
Geur: zoals rozen
Standplaats: lichte schaduw, uit de wind, doorlatend, humus, neutraal tot zuur

José Callens

Trillium vaseyi heeft, als hij het naar zijn zin heeft,  de grootste bloemen van alle gesteelde Trilliums.Meestal zijn de petalen donkerrood paars gekleurd.Er bestaat ook een witte vorm.Hybriden met rugellii komen geregeld voor.Vaseyi is bij ons de laatst bloeiende Trillium soort.Hij is nu nog niet in bloei terwijl de meeste andere soorten al uitgebloeid zijn.
Vaseyi is een van de mooiste Trillium species,dubbel jammer dat hij het absoluut niet goed doet in onze tuin.

enkele plaatjes van laatbloeiende (nu) Trilliumsoorten en hybriden:

Foto1 Trillium discolor (samen met luteum de enige twee geel-bloeiende species)
Foto2 Trillium catesbaei
Foto3 Trillium vaseyi hybride
Foto4 Trillium rugellii hybriden

Discolor en Catesbaei zijn kleinere soorten die in een  schaduwrijk stuk van de rotstuin zeker hun plaats hebben.

josé

Wim Boens

José,

die rugellii hybriden zijn :o Het wit ziet er bijna blauwig-grijs uit  ((12

Hier bloeit nu nog de onopvallende Trillium recurvatum en Trillium grandiflorum begint er beschaamd uit te zien en verkleurd naar zijn roze eindtint!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Cor van Kapel

Kan iemand mij vertellen welke Trillium dit is (ja ik weet het volgende keer blad ook fotograferen) ))8, heb hem afgelopen zaterdag tijdens de NRV-fotoworkshop vastgelegd maar ben de naam vergeten te noteren.

Herman Mylemans

Citaat van: Cor van Kapel op 28 mei 2013, 20:41:41
Kan iemand mij vertellen welke Trillium dit is (ja ik weet het volgende keer blad ook fotograferen) ))8, heb hem afgelopen zaterdag tijdens de NRV-fotoworkshop vastgelegd maar ben de naam vergeten te noteren.
Cor, het is niet heel duidelijk op de foto, maar ik denk dat de bloem onder de bladeren staat. Lees dan de beschrijving van Trillium vaseyi als de bloem boven de bladeren staat zou het sulcatum kunnen zijn. Over de geur zullen wij maar zwijgen zeker.