Bloei september -oktober 2012

Gestart door Luc Gilgemyn, 1 september 2012, 09:41:56

Vorige topic - Volgende topic

Lida Lourens

foto 1; Vernonia crinita 'Mammuth'. Een herfst bloeier van twee en een halve meter hoog.
foto 2; Cimicifuga. Van deze planten staan er nu vele te bloeien met een door mij zeer gewaardeerde geur. Vandaar aangeplant door de gehele tuin in veel verschillende soorten.
foto 3; Hibiscus, maar dan een wel met een geheel afwijkend bladkleur en bloemvorm.
foto 4; Een close-up van de bloem. Zeer gewild bij bloemschikken.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Jan Fouquaert

Al die grote planten Lida ! Twee en een halve meter ! Dat is zelfs groter dan mij.  :o

Kijk, om je toch een beetje hoop te geven dat die kleine rotsplantjes toch nog betrekkelijk vlug groot kunnen worden, hierbij twee foto's.
De eerste is van 2009, en daar zie je de namen Allendale Charm en Peach Melba (en ook wat onkruid). Gezien ? Ok.

Nu bekijk je die dikke bol, een foto van vandaag. Het lijkt wel 1 plant, maar het zijn wel degelijk dezelfde Allendale Charm en Peach Melba samen. Ze waren in 2009 meteen verliefd op elkaar, ze groeien gewoon letterlijk naar elkaar toe en nu leven ze in een innige omstrengeling lekker samen. Allendale Charm is het kleinst, zit een beetje onder de knoet en zie je bovenaan de foto. En ik heb ze helemaal geen roze korrels toegediend. Ze leven gewoon van de zon, de wind en het klein laagje aarde dat er onder zit in een enorme stenen goot. 8)

De groeten van Jan en de kleine plantjes. :D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lida Lourens

Geweldig nieuws Jan.
Dat geeft de burger moed.
Ik laat je de voortgang in de groei weten.
Dank je in ieder geval voor je bemoedigende woorden.
groet Lida

Jan Fouquaert

'''Reeds sedert midden juni staat deze schoonheid onafgebroken in bloei ! 
Hij bloeit blijkbaar even lang als zijn naam lang is :

Cyananthus lobatus x microphyllus "Sherriff's"  """

bovenstaande woorden zijn van Luc G., maar ik kon ze niet citeren want die woorden zaten te ver daarvoor.

Ik kom dat Cyananthuske wel even bij je uitgraven, Luc. ;D ;D ;D ;D -2(

Frankie Wulleman

Nog enkele kleinigheden in bloei: Corydalis lutea (foto 1) en Erodium petraeum crispum (foto 2)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Jan Fouquaert op 17 september 2012, 21:15:44

)-12 -3(
pas op Jan, hier waakt misschien wel Wizz II !!!  --2
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

Citaat van: Jan Fouquaert op 17 september 2012, 21:06:35
Al die grote planten Lida ! Twee en een halve meter ! Dat is zelfs groter dan mij.  :o

Kijk, om je toch een beetje hoop te geven dat die kleine rotsplantjes toch nog betrekkelijk vlug groot kunnen worden, hierbij twee foto's.
De eerste is van 2009, en daar zie je de namen Allendale Charm en Peach Melba (en ook wat onkruid). Gezien ? Ok.

Nu bekijk je die dikke bol, een foto van vandaag. Het lijkt wel 1 plant, maar het zijn wel degelijk dezelfde Allendale Charm en Peach Melba samen. Ze waren in 2009 meteen verliefd op elkaar, ze groeien gewoon letterlijk naar elkaar toe en nu leven ze in een innige omstrengeling lekker samen. Allendale Charm is het kleinst, zit een beetje onder de knoet en zie je bovenaan de foto. En ik heb ze helemaal geen roze korrels toegediend. Ze leven gewoon van de zon, de wind en het klein laagje aarde dat er onder zit in een enorme stenen goot. 8)

De groeten van Jan en de kleine plantjes. :D
Prachtig Jan ! ((14

Gerard Verweij

Citaat van: Jan Fouquaert op 17 september 2012, 21:15:44
'''Reeds sedert midden juni staat deze schoonheid onafgebroken in bloei ! 
Hij bloeit blijkbaar even lang als zijn naam lang is :

Cyananthus lobatus x microphyllus "Sherriff's"  """

bovenstaande woorden zijn van Luc G., maar ik kon ze niet citeren want die woorden zaten te ver daarvoor.

Zullen we het samen doen, Jan?
Jij graven en ik Whizz 11 afleiden!!

Jan Fouquaert

Dank je, Gerard.
Ik kan heel goed honden trainen, dus ik leid die hond wel af, terwijl jij de Cyananthus uitgraaft en dan zullen we hem samen delen. ;D

Hierbij ook wat schaarse bloei van Androsace lanuginosa (nog steeds) en van Hypericum nummularium.
Dan ook een simpele, eenjarige Alyssum die ik niet als eenjarig beschouw, want hij komt ieder jaar spontaan terug en het is bovendien een prachtig plantje met een onafgebroken bloei.

Jan Fouquaert

Hierbij nog een eenjarig plantje dat telkens massaal opkomt en dat stoort me helemaal niet : het leeuwebekje.
En dan nog een foto van Phlox douglasii 'Daniels Cushion' die nu terug bloeit, waarschijnlijk omdat ik het plantje een maand of twee geleden verplant heb wegens renovatiewerken aan de noordkant van mijn rotstuin.

Bart Moerland

Mooi Jean,die leeuwebekjes ogen juist lekker natuurlijk
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

Leuke herfstbloeiers in de marmer rotstuin, Jan.
Ik heb hier nog Sedum cauticola ‘Lidakense’ in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lida Lourens

Citaat van: Jan Fouquaert op 19 september 2012, 19:34:32
Hierbij nog een eenjarig plantje dat telkens massaal opkomt en dat stoort me helemaal niet : het leeuwebekje.
En dan nog een foto van Phlox douglasii 'Daniels Cushion' die nu terug bloeit, waarschijnlijk omdat ik het plantje een maand of twee geleden verplant heb wegens renovatiewerken aan de noordkant van mijn rotstuin.
Leuk Jan die één jarigen tussen je marmeren stenen. Geeft nog wat kleur zo in het naseizoen.
Die Phlox Douglasii 'Daniels Cushion' heeft prachtig blad zeg. Deze noteer ik voor mijn volgende aankoop. Heb je deze meneer ook in het marmer staan?
groet Lida 

Jan Fouquaert

Hmm, die Sedum zie ik soms op vensterbanken bij mensen staan of op graven, waarom heb ik die niet ?
;D
Dat is dan genoteerd Lida, ik zal die Phlox wat proberen te vermeerderen en als het lukt, bezorg ik je een plantje op de voorjaarsbeurs in Utrecht. Gratis.  :o
Dat plantje groeit iets vlugger dan Saxen....
Help het mij wel onthouden, want ik ben een enorme vergeetkous.

Bedoel je in een klein gaatje in de marmer ?
Nee, dat is enkel voor traaggroeiende plantjes, zoals Saxen .... -1(

Lida Lourens

Citaat van: Jan Fouquaert op 20 september 2012, 22:12:54

Dat is dan genoteerd Lida, ik zal die Phlox wat proberen te vermeerderen en als het lukt, bezorg ik je een plantje op de voorjaarsbeurs in Utrecht. Gratis.  :o
Dat plantje groeit iets vlugger dan Saxen....
Help het mij wel onthouden, want ik ben een enorme vergeetkous.
Wat een geweldig aanbod Jan. Dank alvast voor het aanbieden. Hopelijk vergeten we het geen van beide.
groet Lida