Auteur Topic: Natuurwandeling in het "Torfbroek" te Kampenhout met de VRV op 01/07/2012  (gelezen 5995 keer)

Matthias Fouquaert

• Senior poster
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Natuurwandeling in het "Torfbroek" te Kampenhout met de VRV op 01/07/2012
« Reactie #15 Gepost op: 7 juli 2012, 14:48:53 »
Al snel maakten we kennis met enkele intrigerende bewoners uit dit moerasland.
Nooit gedacht dat Epipactis palustris in zulke grote aantallen aanwezig was op Belgische bodem. Magnifiek!

Als ik dit geweten had.  --6

Zelfs bij de kwekers nergens te vinden hier en toch vind ik de moeraswespenorchis één van de mooiste orchisen die er zijn.

Mooie fotokes hier. ((14

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #16 Gepost op: 7 juli 2012, 17:47:05 »
Al snel maakten we kennis met enkele intrigerende bewoners uit dit moerasland.
Nooit gedacht dat Epipactis palustris in zulke grote aantallen aanwezig was op Belgische bodem. Magnifiek!

Als ik dit geweten had.  --6

Zelfs bij de kwekers nergens te vinden hier en toch vind ik de moeraswespenorchis één van de mooiste orchisen die er zijn.

Mooie fotokes hier. ((14

Matthias,

ik heb die wel kunnen kopen in West-Vlaanderen, "De Watertuin" in Oostkamp heeft deze soms (best eens vragen of ze hem op dit moment wel hebben) in de verkoop: http://www.dewatertuin.be/index.html! En één van de beste Baltische bollenverkopers heeft deze op zijn lijst: http://www.augisbulbs.com/catalog.php?c=52

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #17 Gepost op: 7 juli 2012, 18:03:22 »
En hij is dan ook nog eens gemakkelijk! Deze heb ik twee jaar geleden gekocht in "De Watertuin" en toen had hij één of twee bloeiende groeipunten. Vandaag staan er 25 aren in bloei, met nog enkele niet bloeiende groeipunten. Hij groeit hier in de pure turf (in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, heeft hij geen kalk nodig, enkel een vochtige standplaats) tussen de Sarracenia's (waar hij nu mee begint te concurreren).

Het paarse bloempje op de achtergrond van 2e foto (midden boven) is de bloem van Calopogon tuberosus...deze is heel wat trager in het vermeerderen, hij staat er nu twee jaar en bloeit voor de eerste keer en heeft ook nog maar twee groeipunten.

Danny De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
« Reactie #18 Gepost op: 8 juli 2012, 00:54:48 »
En wat verder zien we ook de eerste Epipactis palustris (Moeraswespenorchis) verschijnen...en dan wat later zelfs de albino vorm van deze soort: Epipactis palustris var. ochroleuca.
Ook nog een beeldje van beide vormen samen, zo zie je het verschil heel duidelijk!

En een veldje vol met Epipactis palustris is een onverwacht zicht hier in ons belgenlandje.

Wim en ook Franky uiteraard, bedankt voor de mooie beelden !
M'n vrouw en ik hebben eveneens genoten van deze namiddag alhoewel wij spijtig genoeg
de groep wat eerder moesten verlaten wegens nog andere verplichtingen die avond.
Voor mij was in ieder geval die Epipactis Palustris heel leuk om te zien, toch zeker als je deze zo massaal zag staan.
Echter nog een mooiere verrassing was inderdaad die Albino vorm van deze Epipactis.
Ik sta alleszins open voor nog meer van dergelijke daguitstappen.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #19 Gepost op: 8 juli 2012, 09:13:16 »
Ik sta alleszins open voor nog meer van dergelijke daguitstappen.

Je bent waarschijnlijk niet alleen met dat gevoel Danny.
Mag ik bij deze misschien aan alle leden/lezers vragen het bestuur in te lichten indien je nog dergelijke interessante biotopen weet te vinden ?  Dan kunnen we ook volgend jaar weer zoiets inplannen !   ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen