Ze gedijen wonderwel in uw tuin, Gerrit, ik hou enkele dactylorhiza's in potten die zijn ingegraven. Het medium bestaat uit 80 % vulcakorrel, en de rest tuinaarde. Daar doen ze het behoorlijk. Eén enkele keer vind ik ook wel eens een spontane zaailing in de tuin, maar die zijn nooit een lang leven beschoren. Blijkbaar heb ik (nog) niet de juiste bodem voor dat soort planten.
Het bewijst hier in jouw verhaal Frankie, dat orchideeën en in dit geval de Dactylorhiza, eigenzinnige planten zijn. Dat ze het bij Gerrit wel, en bij jou niet (zo goed) doen, toont dat er meer aan de hand moet zijn. Bij de een is het 'onkruid' en bij de ander een vurig gewenste soort.
Deze orchideeën zijn voor hun ontwikkeling en voortbestaan afhankelijk van bodemschimmels en die zijn bij jou gewoon niet aanwezig. Je kunt dan van alles doen, maar lukken wil het niet.
Ik heb 2 vijvers, bij de een wemelt van honderden zaailingen, bij de ander, 10m verderop groeit niets. Vaak geprobeerd te verplanten, no way. Waarom? niet zichtbare bodemschimmels.
Ik heb wel eens gelezen dat ze in een symbiose leven met de hazelaar. Dat zou kunnen kloppen, want enkele meter verderop staat er een.