Het is opvallend dat ook in het Oosten van Nederland bloembollen gekweekt worden o.a tulpen -narcissen - muscari etc.
Ik kan me niet voorstellen dat we hier ooit zeegrond gehad hebben.
Voor een groot gedeelte is het zandgrond blijkbaar goed genoeg om bollen te kweken.
Zou dat kunnen betekenen dat de grond in de Bollenstreek min of meer verzadigd is Luit ?
Ja Theo, dat is een goeie opmerking.
Er worden inderdaad een aantal bloembollen (vooral lelies, dahlia's) ook in het oosten gekweekt en het zal daar zeker geen zeegrond zijn. Bij tulpen wordt het in die streken wat moeilijk vanwege het andere klimaat met veel late flinke nachtvorsten in het voorjaar, waar een aantal soorten een hekel aan hebben. Ook is het in het voorjaar vaak nogal warm overdag in die streken en voor een goede groei van de bollen hebben ze liever een koele ondergrond zoals hier met een hoge grondwaterstand. Voor de goede orde als ik het over het Oosten heb bedoel ik de streken liggend achter de IJssel en O. Brabant en Limburg.
Op de klei in Friesland en in de N.O.P. en Flevoland doen tulpen het weer uitstekend.
Hyacinten doen het van oudsher het beste op goed zand zoals hier en in de kop van Noord- Holland. Er zijn nog best wel oudere bollenboeren die alleen hyacinten als bloembollen beschouwen en de rest niet zo belangrijk vinden. Vroeger werd aan hyacinten het meeste geld verdiend als je goed vakmanschap had. Als je geen hyacinten had was je een tweederangs kweker

Verzadigd is het hier nog niet wat de teelt betreft, maar veel akkers zijn vrij kort en met de grote machines van tegenwoordig en gebruik van GPS bij de besturing met het planten en rooien is het: hoe langer de bedden , hoe beter.
Ook voortschrijdend inzicht zorgt in de loop der tijd voor verplaatsing van bepaalde culturen.
Wist je dat in de zgn. Bloembollenstreek, rond 1800 heel veel rozen in een enorm sortiment gekweekt werden en daarna pas door het afgraven van de duinen (zand gebruikt voor maken van stenen voor huizenbouw) de grond ontstond waar de bloembollen, vooral hyacinten en tulpen) op geteeld konden worden.
Nu worden de rozen meestal in Limburg en Brabant gekweekt.