Welke cyclamen buiten hederifolium, purpurascens en coum zijn nog goed winterhard om onder struiken te plaatsen? Ik heb nog veel ruimte vrij.
Hallo Herman ,
Ik zou volgende soortjes proberen (als je er kan aan geraken ...) : C. alpinum (groeit daar waar coum wil groeien maar komt door zijn kleinere afmetingen nog beter tot zijn recht in de rotstuin. Staat hier al minstens 5 jaar in de rotstuin )- C. pseudibericum (indien een klein beetje beschut en de knollen genoeg diep = 10 cm worden geplant moet dat zeker gaan. Staat hier nu een 3 -tal jaren buiten in het peatbed ) - C cilicium (is bijna net zo winterhard als hederifolium maar prefereert wat drogere grond, de struiken kunnen helpen om het teveel aan vocht op te nemen. Op drogere plekken heb ik ze ook al een jaar of 5 buiten ) - Cyclamen parviflorum ( is zeker winterhard maar kan niet goed tegen de warmte in de zomer , dus voor de koelste plekjes in de tuin in koele en vochtige bosgrond ) - C . colchicum (zou even winterhard zijn als zijn nauwe verwant purpurascens maar dat heb ik zelf nog nooit uitgeprobeerd )- C. repandum (lukt bij sommige liefhebbers ook maar dat is misschien een randgeval ivm met late vorst, de (dunne) bladeren verbranden ook gemakkelijk door te hevige zon ,ook in het voorjaar. Ik ben er nog mee aan het testen ) - Cyclamen cyprium ( is normaal niet genoemd als winterhard maar komt in Cyprus voor tot op 1400 m in gebieden met sneeuwpistes ed - in de Bot. tuin van Gent staat er al eentje jaren buiten onder een grote den . Misschien door het voordeel van een stadstuin die altijd warmer is )
Al de rest kunnen we vergeten ....
Je moet ook maar eens gaan kijken bij Koen . Die heeft ook wat verschillende proeven gedaan en hij heeft er nog een paar extra. Maar hij plant ze beschut tussen enerzijds haagjes en de andere kant zijn ze ingesloten door zijn kas.
Hopelijk heb je wat aan mijn epistel ....