Hoi Gerrit, ik bestel al tientallen jaren zaden in Tjechie, de laatste jaren alleen nog bij Holubec en Pavelka (Euroseeds).
De ene keer kiemen de zaden van Holubec beter dan de zaden van Pavelka, en het jaar erop is het weer andersom.
Maar deze zijn beide betrouwbare leveranciers met faciliteiten om de zaden goed op te slaan, waardoor de kiemkracht niet achteruit gaat.
Maar ik bestel net als Peter ook de zaden die in hetzelfde jaar verzameld zijn.
Ik heb zelf in het verleden ook wel zaden van Juracek gekocht, ook met goede resultaten, maar ik vind de beschrijving van de soorten en de vindplaatsen te summier. Tevens geeft hij niet aan wanneer de zaden verzameld zijn.
Natuurlijk zitten ze er wel eens naast wat betreft de soort, maar het is in ieder geval wild verzameld. Bv vorig jaar bood Holubec wild verzamelde zaden aan van Androsace bryomorpha, na het bestuderen van de foto's kwam hij erachter dat het A. russelii was. Ook geen straf om hier planten van te hebben:)

Bij zaden die in de tuin verzameld worden heb je waarschijnlijk te maken met kruisingen omdat er vaak meerdere soorten van bv Aquilegia of Saxifraga in de tuin staan. En ik denk niet dat er veel tuinbezitters zijn die de plant isoleren en met de hand bevruchten om vervolgens soortechte zaden aan te bieden.
Ik ben al een aantal keren in Tjechie rondgereisd en ben bij Juracek, Holubec, Zvolanek ed in de tuin geweest en geen geisoleerde planten gezien.
Maar deze mannen hebben wel zoveel moois in de tuin staan dat het ook niet erg is om een kruising van het een of ander op te kweken van zaad.
Zelf krijg ik vaak zaden uit een hele oude rotstuin met dito planten, ik krijg dan vaak zaden van Saxifraga's en deze bied ik dan aan als bv Saxifraga x cotyledon of S. x strybrnyi, waarmee ik aangeef dat dit de plant is waar de zaden van geoogst zijn, maar Joost mag weten wie de bestuiver is!