Auteur Topic: Cyclamen 2013  (gelezen 89889 keer)

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cyclamen 2013
« Reactie #285 Gepost op: 4 oktober 2013, 08:05:14 »
De "acte de presence" van jouw  coums is indrukwekkend te noemen Wim !  -6(
Als dat straks gaat bloeien ....... ((10

Holala, wat een mooi tapijt van die coums, Wim!

((13 ((13 Ben ook al benieuwd naar de bloei  :)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #286 Gepost op: 4 oktober 2013, 17:38:33 »
Cyclamen graecum ssp. candicum in zijn typische vorm . Hier kan je duidelijk de kenmerken van de  ssp. candicum terugvinden .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #287 Gepost op: 4 oktober 2013, 17:42:51 »
Mooi, hoor. Heb wel volop bloemen, maar nog bijna geen blad.

Zijn dat allemaal coum's?

Dank je, Gerard!

De onderste foto zijn idd allemaal coum's!
Dus die variatie in blad is normaal, of zijn dit andere kweekvormen?

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #288 Gepost op: 4 oktober 2013, 17:53:41 »
Welke cyclamen buiten hederifolium, purpureum en coum zijn nog goed winterhard om onder struiken te plaatsen? Ik heb nog veel ruimte vrij.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #289 Gepost op: 4 oktober 2013, 19:24:57 »
Cyclamen graecum ssp. candicum in zijn typische vorm . Hier kan je duidelijk de kenmerken van de  ssp. candicum terugvinden .
Kris ik probeer wat bij te leren hoor; Maar Hendrikx noemt C. graecum ssp. candicum in z'n boek niet en op http://www.cyclamen.org/graecum_set.html blijkt over de naamgeving ook discussie te zijn. Is C. graecum ssp. candicum te beschouwen als synoniem van C. graecum ssp. mindleri ))4 of ehh  ))8.

Hij is wel schitterend 8) ((12.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #290 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:19:49 »
Welke cyclamen buiten hederifolium, purpurascens en coum zijn nog goed winterhard om onder struiken te plaatsen? Ik heb nog veel ruimte vrij.

Hallo Herman ,

Ik zou volgende soortjes proberen (als je er kan aan geraken ...) : C. alpinum (groeit daar waar coum wil groeien maar komt door zijn kleinere afmetingen nog beter tot zijn recht in de rotstuin. Staat hier al minstens 5 jaar in de rotstuin  )- C. pseudibericum (indien een klein beetje beschut en de knollen genoeg diep = 10 cm worden geplant moet dat zeker gaan. Staat hier nu een 3 -tal jaren buiten in het peatbed  ) - C cilicium (is bijna net zo winterhard als hederifolium maar prefereert wat drogere grond, de struiken kunnen helpen om het teveel aan vocht op te nemen. Op drogere plekken heb ik ze ook al een jaar of 5 buiten   )  - Cyclamen parviflorum ( is zeker winterhard maar kan niet goed tegen de warmte in de zomer , dus voor de koelste plekjes in de tuin in koele en vochtige bosgrond ) - C . colchicum  (zou even winterhard zijn als zijn nauwe verwant purpurascens maar dat heb ik zelf nog nooit uitgeprobeerd )-  C. repandum (lukt bij sommige liefhebbers ook maar dat is misschien een randgeval ivm met late vorst, de (dunne) bladeren verbranden ook gemakkelijk door te hevige zon ,ook in het voorjaar. Ik ben er nog mee aan het testen )  - Cyclamen cyprium ( is normaal niet genoemd als winterhard maar komt in Cyprus voor tot op 1400 m in gebieden met sneeuwpistes ed - in de Bot. tuin van Gent staat er al eentje jaren buiten onder een grote den . Misschien door het voordeel van een stadstuin die altijd warmer is )
Al de rest kunnen we vergeten .... 
Je moet ook maar eens gaan kijken bij Koen . Die heeft ook wat verschillende proeven gedaan en hij heeft er nog een paar extra. Maar hij plant ze beschut tussen enerzijds haagjes en de andere kant zijn ze ingesloten door zijn kas.

Hopelijk heb je wat aan mijn epistel ....

« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2013, 23:28:12 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #291 Gepost op: 4 oktober 2013, 23:33:02 »
Kris ik probeer wat bij te leren hoor; Maar Hendrikx noemt C. graecum ssp. candicum in z'n boek niet en op http://www.cyclamen.org/graecum_set.html blijkt over de naamgeving ook discussie te zijn. Is C. graecum ssp. candicum te beschouwen als synoniem van C. graecum ssp. mindleri ))4 of ehh  ))8.
Hij is wel schitterend 8) ((12.

Hallo Cor ,
Spijtig genoeg -het doet niks af aan het boek- is het werk van Paul al achterhaald . Sinds het verschijnen van zijn boek zijn diverse soorten  opnieuw anders benoemd . Cyclamen graecum ssp. candicum noemde ooit in het begin candicum maar is daarna een tijdje door het leven gegaan als ssp. mindleri . Nu hebben ze terug de eerste naam in ere hersteld en noemt hij dus weer graecum ssp candicum .
Weet ook dat de site van de cyclamen society een "dode " site is .....hij is in geen jaren meer aangepast en de nieuwe benamingen zijn er ook niet altijd meer ingezet. Er is in jaren niks meer gebeurd met die website.
Er gaan geruchten op dat dit in de toekomst weer eens opnieuw op punt zal worden gesteld ?
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2013, 23:36:14 door Kris De Raeymaeker »

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #292 Gepost op: 5 oktober 2013, 10:38:19 »
Welke cyclamen buiten hederifolium, purpurascens en coum zijn nog goed winterhard om onder struiken te plaatsen? Ik heb nog veel ruimte vrij.

Hallo Herman ,

Ik zou volgende soortjes proberen (als je er kan aan geraken ...) : C. alpinum (groeit daar waar coum wil groeien maar komt door zijn kleinere afmetingen nog beter tot zijn recht in de rotstuin. Staat hier al minstens 5 jaar in de rotstuin  )- C. pseudibericum (indien een klein beetje beschut en de knollen genoeg diep = 10 cm worden geplant moet dat zeker gaan. Staat hier nu een 3 -tal jaren buiten in het peatbed  ) - C cilicium (is bijna net zo winterhard als hederifolium maar prefereert wat drogere grond, de struiken kunnen helpen om het teveel aan vocht op te nemen. Op drogere plekken heb ik ze ook al een jaar of 5 buiten   )  - Cyclamen parviflorum ( is zeker winterhard maar kan niet goed tegen de warmte in de zomer , dus voor de koelste plekjes in de tuin in koele en vochtige bosgrond ) - C . colchicum  (zou even winterhard zijn als zijn nauwe verwant purpurascens maar dat heb ik zelf nog nooit uitgeprobeerd )-  C. repandum (lukt bij sommige liefhebbers ook maar dat is misschien een randgeval ivm met late vorst, de (dunne) bladeren verbranden ook gemakkelijk door te hevige zon ,ook in het voorjaar. Ik ben er nog mee aan het testen )  - Cyclamen cyprium ( is normaal niet genoemd als winterhard maar komt in Cyprus voor tot op 1400 m in gebieden met sneeuwpistes ed - in de Bot. tuin van Gent staat er al eentje jaren buiten onder een grote den . Misschien door het voordeel van een stadstuin die altijd warmer is )
Al de rest kunnen we vergeten .... 
Je moet ook maar eens gaan kijken bij Koen . Die heeft ook wat verschillende proeven gedaan en hij heeft er nog een paar extra. Maar hij plant ze beschut tussen enerzijds haagjes en de andere kant zijn ze ingesloten door zijn kas.

Hopelijk heb je wat aan mijn epistel ....
Bedank Kris, ik zal die soorten zeker eens proberen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #293 Gepost op: 5 oktober 2013, 19:41:47 »
Succes ermee Herman ! En hou ons zeker op de hoogte ! Als Cyclamen-liefhebber in hart en nieren ben ik uiteraard ook benieuwd naar de resultaten ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #294 Gepost op: 5 oktober 2013, 19:43:51 »
Nog wat hederifolium geweld uit de tuin ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #295 Gepost op: 5 oktober 2013, 19:47:43 »
Eén van mijn donkerder bloeiende graecums .... Als alles goed blijft gaan wordt ie misschien later voorbij gestoken door een zaailing die nog donkerder lijkt te zijn . Wordt hopelijk vervolgd ....

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #296 Gepost op: 5 oktober 2013, 19:52:28 »
Hallo Cor ,
Spijtig genoeg -het doet niks af aan het boek- is het werk van Paul al achterhaald . Sinds het verschijnen van zijn boek zijn diverse soorten  opnieuw anders benoemd . Cyclamen graecum ssp. candicum noemde ooit in het begin candicum maar is daarna een tijdje door het leven gegaan als ssp. mindleri . Nu hebben ze terug de eerste naam in ere hersteld en noemt hij dus weer graecum ssp candicum .
Weet ook dat de site van de cyclamen society een "dode " site is .....hij is in geen jaren meer aangepast en de nieuwe benamingen zijn er ook niet altijd meer ingezet. Er is in jaren niks meer gebeurd met die website.
Er gaan geruchten op dat dit in de toekomst weer eens opnieuw op punt zal worden gesteld ?
Dank voor de uitleg Kris ((12, we gaan je tekst en uitleg als bijlage in het boek stoppen.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #297 Gepost op: 5 oktober 2013, 19:59:02 »
Weet dat er ook een nieuw (Engelstalig) boek is van Brian Mathew over Cyclamen . Er waren er al twee van C.G. Wilson en daar komt dus nu nog een derde bij van de grote bollengoeroe uit de UK zijnde Brian Mathew.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #298 Gepost op: 5 oktober 2013, 20:01:37 »
Sinds verleden week zaterdag een nieuwe aanwinst in de collectie (wel wat jaartjes over gedaan om deze te pakken te krijgen ) De wit bloeiende Cyclamen purpurascens .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #299 Gepost op: 5 oktober 2013, 20:11:50 »
Nog een overzichtje van graecum- land in de kas (van enkele dagen terug , ze staan inmiddels weeral verder ...)