Dactylorhiza

Gestart door Wim Boens, 10 mei 2010, 17:35:08

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 13 mei 2013, 21:52:39
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 13 mei 2013, 14:20:55
Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 13 mei 2013, 13:00:47
Ik heb de volgende Dactylorhiza's in de tuin staan: fuchsii, maculata, maculata 'bijna alba', ericetorum, foliosa, praetermissa, majalis, sphagnolica en incarnata. Ze doen het allemaal goed

Met bewijzen komen Wim  ;D het liefst als ze bloeien.

Dat zal ik zeker doen!! Je mag ook een keer langskomen......

Graag, maar.... kreun... te ver.

Bart Moerland

Gaan we met een paar meer Gerrit..........

Willem's tuin plunde...euh....... bewonderen.......... ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Peter Rijntjes

Waar woont Wim eigenlijk?

Cor van Kapel

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 13 mei 2013, 22:32:37
Als je (regelmatig???) naar St Niklaas gaat, dan kan het Nederlandse Alphen toch niet te ver zijn ))8 ))8.

Citaat van: Peter Rijntjes op 14 mei 2013, 09:14:23
Waar woont Wim eigenlijk?
Brabant Peter, even in de NRV-ledenlijst kijken ))4.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Cor van Kapel op 14 mei 2013, 19:12:02

Als je (regelmatig???) naar St Niklaas gaat, dan kan het Nederlandse Alphen toch niet te ver zijn ))8 ))8.

Klem gezet.

Gerard Verweij

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 13 mei 2013, 22:32:37
Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 13 mei 2013, 21:52:39
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 13 mei 2013, 14:20:55
Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 13 mei 2013, 13:00:47
Ik heb de volgende Dactylorhiza's in de tuin staan: fuchsii, maculata, maculata 'bijna alba', ericetorum, foliosa, praetermissa, majalis, sphagnolica en incarnata. Ze doen het allemaal goed

Met bewijzen komen Wim  ;D het liefst als ze bloeien.

Dat zal ik zeker doen!! Je mag ook een keer langskomen......

Anders gaan we een keer samen, Gerrit.

Peter Rijntjes

Vandaag wat foto's genomen van Dactylorhiza fuchsii. Voor mijn gevoel lichter van kleur als dat ik dacht.

))4

Lily-Anne Vereecken

De Dactylorhiza foliosa staat nu in volle glorie te bloeien . Ik heb hem nu het derde of vierde jaar in bloei .Tot hiertoe altijd al in pot ingegraven in het groeiseizoen ( en in de winter vorstvrij bewaren ) maar nu staat hij in volle grond,om zich voor het eerst buiten te bewijzen in de winter .Misschien haal ik hem voor alle zekerheid , na de bloei , toch even uit de grond, om hem te splitsen en een deel toch binnen te overwinteren . Ik heb er maar 1 en heb schrik dat hij ooit kapot gaat.Als er ooit iemand een D. Foliosa kan missen ( tegen betaling) zou die mij daar een heel groot plezier mee kunnen doen , zodat ik mijn plant kan bestuiven met ander foliosa stuifmeel en zo wat genen diversiteit krijg .

Wim Boens

Dit kleintje bloeit hier nu ook weer: Dactylorhiza majalis subsp. praetermissa
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op  9 juni 2013, 15:49:10
De Dactylorhiza foliosa staat nu in volle glorie te bloeien . Ik heb hem nu het derde of vierde jaar in bloei .Tot hiertoe altijd al in pot ingegraven in het groeiseizoen ( en in de winter vorstvrij bewaren ) maar nu staat hij in volle grond,om zich voor het eerst buiten te bewijzen in de winter .Misschien haal ik hem voor alle zekerheid , na de bloei , toch even uit de grond, om hem te splitsen en een deel toch binnen te overwinteren . Ik heb er maar 1 en heb schrik dat hij ooit kapot gaat.Als er ooit iemand een D. Foliosa kan missen ( tegen betaling) zou die mij daar een heel groot plezier mee kunnen doen , zodat ik mijn plant kan bestuiven met ander foliosa stuifmeel en zo wat genen diversiteit krijg .
Foto is blijkbaar niet zo scherp - ik post binnenkort een andere

Hier bloeien ze ook ........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 juni 2013, 23:02:15

Hier bloeien ze ook ........

Ik hou wel van Dactylorhiza Kris . Momenteel heb ik een 4-tal soortjes , nog jonge plantjes . Deze foliosa moet ik ook wel
eens uitproberen . Heel mooi soortje !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 12 juni 2013, 20:21:17
Deze foliosa moet ik ook wel eens uitproberen . Heel mooi soortje !
In het geval van deze foliosa mag je gerust "soort" zeggen  Danny en mag je het verkleinwoordje weglaten .....Het zijn heuse bloemaren en de bloemen en bloemaren zijn toch wat groter dan de gemiddelde Dactylorhiza .

Dus kan ik deze idd alleen maar aanbevelen ...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 juni 2013, 20:55:19
Citaat van: Danny Bonnez op 12 juni 2013, 20:21:17
Deze foliosa moet ik ook wel eens uitproberen . Heel mooi soortje !
In het geval van deze foliosa mag je gerust "soort" zeggen  Danny en mag je het verkleinwoordje weglaten .....Het zijn heuse bloemaren en de bloemen en bloemaren zijn toch wat groter dan de gemiddelde Dactylorhiza .

Dus kan ik deze idd alleen maar aanbevelen ...

Dank u Kris , er staat al terug heel wat op mijn verlanglijstje ............. ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Johan Keulemans

Dactylorhiza preatermissa hybride
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Johan Keulemans op 12 juni 2013, 23:17:32
Dactylorhiza preatermissa hybride

Ferme plant Johan .

Hier nog een laatste keer foliosa en ook de andere soortjes beginnen nu te bloeien .......Eentje uit het peatbed , en nog wel een kruising tussen foliosa en fuchsii.