Op het forum is het akelig stil
maar ik heb alweer een rare gril
nee, het is niet te vermijden
ik wil jullie wel verblijden
met een stenen creatie
hopelijk valt die in jullie gratie ....

Dit gezeverd zijnde, ik had nog een hoopje alledaagse, doordeweekse, doodgewone, simpele kinderkopjes of kasseistenen liggen. Die lagen daar maar te liggen, wat moet je daar nou mee ? Te klein om iets deftigs mee te maken zeker....
Nu ja, met die kleine kasseien heb ik dan maar een gigantisch klein rotstuintje gemaakt zeker ?
Het heeft al een eerste bewoner : Dianthus haematocalyx pindicola. Er zitten nog een paar bewoners bij, maar die zullen nog wel ooit eens aan bod komen bij de belevenissen van rotsplanten en harde stenen.
De bedoeling van dit mini rotstuintje is plaats te bieden voor zuurminnende plantjes. Kasseien zijn granieten stenen (porfier) en het mengsel bestaat uit 70 % steen (Japans split en lava) en de rest fijn zand, klei, turf en wat gewone lichte grond.
Normaal gezien gebruik ik bij rotstuinen als drainagelaag onderaan een dikke laag steenslagpuin, maar omdat dat grotendeels kalkhoudend is, heb ik dit in dit geval niet gedaan. Ik heb er zelfs geen drainagelaag onder gelegd.

In de plaats daarvan een hoop echte, rode klei.

Het is mijn ervaring dat rotsplanten wel degelijk drainage nodig hebben, maar dat het grootste gedeelte toch wel redelijk wat vocht aan de wortels nodig heeft. Dit mengsel met heel veel steentjes biedt ze voldoende drainage, maar ze kunnen ook met een deel van de wortels in de klei groeien, als ze dat willen. Als ze niet willen, zullen ze het ook niet doen.

Zo kan ik het natuurlijk altijd wel uitleggen, maar het is ook een experiment en we zien wel wat er van komt.
Ik ga er wat Androsace soortjes in proberen, zoals Androsace vandellii, pyrenaica, ciliata, alpina en wie weet wat nog ...
Wordt nog vervolgd ....