Dactylorhiza

Gestart door Wim Boens, 10 mei 2010, 17:35:08

Vorige topic - Volgende topic

Wim van Kruijsbergen

Ik ben blij Gerrit, dat je het zo mooi vindt. Dactylorhiza´s zijn niet zo moeilijk, een goed doorlatende grond met humus en schors, steenslag, wat zand en de hele zaak tijdens het groeiseizoen goed vochtig houden. Zon of schaduw maakt dan geen verschil.

Luc Gilgemyn

((13
Petje af voor zoveel moois, Wim !!
Een schitterende verzameling is dit - de ene al mooier dan de andere   :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Subliem Wim, dat zijn echt wel schitterende Dactyl's  ((14 ((14
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gyi Peelaerts

Echt supper mooi Wim ((14 ((14
een droom van mij. 
Om al dat moois in mijn eigen tuin te hebben.Echt klasse Wim

Gyi

Danny Bonnez

Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 17 juni 2013, 22:07:56
En nog wat.....

Wat een prachtige verzameling Wim ! Deze planten hebben het duidelijk naar hun zin in uw tuin ! Zo'n mooie verzameling
Dactylorhiza heb ik nog nooit gezien !  :o   -6(  Bij dit gezien te hebben moet ik zeker ook wel meerdere soortjes aanschaffen !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 17 juni 2013, 22:03:31
Een maand geleden vroeg Gerrit om bewijzen van mijn bloeiende Dactylorhiza's. Die gaan dus hierbij.

Erg indrukwekkend  :o , Wim, in wat voor grond kweek je al die soorten?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

Nog wat Dactylorhyza Maculata in de voortuin. Enigzins magertjes na het geweld van Wim van Kruijsbergen, maar ja.

Wim van Kruijsbergen

Citaat van: Frankie Wulleman op 18 juni 2013, 20:30:56
Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 17 juni 2013, 22:03:31
Een maand geleden vroeg Gerrit om bewijzen van mijn bloeiende Dactylorhiza's. Die gaan dus hierbij.

Erg indrukwekkend  :o , Wim, in wat voor grond kweek je al die soorten?

Allemaal hartelijk dank voor jullie complimenten, maar echt moeilijk is het niet. Een goed doorlatende grond bestaande uit zand, steenslag, dennenschors (4-8 mm), (beuken)bladcompost met soms wat bimskies of iets dergelijks is een ruim voldoende mengsel. Je moet ze wel ALTIJD vochtig houden en dan maakt een plekje in de zon of schaduw niet veel uit. Zo om de veertien dagen/3 weken bemest ik ze met tomatenmest van DCM (DMC?) in de halve dosering. Gelukkig heb ik geen last van bladvlekkenziekte, want dan ben je enorm de pineut..... In het voorjaar bij het eerste uitlopen van de scheuten licht ik grote pollen uit de grond met een groftandige spitvork en dan vallen de knollen vanzelf uit elkaar. Weer uitplanten en laten verdubbelen en zo heb je binnen enkele jaren grote pollen (zie de foto's).

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerard Verweij op 19 juni 2013, 19:17:37
Nog wat Dactylorhyza Maculata in de voortuin. Enigzins magertjes na het geweld van Wim van Kruijsbergen, maar ja.

Kom, kom, Gerard, niet te bescheiden, er staan daar minstens tien exemplaren. Fraai is dat. Staan er al spontane zaailingen bij?

Lily-Anne Vereecken

Heel mooie Dactylorhiza maculata Gerard!
Moet ik ook eens naar op zoek gaan die kleur!

Gerard Verweij

Citaat van: Frankie Wulleman op 19 juni 2013, 20:46:24

Kom, kom, Gerard, niet te bescheiden, er staan daar minstens tien exemplaren. Fraai is dat. Staan er al spontane zaailingen bij?
Dank je voor de oppepper, Frankie. De kleintjes zijn zaailingen en er is er nu een opgedoken aan de andere zijde van de tuin.  :)

Danny Bonnez

Citaat van: Gerard Verweij op 20 juni 2013, 06:31:14

Dank je voor de oppepper, Frankie. De kleintjes zijn zaailingen en er is er nu een opgedoken aan de andere zijde van de tuin.  :)

Gerard , je bent alvast ook goed bezig !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Mijn bescheiden bijdrage in dit topic, een Dactylorhiza, ik denk majalis?

Gerard Verweij

Citaat van: Danny Bonnez op 20 juni 2013, 19:21:11
Citaat van: Gerard Verweij op 20 juni 2013, 06:31:14

Gerard , je bent alvast ook goed bezig !  ((14
))2

Gert Hoek

Dactylorhiza maculata var alba
Een hybride in mijn tuin, 80 cm hoog!!