Bloei mei - juni 2012

Gestart door Luc Gilgemyn, 1 mei 2012, 08:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim Boens op  1 juni 2012, 17:38:41
ONKRUID :o Of toch niet....ik vind de bloem van Taraxacum pseudoroseum heel mooi!

Leuke 'beddezeeker', Wim, zaait hij zich ook zo uit als zijn wilde neven?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Hier nog wat bloemekes die ik nog niet gepost heb :

1/ Rhodantemum catananche 'Tizi-n-Tichka', wat een naam zeg, maar dat trekt die schone plant zich toch wel niet aan. ;D
2/ en dan nog een gewone, simpele, doordeweekse, alledaagse, gemakkelijke, eenvoudige rotsplant (een beetje als Aubrieta) met een complexe, weergaloze schoonheid, die je nu in vele voortuintjes ziet, kruipend op en tussen stenen afsluitingetjes, tussen tegels of gewoon in de grond : Campanula porscharkyana (naam is wel niet simpel) :o :-* -2( -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

natuurlijk zit er wel weer wat onvermijdelijke Sedum tussen .... --11

Gert Hoek

Al eerder deze week gefotograveerd:
Physoplexis comosa
Centaurea bagadensis -compact form-, zelf geselecteerd van een zaaisel wild verzamelde zaden, deze blijft zo'n 20 cm hoog terwijl de rest doorschiet naar het dubbele
Scuttelaria nana var. sapharina: in een pot vanwege zijn uitlopers, maar het afgelopen winter toch geleden

Herman Mylemans

Citaat van: Gert Hoek op  2 juni 2012, 08:03:35
Physoplexis comosa
Centaurea bagadensis -compact form-, zelf geselecteerd van een zaaisel wild verzamelde zaden, deze blijft zo'n 20 cm hoog terwijl de rest doorschiet naar het dubbele
Scuttelaria nana var. sapharina: in een pot vanwege zijn uitlopers, maar het afgelopen winter toch geleden
Gert, die Physoplexis comosa is prachtig! Vroeger had ik regelmatig bloem en de laatste jaren niet meer. Ik weet niet wat de reden is.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Fouquaert op  1 juni 2012, 23:24:20
Hier nog wat bloemekes die ik nog niet gepost heb :

1/ Rhodantemum catananche 'Tizi-n-Tichka', wat een naam zeg, maar dat trekt die schone plant zich toch wel niet aan. ;D
2/ en dan nog een gewone, simpele, doordeweekse, alledaagse, gemakkelijke, eenvoudige rotsplant (een beetje als Aubrieta) met een complexe, weergaloze schoonheid, die je nu in vele voortuintjes ziet, kruipend op en tussen stenen afsluitingetjes, tussen tegels of gewoon in de grond : Campanula porscharkyana (naam is wel niet simpel) :o :-* -2( -2(

Die Rhodantemum is een aardige rotsplant, Jan, mijn exemplaar ben ik verloren tijdens die rotwinter.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gert Hoek op  2 juni 2012, 08:03:35
Physoplexis comosa

Knappe Centaurea, Gert.
Hier nog eens het samenspel tussen Erodium 'Spanish Eyes' en Anthemis aciphylla. (foto 1)
Silene rupestris. (foto 2)
Een recent aangeschafte silene onder de naam S. pressli minor (foto 3 en 4) maar is niet zeker of die naam geldig is. Herkent er iemand deze plant? Deze silene maakt lichtoverhangende bloeistengels tot zo'n 20 cm hoog. De plant is zeer rijkbloeiend met paarsrode bloemen. Een typisch kenmerk voor deze soort is dat het uiteinde van de bloemstengels erg kleverig is.
Deze komt van kwekerij Portier die hem op zijn beurt mee had ergens uit Duitsland. Het is zeker en vast een prachtige aanwinst.

Lida Lourens

foto 1: Aster alpinus, de dubbele vorm
foto 2: Geranium himalayense "Birch Double"
foto 3: Capanula...de naam durf ik heel niet te noemen, volgens JF een niet noemenswaardige, dus daar houd ik me aan, maar er achter staat een interessante Salie voor de
          liefhebbers van laag blijvende planten. Deze "Markus" blijft zeer laag voor een Salvia.
foto 4: Rika , eindelijk in bloei, jouw Pelargonium.
         en Wim, jouw laatst geplaatste Iris heeft veel weg van deze "Cerf Volant".
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Wim Boens

Citaat van: Frankie Wulleman op  1 juni 2012, 23:06:06
Citaat van: Wim Boens op  1 juni 2012, 17:38:41
ONKRUID :o Of toch niet....ik vind de bloem van Taraxacum pseudoroseum heel mooi!

Leuke 'beddezeeker', Wim, zaait hij zich ook zo uit als zijn wilde neven?

I wish...hij zet gemakkelijk zaad maar hij zaait zich niet uit, tenzij ik hem moedwillig opkweek in een potje!
Hij is ook niet zo gemakkelijk over te houden, ik ben ooit begonnen met drie planten, nu heb ik er nog één over....dit jaar weer zelf wat gezaaid!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Jan Fouquaert

Mooi, die Salvia 'Markus, Lida.
En ook die Erodium met Spaanse ogen ...

1/ hier een Hypericum, zeer laag en hier en daar spontane zaailingen, heb ik ooit eens verkregen uit zaad, jaren geleden en natuurlijk de naam vergeten. Als er iemand de naam weet zal mij dat heel wat opzoekingswerk besparen .... ;D
2/ een drugsplantje : Papaver nudicaule 'Pacino'
    Ik ga daar zeker wat zaad van oogsten, NEE niet om drugs te maken, maar omdat deze plantjes doorgaans geen lang leven beschoren zijn.

Wat betreft die Rhodentemum Frankie, die plant heb ik nog maar sinds een maand, ik heb ze in vier gescheurd, drie in potten en eentje in de rotstuin voor het geval dat er eentje het laat afweten, heb ik nog reserve. -2(

Luc Gilgemyn

Citaat van: Jan Fouquaert op 22 mei 2012, 15:34:17
Speciaal voor Luc (Mr moderator) een klein Lewisaken met zij- en bovenaanzicht.

Bedankt voor de attentie Jan !  ;)
Ik ben twee weken buiten strijd geweest - opgenomen in het ziekenhuis - maar nu kunnen we er weer tegen aan.
Ik heb natuurlijk veel achterstand opgelopen in het posten...  ;D  daar zullen we proberen iets aan te doen ...  -1(  Hopelijk geen indigestie...

Wat zijn er in de afgelopen weken toch prachtige planten verschenen !  Fantastisch schouwspel !

Waarom niet met een paar Lewisiake's beginnen... want de Jan heeft dat goed gezien - nog altijd één van mijn favoriete genus' !  8)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Ha Luc, ik had je gemist natuurlijk. En je foto's natuurlijk. Welkom terug. Kon de tuin wel zonder je? Er waren hete dagen bij.

Luc Gilgemyn

Bedankt Gerrit, maar wat dat betreft was de timing inderdaad ongelukkig. Gelukkig was mijn wederhelft bij de hand om de nodige brandjes te blussen met de gieter...  ((3 ))6
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lina Hesseling

Fijn, dat je weer thuis bent, Luc!  )))7
Ik hoop, dat weer snel herstelt.

Van harte beterschap,

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Gerrit Eijkelenboom

Deze plant is eigenlijk geen rotsplant, maar komt wel uit de bergen. St.Bernhardslelie noemen de Engelsen hem. Nou, als dat geen excuus is om hem hier te posten....Paradisea lusitanica. Als je zo'n naam hebt, moet je wel mooi zijn. Wel 70cm hoog. Staat niet in de rotstuin, maar in de zeeklei.