Auteur Topic: Dactylorhiza  (gelezen 149218 keer)

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Re: Dactylorhiza
« Reactie #75 Gepost op: 11 juni 2011, 12:21:19 »
Ziet er allemaal prachtig uit Luit,als ik dat zo belijk staan ze in een ietwat zanderige grond,of zit ik er dan helemaal naast?
Ook boeiend hoe je het allemaal beschrijft.
Ja Theo, hier staan ze gewoon in het zand waar bloembollen zo goed op groeien.
De grondwaterstand is op ca. 40 cm. diepte en het wordt hier nooit te nat. Je kunt zo'n 30 m. diep graven om iets grover zand te vinden, dus alles is hetzelfde.
Cypripedium doet het ook goed in dit zand. Hier een foto van vorige week:
Cypripedium reginae

Wat een koninklijke groep Luit, daar kan ik met mijn ene bloempje alleen maar van dromen.

Ik verbaas me over het feit, dat bloembollen, maar ook Cypripedium het in het duinzand zo goed doen. Hebben die dan geen voeding nodig? In mijn provincie, Flevoland, worden tegenwoordig ook veel bloembollen verbouwd, vooral tulpen. Dat snap ik. Op de zware zeeklei en dan wordt er bij een beetje droogte ook nog veel beregend. Mijn eigen tulpen doen het hier in mijn eigen tuin echter alleen als ik ze droog zet. Kunnen die bollen bij jou dan bij het grondwater wat 40cm diep zit?

Luit van Delft

• Volwaardig poster
  • Geslacht: Man
« Reactie #76 Gepost op: 12 juni 2011, 20:03:04 »

Dag Luit , als het goed is kan jij als VRV-lid ook onze oude nummers bekijken op de website(als je inlogt met je paswoord). Hij staat er tussen als PDF : nummertje 3 van 2006.
Mocht dit problemen geven horen we het wel ...
Bedankt Kris! Ik heb het artikel met veel interesse gelezen.
Ik vermoed ook dat Jan Balis indertijd in Engeland een plant als D. foliosa (of maderensis zoals ik onze planten ook een tijdje genoemd heb) heeft gekocht, welke ik wel gezien heb en die indertijd (en misschien nog?) in Schotland werd gekweekt als D. elata, die wat hoger wordt en misschien ook niet zo donker van kleur is. Maar ik heb ze alleen maar gezien en kon ze nooit kopen :( :-X 
Door de onzekerheid in de naamgeving kan men in Engeland die plant wel D foliorella genoemd hebben.
Dus het kan best een hybride zijn geweest, maar we zullen het waarschijnlijk nooit weten.
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Luit van Delft

• Volwaardig poster
« Reactie #77 Gepost op: 12 juni 2011, 20:12:26 »
Wat een koninklijke groep Luit, daar kan ik met mijn ene bloempje alleen maar van dromen.

Ik verbaas me over het feit, dat bloembollen, maar ook Cypripedium het in het duinzand zo goed doen. Hebben die dan geen voeding nodig? In mijn provincie, Flevoland, worden tegenwoordig ook veel bloembollen verbouwd, vooral tulpen. Dat snap ik. Op de zware zeeklei en dan wordt er bij een beetje droogte ook nog veel beregend. Mijn eigen tulpen doen het hier in mijn eigen tuin echter alleen als ik ze droog zet. Kunnen die bollen bij jou dan bij het grondwater wat 40cm diep zit?
Gerrit, wij kweken hier eigenlijk op zandgrond die ontstond na afgraving van de duinen. De zogenoemde geestgrond dus. Je moet wel bijmesten natuurlijk, maar er zit in de ondergrond ook af en toe een klei aandeel.
En de zandgrond bevat ook redelijk mineralen.
Klei buffert meststoffen langer dan zand, maar ook op klei zul je niet zonder bemesten kunnen.
Dit zand heeft als voordeel dat het goed doorlatend is en ook (zoals wij zeggen) goed vocht opgeeft.
In de tuin hoef ik nooit te sproeien, alleen op verhoogde bedden zou dat een mogelijkheid zijn, maar daar probeer ik planten uit welke het doen zonder beregenen en die het niet doen houd ik dus niet over.
Natuurlijke selectie dus en voor mij gewoon interessant ;D

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #78 Gepost op: 12 juni 2011, 21:23:13 »
Zo zit dat dus Luit. Als ik vijftig jaar geleden beter had opgelet als de meester over de geestgronden vertelde had ik dit eerder geweten.
Bedankt voor de les.

Gerrit

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #79 Gepost op: 13 juni 2011, 12:34:25 »
Het is opvallend dat ook in het Oosten van Nederland bloembollen gekweekt worden o.a tulpen -narcissen - muscari etc.
Ik kan me niet voorstellen dat we hier ooit zeegrond gehad hebben.
Voor een groot gedeelte is het zandgrond blijkbaar goed genoeg om bollen te kweken.
Zou dat kunnen betekenen dat de grond in de Bollenstreek min of meer verzadigd is Luit ?

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #80 Gepost op: 13 juni 2011, 21:54:45 »
Luit,
Kan je wat meer info geven over het bemesten ? bedankt
Lily-Anne

Luit van Delft

• Volwaardig poster
« Reactie #81 Gepost op: 13 juni 2011, 22:53:54 »
Het is opvallend dat ook in het Oosten van Nederland bloembollen gekweekt worden o.a tulpen -narcissen - muscari etc.
Ik kan me niet voorstellen dat we hier ooit zeegrond gehad hebben.
Voor een groot gedeelte is het zandgrond blijkbaar goed genoeg om bollen te kweken.
Zou dat kunnen betekenen dat de grond in de Bollenstreek min of meer verzadigd is Luit ?
Ja Theo, dat is een goeie opmerking.
Er worden inderdaad een aantal bloembollen (vooral lelies, dahlia's) ook in het oosten gekweekt en het zal daar zeker geen zeegrond zijn. Bij tulpen wordt het in die streken wat moeilijk vanwege het andere klimaat met veel late flinke nachtvorsten in het voorjaar, waar een aantal soorten een hekel aan hebben. Ook is het in het voorjaar vaak nogal warm overdag in die streken en voor een goede groei van de bollen hebben ze liever een koele ondergrond zoals hier met een hoge grondwaterstand. Voor de goede orde als ik het over het Oosten heb bedoel ik de streken liggend achter de IJssel en O. Brabant en Limburg.
Op de klei in Friesland en in de N.O.P. en Flevoland doen tulpen het weer uitstekend.
Hyacinten doen het van oudsher het beste op goed zand zoals hier en in de kop van Noord- Holland. Er zijn nog best wel oudere bollenboeren die alleen hyacinten als bloembollen beschouwen en de rest niet zo belangrijk vinden. Vroeger werd aan hyacinten het meeste geld verdiend als je goed vakmanschap had. Als je geen hyacinten had was je een tweederangs kweker ::) ::) :-X
Verzadigd is het hier nog niet wat de teelt betreft, maar veel akkers zijn vrij kort en met de grote machines van tegenwoordig en gebruik van GPS bij de besturing met het planten en rooien is het: hoe langer de bedden , hoe beter.

Ook voortschrijdend inzicht zorgt in de loop der tijd voor verplaatsing van bepaalde culturen.
Wist je dat in de zgn. Bloembollenstreek, rond 1800 heel veel rozen in een enorm sortiment gekweekt werden en daarna pas door het afgraven van de duinen (zand gebruikt voor maken van stenen voor huizenbouw) de grond ontstond waar de bloembollen, vooral hyacinten en tulpen) op geteeld konden worden.
Nu worden de rozen meestal in Limburg en Brabant gekweekt.

Luit van Delft

• Volwaardig poster
« Reactie #82 Gepost op: 13 juni 2011, 22:55:54 »
Luit,
Kan je wat meer info geven over het bemesten ? bedankt
Lily-Anne
Lily-Anne, een aantal jaren heb ik mijn Dactylorhiza elk voorjaar een keer bemest met een kleine kunstmestgift van NPK 7.14.28. Dus weinig stikstof!
De laatste jaren toen de planten ziek werden ben ik hiermee gestopt om het eerst maar eens te laten uitzieken. Nu vind ik de overgebleven weer gezonde planten er wat zielig bijstaan.
Maar volgend jaar ga ik toch weer wat bijgeven, want helemaal zonder mest kunnen ze niet, denk ik.
Ook de meeste orchideeën voor in huis worden meestal (vloeibaar) bijgemest bij de kwekers.

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #83 Gepost op: 14 juni 2011, 09:25:34 »
Bedankt Luit voor de deskundige uiteenzetting.

Luit van Delft

• Volwaardig poster
« Reactie #84 Gepost op: 14 juni 2011, 22:55:03 »
volgens een kenner zou het hier echter om hybride gaan, aangezien D. foliosa een niet zo forse plant wordt.
Hoeft niet Freddy, volgens Landwehr's boek "Wilde orchideeën van Europa" zou Dactylorhiza foliosa 55 cm hoog worden. D. foliosa is kennelijk niet zo'n kieskeurige soort. In genoemd boek staan twee voorbeelden de één in cultuur groeiend op vochtige veengrond in lichte schaduw en de andere in matig vochtige, zware kleigrond, in volle zon en een open standplaats. Het resultaat, twee totaal verschillende planten. De plant op zware klei heeft een veel forsere, donkerdere bloemaar en de bladeren staan veel dichter op elkaar. Op Madeira, waar deze soort van origine vandaan komt, staat hij in moerassen, moerassige weiden en op vochtige plaatsen in lichte bossen. Wat andere oecologische omstandigheden al niet voor gevolgen kunnen hebben (aldus Landwehr).

Ik heb van Cor een foto en een tekstpagina toegestuurd gekregen uit het Orchideen boek van Landwehr. Op die foto is duidelijk te zien dat hier gecultiveerde planten zijn afgebeeld.
In de tekst geeft Landwehr aan dat verondersteld mag worden dat planten een zgn. vormverandering kunnen ondergaan door aanpassing van de omstandigheden.
In het geval van D. foliosa van Madeira geloof ik hier eigenlijk niets van.

Hij heeft het ook over kweken uit zaad. Hij schrijft:
“Veronderstellen we dat de plant op zware kleigrond zich door zaad zou vermeerderen en zich zou handhaven dan is het denkbaar, dat er door natuurlijke selectie een ras uit zou voortkomen met een erfelijk gefixeerde, aangepaste vorm.”
De plant die ik altijd in kultuur had en dus ook door verkoop verspreid heb heeft nooit zaad gevormd en is dus waarschijnlijk steriel, dus moet een andere plant zijn.
Wel geeft Landwehr de juiste naam in zijn artikel, nl. Dactylorhiza foliosa(Sol. ex E.N. Lowe) Soó 1962 en heb ik op internet de volgende pagina gevonden met een foto uit de natuur. Als ik die foto bekijk is dat een ook een heel andere plant dan wij in kultuur hebben.
Oordeel zelf maar:
http://culturesheet.org/_detail/photographs:plant_photography:orchids:dactylorhiza:dactylorhiza_foliosa3.jpg?id=orchidaceae%3Adactylorhiza%3Afoliosa
Als ik het goed begrijp zouden we de foto hier ook kunnen plaatsen met vermelding van de bron, maar dat laat ik aan Mr, Admin over? :-\

Op deze pagina staat ook nog waar de plant groeit en onder welke omstandigheden:
http://culturesheet.org/orchidaceae:dactylorhiza:foliosa

Hier zijn nog meer foto’s te zien:
http://orchid.unibas.ch/phpMyHerbarium/304940/1////specimen.php

http://orchid.unibas.ch/phpMyHerbarium/115636/1/Dactylorhiza/foliosa/Reichenbach_Heinrich_Gustav/Soo_von_Bere_Karoly_Rezsoe/specimen.php

Luit van Delft

• Volwaardig poster
« Reactie #85 Gepost op: 14 juni 2011, 23:26:00 »
Hier is nog een interessant artikeltje uit Journal RHS Vol LXXXIX part 4 1964 dorr Valerie Finnis

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #86 Gepost op: 14 juni 2011, 23:34:11 »
In de tekst geeft Landwehr aan dat verondersteld mag worden dat planten een zgn. vormverandering kunnen ondergaan door aanpassing van de omstandigheden.
In het geval van D. foliosa van Madeira geloof ik hier eigenlijk niets van.

Ik ook niet Luit !

heb ik op internet de volgende pagina gevonden met een foto uit de natuur. Als ik die foto bekijk is dat een ook een heel andere plant dan wij in kultuur hebben.
Oordeel zelf maar:

Yep , zoals ik al mocht ervaren : hetgeen wij in Madeira zagen in de natuur lijkt helemaal niet op wat hier in cultuur is voor deze plant ! De foto's uit de link komen heel erg overeen met wat wij zagen in Madeira ....Ook het biotoop !  

Dus steeds meer bevestiging van hetgeen we al wisten/vermoeden Luit ! Bedankt om dit nog verder te duiden en uit te diepen aan de hand van de nodige info uit je links ...
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2011, 23:37:50 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luit van Delft

• Volwaardig poster
« Reactie #87 Gepost op: 15 juni 2011, 23:36:50 »
Kris, ik heb nog een vraagje. Je zegt dat je de planten in het wild hebt gezien, maar heb je daar ook een foto van?
Ik ben zelf ook blij dat de puzzle stukjes nu een beetje passen.
Ik heb al zo vaak aan mensen trachten uit te leggen hoe het ongeveer in elkaar zit, maar meestal kreeg ik dan toch negatieve reacties.
Het staat natuurlijk ook anders in allerlei boeken, maar het meeste daarvan wordt als maar over geschreven helaas... ::) ::) :(

Het artikeltje van Jan Balis heeft me wat moed gegeven om het nog maar weer eens uit te zoeken.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #88 Gepost op: 15 juni 2011, 23:52:29 »
Kris, ik heb nog een vraagje. Je zegt dat je de planten in het wild hebt gezien, maar heb je daar ook een foto van?
Ik ben zelf ook blij dat de puzzle stukjes nu een beetje passen.
Ik heb al zo vaak aan mensen trachten uit te leggen hoe het ongeveer in elkaar zit, maar meestal kreeg ik dan toch negatieve reacties.
Het staat natuurlijk ook anders in allerlei boeken, maar het meeste daarvan wordt als maar over geschreven helaas... ::) ::) :(
Het artikeltje van Jan Balis heeft me wat moed gegeven om het nog maar weer eens uit te zoeken.

Luit , ik heb nog enkele dia's als het goed is. (had toen nog geen digitaal fototoestel )Zoek wel naar een oplossing zodat je er iets mee kan. We mogen alleen maar blij zijn als er nog mensen zijn die zich achter zulke zaken willen scharen !Hier geen negatieve reacties !  ;) 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #89 Gepost op: 20 juni 2011, 19:33:40 »
Ondanks het mindere weer houdt deze Dactylorhiza maculata zich goed staande.
Lichtervelde, West-Vlaanderen