Auteur Topic: Bloei in juni 2010  (gelezen 40439 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #90 Gepost op: 19 juni 2010, 18:51:43 »
Reeds heel veel moois gezien hier in juni !!  :D :D
Net gevlucht voor de regen, eindelijk tijd voor nog een paar foto's !!  ;)

Het is volop Campanula tijd, dat zagen we al - hier nog een paar :

1 en 2 : Campanula garganica die zich in steunmuurtjes heeft genesteld
3) Campanula garganica 'Dickson's Gold' in de rotstuin
4) Campanula nitida alba

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #91 Gepost op: 19 juni 2010, 18:55:55 »


1) Campanula betulifolia zagen we al een paar keer - ik vind hem ook prachtig, vooral het contrast tussen de hagelwitte geopende bloemen en de donkerroze bloemknoppen !
2) In een verloren hoek zorgt ook de heel "ordinaire" Campanula portenschlagiana ook voor een mooi bloementapijt.
3) Cistus candifer opent elke dag een tiental nieuwe bloemen - 's avonds zijn ze afgevallen.
4) Halimium ocymoïdes "Susan" is nu wel op zijn hoogtepunt
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #92 Gepost op: 19 juni 2010, 19:00:16 »

1) Voor de puristen is een hybride als Dianthus 'Dainty Dame' wellicht niet zo aantrekkelijk - ik mag hem echter wel en bovendien ruikt hij hemels !
2) Dianthus microlepis 'Rivendell' maakt zich stilaan meester van dit kleine trogje
3) Dianthus alpinus 'Joan's blood' en Edraianthus pumilio hebben het dan weer aan de stok in een andere trog.
4) Helichrysum aureum had bijna de harde winter niet overleefd - meer dan 3/4 van de plant was kapot - wat overbleef heeft zich echter prachtig hersteld.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #93 Gepost op: 19 juni 2010, 21:02:12 »
Een foto van Phlox 'Mary Maslin' is hier een paar maanden geleden ook al geplaatst. Een fantastische kleur. Ik heb die vroeger nog wel eens gehad, maar dan was het maar voor een paar maanden. Hopelijk gaat hij nu langer mee. Sterk is dat deze plant blijkbaar verschillende jaren niet meer verkrijgbaar is bij de kwekerijen en dan plots terug opduikt. Indertijd waren er nog een paar andere klonen van deze Mexicaanse Phloxen, maar deze was wel de mooiste.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Jozef Lemmens

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 506
    • Alpines, the Gems of the Mountains
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #94 Gepost op: 19 juni 2010, 22:11:22 »
Eriogonum ovalifolium is opgekweekt uit NARGS zaden verzameld in Oregon. De bloemstengels worden zo’n 10 cm hoog. Volgens de beschrijving zouden de bloemen geelachtig moeten zijn, maar er zijn vele ondersoorten. Vermoedelijk zal het dus wel een subspecies zijn.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #95 Gepost op: 19 juni 2010, 22:37:19 »
Een foto van Phlox 'Mary Maslin' is hier een paar maanden geleden ook al geplaatst. Een fantastische kleur. Ik heb die vroeger nog wel eens gehad, maar dan was het maar voor een paar maanden. Hopelijk gaat hij nu langer mee. Sterk is dat deze plant blijkbaar verschillende jaren niet meer verkrijgbaar is bij de kwekerijen en dan plots terug opduikt. Indertijd waren er nog een paar andere klonen van deze Mexicaanse Phloxen, maar deze was wel de mooiste.

Inderdaad een zeer fraaie kleur Jef!!
Moltkia petraea vind ik ook zo'n  aparte kleur.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #96 Gepost op: 19 juni 2010, 23:02:23 »


1) Campanula betulifolia zagen we al een paar keer - ik vind hem ook prachtig, vooral het contrast tussen de hagelwitte geopende bloemen en de donkerroze bloemknoppen !
2) In een verloren hoek zorgt ook de heel "ordinaire" Campanula portenschlagiana ook voor een mooi bloementapijt.
3) Cistus candifer opent elke dag een tiental nieuwe bloemen - 's avonds zijn ze afgevallen.
4) Halimium ocymoïdes "Susan" is nu wel op zijn hoogtepunt


Prachtige plaatjes Luc!! Vooral die C. betulifolia vindt ik prachtig.

Op het moment heb ik Campanula pulla goed in de bloei en Gypsophila petraea.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #97 Gepost op: 19 juni 2010, 23:06:30 »
Héél speciaal, Jef, zo'n rode phlox, die zag ik nog nooit.

Luc, ben je zeker dat die Dianthus microlepsis ook een microlepsis is? Ik dacht dat ze toch niet zo groot werden als dat exemplaar van jou.
Die Dianthus 'Dainty dame' heb ik ook nog gehad, een hele mooi dame is dat. Dat soort anjers kan ik nooit lang houden, en zeker niet in de volle grond. In pot of trog gaat het wat beter, maar toch, langlevend zijn ze bij mij blijkbaar niet, wat bij jou, Luc?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #98 Gepost op: 19 juni 2010, 23:07:57 »
Jouw Campanula pulla ziet er schitterend uit, Pim, kunnen de slakken hem een beetje met rust laten?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #99 Gepost op: 20 juni 2010, 09:20:54 »
Prachtige planten, iedereen.

Die Phlox van Jozef en de Moltkia van Pim springen door hun kleur in het oog maar ik wil wel één elke plant die op deze pagina getoond wordt.  :D :D

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #100 Gepost op: 20 juni 2010, 12:00:18 »
Luc, ben je zeker dat die Dianthus microlepsis ook een microlepsis is? Ik dacht dat ze toch niet zo groot werden als dat exemplaar van jou.
Die Dianthus 'Dainty dame' heb ik ook nog gehad, een hele mooi dame is dat. Dat soort anjers kan ik nooit lang houden, en zeker niet in de volle grond. In pot of trog gaat het wat beter, maar toch, langlevend zijn ze bij mij blijkbaar niet, wat bij jou, Luc?

Over die Dianthus heb ik ook zo mijn twijfels Frankie - zopas nog eens het etiket nagezien en de herkomst is één of andere liefhebber op de verkoopdag in Utrecht blijkbaar... :-\ :-\  Hoe meer ik hem bekijk hoe meer ik in de richting van D. erinaceus denk.. misschien kan  iemand dat bevestigen ??

Dainty Dame heb ik meegebracht uit Wisley in 1994 Frankie, de originele plant heb ik vorig jaar vervangen omdat hij te houterig was geworden.  Af en toe vind ik een zaaierling en die zijn steeds kleurecht - dit is
 één van die nakomelingen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #101 Gepost op: 20 juni 2010, 13:14:49 »
Een D. erinaceus is het zeker niet, daarvoor is de bloei ook veel te vroeg, maar welke het dan wel juist is, door kruising kan het gerust één of andere bastaard zijn.
Dit is nog een 'herhalingsoefening': Erigeron chrysopsidis var. chrysopsidis blijft maar dapper doorgaan, terwijl de Campanula pilosa 'Major' in de trog ook al aan zijn tweede ronde begint.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #102 Gepost op: 20 juni 2010, 13:19:08 »
Mijn erodiums (reigersbekken) zijn niet in zo'n goede doen dit jaar. De eerste foto toont een bloem van Erodium castellanum, de tweede foto is een Erodium 'Spanisch eyes'. Ik denk dat voor een goede bloei de temperaturen nog wat zullen moeten oplopen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #103 Gepost op: 20 juni 2010, 17:03:37 »
Een foto van Phlox 'Mary Maslin' is hier een paar maanden geleden ook al geplaatst. Een fantastische kleur. Ik heb die vroeger nog wel eens gehad, maar dan was het maar voor een paar maanden. Hopelijk gaat hij nu langer mee. Sterk is dat deze plant blijkbaar verschillende jaren niet meer verkrijgbaar is bij de kwekerijen en dan plots terug opduikt. Indertijd waren er nog een paar andere klonen van deze Mexicaanse Phloxen, maar deze was wel de mooiste.


Hier had ik mijn foto's van P. 'Mary Maslin' van vorig jaar geplaatst :
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=38.0

Hij heeft de winter : met glasplaat + vorstbescherming goed doorstaan.
Ik had hem ook net voor de winter teruggeknipt en deze week gingen de eerste bloemen open : de tweede foto toont een meer volledig aspect van de plant op vandaag.  Er zijn massa's bloemknoppen in de maak !  :D :D

Nog een voordeel van deze Phlox is dat hij nooit overdadig, maar onafgebroken zal bloeien tot de vorst !  :D

Hij vraagt wel een zeer doorlatende (maar niet arme !!!) grond - bij mij staat hij in een verhoogd bed tegen een muur op het Zuid-Westen.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #104 Gepost op: 20 juni 2010, 17:08:42 »
Campanula pulla is wel een heel elegant klokje Pim !
Ik heb hem ooit nog gehad maar helaas verloren - een hybride ervan C. x wockei doet het hier wel al jaren goed, maar staat nog net niet in bloei.


Erodiums heb ik ook nog niet in bloei dit jaar Frankie, een aantal Geraniums staan wel al mooi te wezen :

1) Geranium cinereum "Alice"
2 en 3) G. cinereum "Lawrence Flatman"
4) Geranium "Max Frei"
Harelbeke-West-Vlaanderen