Bedankt voor de toelichting Cor.
Toch blijf ik met twijfels zitten; aangezien ik het getoonde exemplaar kocht in 2006 en het jaar voordien
ook al een voor mij identieke D. foliosa aanschafte bij dezelfde verkoper, echter blijft deze veel kleiner
(15-20 cm) en deze bloeit ook veel later 
Wat betreft de Dactylorhiza foliosa, zal ik proberen wat duidelijkheid te verschaffen.
Ik ken deze planten vrij goed, want ik denk dat de planten die de laatste jaren in Nl. en B. zijn verkocht allemaal dezelfde herkomst hebben, nl. Noordwijkerhout.
Ik ben ooit begonnen met 1 plant en het duurde wel ca. zeven of acht jaar voor ik de eerste vermeerdering aandurfde. Eigenlijk moet ik zeggen ‘moest’ vermeerderen.
Mijn plant stamde af van de firma van Tubergen en het zal ca. 1980 geweest zijn dat ik hem kreeg van een vroegere kwekerijchef die ik goed kende. Van Tubergen had hem ooit uit Engeland of Schotland en ik heb in oude tijdschriften van AGS en SRGC wel zwart wit foto’s gezien van waarschijnlijk dezelfde plant.
Mijn plant werd hier op de kwekerij geplant en de eerste jaren hebben wij hem in de winter steeds afgedekt met ramen want dat deed men bij van Tubergen ook, maar in een jaar hadden we het vergeten en was de winter vrij streng en de plant overleefde.
Toen groeide er ook steeds te veel onkruid omheen (te weinig tijd) en werd de plant eens meegespoten tegen onkruid (per abuis), ik meen met Round Up !!!!!
De plant kwam weer vrolijk terug en werd 2 jaar later met het onkruid mee afgemaaid met zo’n touwtje van een bosmaaier. Dus het volgende voorjaar haalde ik de plant er maar uit en potte zo’n 35 planten op. (De eerste foto laat de plant zien groeiend tussen het onkruid).
Die werden een jaar later weer uitgeplant en na enkele jaren weer opgepot.
Ik zal wat foto’s bij voegen van zulke uitgeplante exemplaren en ook van planten in potten.
We hebben veel met allerlei mensen gediscussieerd over de naam en ik weet haast wel zeker dat het geen D. foliosa (maderensis) en ook geen D. elata is.
D. elata is zeker een meter hoog, maar praktisch nooit te koop helaas.
Zaad hebben ze bij mij nooit gevormd en ook door bestuiving van inheemse riet orchis die zich hier ook vaak uitzaaien zijn er nooit zaailingen gevonden.
Dus zal deze soort wel steriel zijn, wat weer wijst op een hybride.
Het is een gemakkelijke plant voor veel tuinen, maar zoals hier is gebeurd kan er ook zomaar een bladvlekken ziekte in optreden en daar is haast niets aan te doen.
Bij ons is dat ook gebeurd zo’n 5 jaar terug en de voorraad verdween bijna geheel als sneeuw voor de zon. Nu in dit voorjaar schijn de ziekte hopelijk voorbij te zijn en heb ik op een aantal plekken weer gezonde plantjes en planten staan, zelfs per abuis ondiep afgeschoffelde plantjes kwamen later weer boven. Ik zal ze nu allemaal moeten markeren want anders vind ik ze niet omdat ik op de zelfde bedden allerlei andere planten heb tussen gezet.
Ook een foto van gewone Dactylorhiza zaailingen in een kussen van Dianthus Pink Jewel en een foto van D. foliosa vorige week van een van de grootste exemplaren nu.