Bloei mei - juni 2012

Gestart door Luc Gilgemyn, 1 mei 2012, 08:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Bert Stegeman

Scutelaria japonica indica zaait zich ook vrijelijk uit maar kreeg hier afgelopen winter rake klappen.. 

Gelukkig is hier niets van te zien Luc op de foto ((12 Prachtige Scutelaria japonica indica
Ook een prachtige Dianthus

Bert Stegeman

Gisteren bij mooi weer deze foto's gemaakt vandaag veel --10 --10 gehad.
Staat hier voor het eerst in bloei.
Hoop er nog lang plezier van te hebben.

De nederlandse naam is Fijnstraal, familie van de Asteraceae. De bloemkleur is lichtgeel en de bloeitijd is van ca. juni tot en met augustus. De bladeren zijn groen en ongeveer 10 cm. hoog. De volwassen hoogte van deze vaste plant is ca. 15 cm. Verdraagt een temperatuur tot -20 gr. C. De geadviseerde plantafstand is 26 cm

Jan Fouquaert

Mooie dame, die  Dainty Dame.

Hierbij een veldje Erigeron leiomerus en een 50 cm hoge Penstemon waar ik de naam kwijt van ben.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Peter Rijntjes

Mooie grote planten, Jan. Niet iedereen heeft deze soorten nog in zijn rotstuin, terwijl zij er naar mijn mening wel in thuishoren.

;D
Peter

Jan Fouquaert

Dank je Peter.
Beide soorten heb ik al jaren, ze zaaien zich allebei redelijk flink uit. Die Penstemon moet ik wel het meest intomen, of de zaailingen staan overal.
Ik heb dan ook een rotstuin die dat een beetje toelaat. 8)

Kris De Raeymaeker

Gelukkig heet deze topic "bloei mei - juni " en kan ik ongestraft nog een paar weken terug gaan .
En dat doe ik dan met dit mooi akeleitje ...Aquilegia grahamii .

Deze Leontopodium alpinum bloeit nog steeds maar gaat er nu toch wel op achteruit .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2012, 11:06:49

En dat doe ik dan met dit mooi akeleitje ...Aquilegia grahamii .

En ik maar denken dat ik iets bijzonders had met mijn zaailingen, heeft Kris deze ook. Ik ben niet zo gek op akeleien, maar dit is wel iets bijzonders. Ondersteboven hangende bloemen met de sporen hemelwaarts.

Is dit een kortlevend plantje Kris?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 16 juni 2012, 11:29:07
En ik maar denken dat ik iets bijzonders had met mijn zaailingen, heeft Kris deze ook. Ik ben niet zo gek op akeleien, maar dit is wel iets bijzonders. Ondersteboven hangende bloemen met de sporen hemelwaarts.
Is dit een kortlevend plantje Kris?

Blijft ie toch nog steeds bijzonder hoor Gerrit ...
Ik heb hem nog niet lang genoeg om dat te beoordelen .Ik heb hem van Graham Nicholls vandaan. Ik hoop alleszins dat het een blijvertje is want ik vind hem heel mooi .....

Kris De Raeymaeker

Een heel propere plant . Het zeepkruid in zijn best mogelijke gedaante .Dat gemakkelijk ook synoniem van mooi kan zijn wordt hier zeker bewezen . ;D

Frankie Wulleman

Deze Edraianthus caricinus (synoniem voor gramminifolius) is een laag spreidende plant. De bloemen zijn niet al te groot maar zitten met velen op één kluster.
Ook Silene rupestris bloeit nog altijd, en dit nu al weken aan een stuk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Prachtige Edraianthus caricinus Frankie
Vandaag is het een beetje droevig weer beetje wolken beetje zon.
Maar wel droog.
Dus mooi tijd voor deze Dianthus op de foto te zetten.
Deze staat momenteel in bloei in de achtertuin.
In de voortuin staat ook wat moois in bloei.
Alleen zou ik graag de naam willen weten bij foto 3.
Er zitten nog genoeg knoppen in dus dat wordt nog wel even genieten ((12

Gert Hoek

Een van de kleinste viooltjes die ik ken, het komt uit Iran het Zagros gebergte: Viola pachyrrhiza. Ik heb er een 10 cent muntje bijgezet om de grootte aan te geven.
Dan twee opnamen van een nog niet gedetermineerde Edraianthus, en wel verzameld op Mount Vermion.

Gert Hoek

Overigens groeit het viooltje van het vorige citaat op dezelfde groeiplaatsen als een aantal soorten Dionysia's.

Jan Fouquaert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2012, 13:38:37
Een heel propere plant . Het zeepkruid in zijn best mogelijke gedaante .Dat gemakkelijk ook synoniem van mooi kan zijn wordt hier zeker bewezen . ;D
Groot gelijk !

Hierbij een plantje dat vooral schoon is vanwege het blad, net als Sempervivums, al vind ik de bloemen van deze laatste beslist mooi.

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 juni 2012, 13:38:37
Saponaria is een van mijn lievelingen , maar de soorten die ik ken nemen graag heel wat plaats in - die van jou lijkt me mooi compact - hoe is de volledige naam Kris ?
Gr.
Lily- Anne