Bloei mei - juni 2012

Gestart door Luc Gilgemyn, 1 mei 2012, 08:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Matthias Fouquaert

Kijk eens aan,

Deze Ramonda myconii 'Rosea' heb ik ongeveer een 5 tal maanden geleden in de rotstuin gezet en nu met resultaat. ;D

Ook hier bloeien en groeien Erinus alpinus ruimschoots ((12 en als laatste een Campanula sp. die de slakken nog niet gevonden hebben. ((12

Iemand een idee welke soort dit is,?

De bloemen zijn lichtblauw met een lila schijn erin dacht ik. ))4



Frankie Wulleman

Ook de bloeikampioen van vorig jaar is er terug bij, niemand minder dan Erigeron chrysopsidis ‘Grand Ridge’ (foto 1) die nu zal doorbloeien tot het vriest!
Erinus alpinus (foto 2) is hier ook serieus in aantallen gereduceerd.
Silene zawadski (foto 3).
En in mei bloeit natuurlijk ook het meiklokje. (foto 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Theo Stronks

Mooie plaatjes Frankie, die Silene,is althans mijn ervaring zaait zich spontaan uit.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Matthias Fouquaert op 15 mei 2012, 17:48:30

als laatste een Campanula sp. die de slakken nog niet gevonden hebben. ((12

Iemand een idee welke soort dit is,?

De bloemen zijn lichtblauw met een lila schijn erin dacht ik. ))4


Volgens mij is dat Campanula sartorii, Matthias - een tweejarige uit Griekenland die zich vrijelijk uitzaait zodat je ieder jaar opnieuw bloei hebt.
Bij mij is hij echter zo goed als wit !  ))4

Citaat van: Frankie Wulleman op 15 mei 2012, 17:56:07
Ook de bloeikampioen van vorig jaar is er terug bij, niemand minder dan Erigeron chrysopsidis ‘Grand Ridge’ (foto 1) die nu zal doorbloeien tot het vriest!

Mijn exemplaar heeft het na drie jaar opgegeven Frankie  --13  Ik heb mij wel een nieuw exemplaar aangeschaft... !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Groot gelijk, Luc, het is mijn inziens de best bloeiende erigeron. Hij stekt wel niet zo makkelijk als andere erigerons.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Theo Stronks op 15 mei 2012, 18:05:45
Mooie plaatjes Frankie, die Silene,is althans mijn ervaring zaait zich spontaan uit.

Jazeker, Theo, ook ik heb regelmatig spontane zaailingen, zelfs op de tufsteen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Prachtig, die Erigeron, dus nog een voor mijn verlanglijst.... ((14
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

In mijn rotstuin begint Aethionema grandiflora aan zijn jaarlijkse roze schouwspel. 8)
Hierbij ook een superlage spontane zaailing van een Geranium.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Roest

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 mei 2012, 19:04:50
Citaat van: Matthias Fouquaert op 15 mei 2012, 17:48:30

als laatste een Campanula sp. die de slakken nog niet gevonden hebben. ((12

Iemand een idee welke soort dit is,?

De bloemen zijn lichtblauw met een lila schijn erin dacht ik. ))4


Volgens mij is dat Campanula sartorii, Matthias - een tweejarige uit Griekenland die zich vrijelijk uitzaait zodat je ieder jaar opnieuw bloei hebt.
Bij mij is hij echter zo goed als wit !  ))4


Bij mij zijn ze ook bijna wit hoewel er wel wat variatie zit in de bloemkleur, zaait zich wel uit maar niet hinderlijk en dan liefst ergens in de halfschaduw. Een fijn probleemloos plantje.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

Ranunculus gramineus, oppassen vaar uitzaai
Potentilla hyparctica, geen geweldige bloeier maar mooi grijs blad
Leontopodium alpinum ssp. nivale 2X, niet makkelijk.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Danny Bonnez

Citaat van: Jan Fouquaert op 15 mei 2012, 21:41:38
In mijn rotstuin begint Aethionema grandiflora aan zijn jaarlijkse roze schouwspel. 8)
Hierbij ook een superlage spontane zaailing van een Geranium.

Jan , die superlage geranium is er eentje uit de sanguineum groep.Welke het juist is kan ik niet zeggen omdat er heel wat cv's van zijn. Ik
heb er verschillende van staan in de tuin, dankbare  planten en een heel lange bloei !
Ieper , West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Wellicht zal niemand kunnen zeggen welke kruising dit is, Danny, want het betreft een zaailing van een eveneens roze Geranium waarvan ik jaren geleden een stekje heb meegebracht vanuit de Pyreneeën. Ik heb er zo een tiental van staan in de rotstuin, de ene al wat minder hoog dan de andere, maar dit is de laagste. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Roest op 15 mei 2012, 22:31:41
Leontopodium alpinum ssp. nivale 2X, niet makkelijk.

Zeker niet gemakkelijk om lang(er) in leven te houden Gerrit ! Daarom des te meer mijn complimenten , een prachtexemplaar !
Dan nog wat anders ....: voor mij nog steeds één van de mooiste Lewisia's, namelijk rediviva ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

 ((6 ((6  meer hoef ik hier niet aan toe te voegen Kris !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

Heel mooi Kris, met Lewisia heb ik alleen ervaring met L. Cotyledon maar zo'n plant als hierboven nodigt wel uit om meer soorten te proberen :P
Gelukkig hier de winter redelijk doorgekomen maar alleen in mijn alpine kas, Silene hookeri ssp. ingramii.
Buiten in een trog en toch ook afgedekt met een glasplaat helaas niet.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland