Heel plezant die biotoopjes , Gerrit , heel mooi om te zien !!! 
Deze planten geven duidelijk de voorkeur aan heel vochtige omstandigheden , heb je ook zaailingen niet bij de vijver , gewoon in de tuin op wat vochtige grond ?
Nu je dat zo vraagt, nee, nooit. Ook niet tussen de wortels van Irissen verderop in de tuin. Terwijl ze hier in de buurt overal groeien in bernen, taludjes naar sloten.
Ik heb hier sinds een jaar of 5 D.maculata , D.praetermissa in de tuin groeien . In drie jaar zijn beide soorten van 1 naar 3 planten uitgegroeid , de laatste 2 jaar is er geen verdere groei meer , ook nog nooit zaailingen gehad .
Sinds een jaar of 4 heb ik ook D.fuchii , deze doet het hier het best . Ieder jaar zie ik wat vooruitgang en heb ook al 4
bloeiende zaailingen tussen een nabijgelegen Irisplant ( Iris setosa) .
Ik heb vorig jaar 1 plant D.praetermissa uitgeplant op de vochtigste plaats in de tuin tussen Iris ensata , voorlopig nog
geen positieve ontwikkelingen . Dit jaar is het ook heel droog , een vijver heb ik niet .
Verder heb ik hier ook nog D.alpestris , D.maderensis en nog een hybride staan , maar daar verwacht ik geen zaailingen van in de toekomst .
D.fuchii is dus voorlopig mijn enigste hoop om een orchideeën biotoopje uit te bouwen hier in de tuin .......