Auteur Topic: Bloei juli - augustus 2012  (gelezen 61668 keer)

Eduard Troch

• Senior poster
  • Geslacht: Man
Re: Bloei juli - augustus 2012
« Reactie #105 Gepost op: 13 juli 2012, 21:29:51 »

Daar wordt jullie uitzicht nog vrolijker van Eduard.  Het uitzicht nu is ook fijntjes hoor. De kaardebol komt mooi uit zo tegen de haag. Trouwens wat groet er tegen het klimrek?
groetjes Lida

Wel Lida, het weinige groen dat je linksonder ziet verschijnen is van Clematis tangutica = geelbloeiend, momenteel slechts 0,5m hoog.
De Passiflora stond rechts onderaan maar heeft de winter niet overleefd. Sinds mei heb ik daar Campsis radicans, trompetbloem geplant maar die zou maar pas na 2-3 jaar bloeien.
groetjes
« Laatst bewerkt op: 13 juli 2012, 21:40:32 door Eduard Troch »
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #106 Gepost op: 13 juli 2012, 22:47:26 »
Is de Camsis geel of rood/oranje bloeiend? Geel past natuurlijk schitterend bij de Clematis. Ook de vorm van de bloemen lijkt me een goede keuze zo bij elkaar.,
De Camsis  kan beter tegen de winter dan de Passiflora, doch bij een strenge winter vraagt ook zij enige bescherming.
Tenminste hier in het Noorden van Nederland. Volgend jaar zien we ze hopelijk  wat hoger gegroeid op het forum.
groetjes Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Eduard Troch

• Senior poster
« Reactie #107 Gepost op: 13 juli 2012, 22:59:24 »
De trompetbloem (Campsis r.) heb ik gekocht, je gelooft het nooit  ;), voor oranje.
Achter het hoekje van die haag is de straatkant. Het klimrekje staat richting noord-zuid en het camerastandpunt was pal zuid-noord. Het zou dus een prima bescherming moeten geven tegen de schrale noorderwind ?!
have a good night and sleep well Lida & Bé. :)

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #108 Gepost op: 14 juli 2012, 09:25:05 »
Om van een hoog plantje te spreken Lida...., meer dan 2,20m.
Grote kaardebol. Een plant die je veel minder ziet dan vroeger (werd nog gebruikt om vlas of wol te kaarden).
Groeit wel eens langs oevers van rivieren en is ook geliefd bij o.a. bijen. Even uitproberen of ik er een droogboeket van kan maken.
Ik heb zo'n 2-tal exemplaren geplaatst, helemaal achteraan de rotstuin. Geeft een mooi decor vanuit de huiskamer- en keukenramen.
Putters zijn er ook gek op, zie je die wel eens?

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #109 Gepost op: 14 juli 2012, 09:27:52 »
De trompetbloem (Campsis r.) heb ik gekocht, je gelooft het nooit  ;), voor oranje.
Achter het hoekje van die haag is de straatkant. Het klimrekje staat richting noord-zuid en het camerastandpunt was pal zuid-noord. Het zou dus een prima bescherming moeten geven tegen de schrale noorderwind ?!
Dat krijg je als je veel met hollanders contact hebt, dan ga je voor oranje! ))(10

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #110 Gepost op: 14 juli 2012, 10:40:12 »
De trompetbloem (Campsis r.) heb ik gekocht, je gelooft het nooit  ;), voor oranje.
Dank je Eduard ..... en dat hebben we gedaan tot vanmorgen vijf uur. We moesten vroeg op omdat we om negen uur 50 tuinmensen op bezoek kregen.
De Hemerocallis moesten nog gedeeltelijk schoongemaakt worden ( het andere gedeelte hadden we de avond te voren al gedaan, we ruimen dan ook gelijk de bloemen)
en de smalle paadjes moesten toegankelijk worden gemaakt, want alles lag door de regen in het pad en wat er zoal nog meer komt te kijken voor 50 gasten.
Maar we hebben het weer achter de rug en alles naar volle tevredenheid opgelost en nu even uitblazen door even rustig te zitten met een bakkie troost.
groet Lida

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #111 Gepost op: 14 juli 2012, 10:42:16 »
Dat krijg je als je veel met hollanders contact hebt, dan ga je voor oranje! ))(10

Vreemd.....hoe is het mogelijk dat ik voornamelijk voor rood ga. Zowel in de tuin als
door het gehele huis????? Overal kom je hier rode vloerbedekking tegen en in de tuin
heel, heel veel rode Lelies.
groet Lida

Eduard Troch

• Senior poster
« Reactie #112 Gepost op: 14 juli 2012, 11:00:18 »
Moet een geweldig en bijzonder warm effect geven Lida, al dat rood !
50 personen..... very stressy !
Succes ! ((12

Eduard Troch

• Senior poster
« Reactie #113 Gepost op: 14 juli 2012, 11:06:01 »
Gerard, de putters (distelvinken) zie of hoor ik hier elke dag. Zie rubriek: dieren in de rotstuin, omstreeks maart.
Is het op de zaden van de trompetbloem, dat ze verzot zijn ?

Matthias Fouquaert

• Senior poster
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
« Reactie #114 Gepost op: 14 juli 2012, 13:17:23 »
Grote kaardebol. Een plant die je veel minder ziet dan vroeger (werd nog gebruikt om vlas of wol te kaarden).
Groeit wel eens langs oevers van rivieren en is ook geliefd bij o.a. bijen. Even uitproberen of ik er een droogboeket van kan maken.
Ik heb zo'n 2-tal exemplaren geplaatst, helemaal achteraan de rotstuin. Geeft een mooi decor vanuit de huiskamer- en keukenramen.

Kaardebol staat hier ook nog. Maar zaait zich iets teveel uit. ;)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #115 Gepost op: 14 juli 2012, 13:37:30 »

Jaja, een bekende Eduard ....Als we een keertje gaan fietsen in "de Weert " (in de goeie ouwe tijd als het nog zomer werd ) of in " het Buitenland " (dat toch in ons eigen landje ligt ..... ;D) komen we ze ook altijd tegen . Toch blijf ik dat een mooie plant vinden .
Overigens groeien ze hier langs onze dijken (in Rumst) ook wel her en der .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #116 Gepost op: 14 juli 2012, 13:42:43 »
Zonder echt obscuur te willen worden  : Digitalis obscura .
Eens iets gans anders ..... Komt van oorsprong uit Spanje en dat zie je aan zijn uitbundige kleuren ...
Het loof wordt zo'n 20 cm hoog (het zijn nogal smalle sprieten) en de bloemstengel wordt dubbel zo hoog.
Best een aardige plant met een late bloeiperiode . Voor de niet te kleine rotstuin is dit een welgekomen gast zou ik zeggen ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #117 Gepost op: 14 juli 2012, 17:34:53 »
Zonder echt obscuur te willen worden  : Digitalis obscura .
Eens iets gans anders ..... Komt van oorsprong uit Spanje en dat zie je aan zijn uitbundige kleuren ...
Het loof wordt zo'n 20 cm hoog (het zijn nogal smalle sprieten) en de bloemstengel wordt dubbel zo hoog.
Best een aardige plant met een late bloeiperiode . Voor de niet te kleine rotstuin is dit een welgekomen gast zou ik zeggen ... 
Leuk ,die Digitalis ,Kris.
Ben hier wel gek mee ( zie bloei mei/juni, 24 juni).Heb ook D. Thapsi, maar die wil nog niet echt bloeien op dit moment. Deze lijkt op de Purpurea, maar is kleiner.
Is het voor jou mogelijk ,om wat zaad  te verzamelen en aan mij te doen toekomen?
Hoe is de winterhardheid van deze?

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #118 Gepost op: 14 juli 2012, 18:18:16 »
Gerard, de putters (distelvinken) zie of hoor ik hier elke dag. Zie rubriek: dieren in de rotstuin, omstreeks maart.
Is het op de zaden van de trompetbloem, dat ze verzot zijn ?
Van de trompetbloem weet ik het niet, maar ik weet wel, dat putters altijd te vinden zijn in de buurt van kaardebollen.

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #119 Gepost op: 14 juli 2012, 18:24:27 »

Vreemd.....hoe is het mogelijk dat ik voornamelijk voor rood ga. Zowel in de tuin als
door het gehele huis????? Overal kom je hier rode vloerbedekking tegen en in de tuin
heel, heel veel rode Lelies.
groet Lida
Jij hebt weer veel contact met onze Vlaamsche vrienden en die hebben geen oranje, maar die hebben de rode duivels.
Snap jij hem nog?
Heb je trouwens mijn nieuwe fotootje gezien?