Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 245388 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16673
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #135 Gepost op: 20 januari 2013, 17:13:00 »
Hoe zou het ondertussen met onze geliefde saxjes zijn? Zou de sneeuwval op tijd gekomen zijn en zou er genoeg sneeuw op liggen om de knoppen te beschermen tegen de vrieskou? Ik hou de vingers gekruist... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #136 Gepost op: 20 januari 2013, 19:29:48 »
Ik heb vandaag eens inspectie gedaan, ik had er een paar afgedekt met doek. Ik heb vandaag dat doek verwijderd en vervangen door sneeuw. De knoppen en zelfs de bloemen die al open stonden, die zagen er nog altijd goed uit.
Hoop doet leven ...
Hopen sneeuw ook ..... 8) 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8457
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #137 Gepost op: 20 januari 2013, 20:57:09 »
Hoe zou het ondertussen met onze geliefde saxjes zijn? Zou de sneeuwval op tijd gekomen zijn en zou er genoeg sneeuw op liggen om de knoppen te beschermen tegen de vrieskou? Ik hou de vingers gekruist... .


Ik duim alvast mee dat het een super mooie , bloeirijke lente mag worden !!! ((14
Aan sneeuw hier zeker geen gebrek ( 15 cm deze avond gemeten ) :o
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16673
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #138 Gepost op: 27 januari 2013, 12:14:18 »
De sneeuw trekt zich terug en onze schatten komen stilaan weer bloot te liggen. Misschien ben ik wat te optimistisch maar de saxjes zien er verdomd goed uit. Zelfs de open bloemen van onze 'Jan' (foto 1) zijn gespaard gebleven en deze Engleria (foto 2) met zijn lange bloemstelen ziet er nog verbazingwekkend goed uit. Het dikke pak sneeuw heeft hierin zeker een grote rol gespeeld.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #139 Gepost op: 27 januari 2013, 12:45:41 »
De sneeuw trekt zich terug en onze schatten komen stilaan weer bloot te liggen. Misschien ben ik wat te optimistisch maar de saxjes zien er verdomd goed uit. Zelfs de open bloemen van onze 'Jan' (foto 1) zijn gespaard gebleven en deze Engleria (foto 2) met zijn lange bloemstelen ziet er nog verbazingwekkend goed uit. Het dikke pak sneeuw heeft hierin zeker een grote rol gespeeld.
Mazzelkont!

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #140 Gepost op: 27 januari 2013, 12:53:09 »
De sneeuw trekt zich terug en onze schatten komen stilaan weer bloot te liggen. Misschien ben ik wat te optimistisch maar de saxjes zien er verdomd goed uit. Zelfs de open bloemen van onze 'Jan' (foto 1) zijn gespaard gebleven en deze Engleria (foto 2) met zijn lange bloemstelen ziet er nog verbazingwekkend goed uit. Het dikke pak sneeuw heeft hierin zeker een grote rol gespeeld.

Hey Frankie, dat pak sneeuw heeft ze inderdaad goed gedaan. Ik zie vanachter mijn raam ook wel bloemetjes maar het regent hier te hard omdat van dichbij te gaan bekijken. Ze geven wel aan dat het vanmiddag hier droger wordt, wellicht dan ff checke.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15875
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #141 Gepost op: 27 januari 2013, 13:23:12 »
De sneeuw trekt zich terug en onze schatten komen stilaan weer bloot te liggen. Misschien ben ik wat te optimistisch maar de saxjes zien er verdomd goed uit. Zelfs de open bloemen van onze 'Jan' (foto 1) zijn gespaard gebleven en deze Engleria (foto 2) met zijn lange bloemstelen ziet er nog verbazingwekkend goed uit. Het dikke pak sneeuw heeft hierin zeker een grote rol gespeeld.


Een hele geruststelling Frankie . Bij mij stonden die voor de sneeuw bijlange zo ver nog niet , dus ik vermoed niet dat ze onder sneeuw nu plots zijn gaan groeien ....
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2013, 13:25:45 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #142 Gepost op: 27 januari 2013, 17:21:26 »
De sneeuw trekt zich terug en onze schatten komen stilaan weer bloot te liggen. Misschien ben ik wat te optimistisch maar de saxjes zien er verdomd goed uit. Zelfs de open bloemen van onze 'Jan' (foto 1) zijn gespaard gebleven en deze Engleria (foto 2) met zijn lange bloemstelen ziet er nog verbazingwekkend goed uit. Het dikke pak sneeuw heeft hierin zeker een grote rol gespeeld.

Dat zijn de eerste pareltjes van het nieuwe jaar Frankie. ;D
Hier is het wachten geblazen. Ik zie toch niet echt schade bij de Saxen en dat word misschien beloond. ;)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #143 Gepost op: 27 januari 2013, 18:09:53 »
Bedankt Koning Winter voor het sneeuwtapijt !
Dank zij deze sneeuw is er op het eerste zicht weinig schade. Ongelooflijk hoe snel de sneeuw plaats geruimd heeft !

1/ Saxifraga 'Allendale Ghost' die al vol met knoppen stond, heb ik vanaf er sneeuw was, afdoende beschermd. Dus hebben de al vergevorderde knoppen totaal geen schade geleden.
2/ Zelfs de bloemen die al open stonden van Saxifraga 'Antonio Vivaldi' zien er nog treffelijk uit.
3/ Alsook in de rotstuin.
4/ Saxifraga 'Allendale Charm' stond ook al bijna open met een paar knoppen en ze zijn toch wel zeker niet naar de knoppen. :D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #144 Gepost op: 27 januari 2013, 18:14:00 »
Nog eentje : ik herinner mij dat Saxifraga 'Golem' ook bijna met een bloem openstond, groeiend in een zandsteen.
Zo te zien zal de bloem lustig verder ontwikkelen. Ik heb er natuurlijk ook flink wat sneeuw bij op gesmeten.  :o --6 -7(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16673
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #145 Gepost op: 27 januari 2013, 19:39:00 »
Ook bij u zien de saxjes er nog bijzonder gaaf uit, Jan. Die Allendale Ghost in de steen ziet er bijzonder goed uit. Ik sta er soms nog van versteld dat het kan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #146 Gepost op: 27 januari 2013, 19:59:42 »
Vorig jaar was die 'Allendale Ghost' niet veel soeps omdat het zo een vroege is en dan zijn de knoppen wel vervroren. De sneeuw was dus een zegen.
Uwe Jan is daar tevens een sprekend bewijs van. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #147 Gepost op: 28 januari 2013, 10:15:08 »
Bedankt Koning Winter voor het sneeuwtapijt !
Dank zij deze sneeuw is er op het eerste zicht weinig schade. Ongelooflijk hoe snel de sneeuw plaats geruimd heeft !

1/ Saxifraga 'Allendale Ghost' die al vol met knoppen stond, heb ik vanaf er sneeuw was, afdoende beschermd. Dus hebben de al vergevorderde knoppen totaal geen schade geleden.
2/ Zelfs de bloemen die al open stonden van Saxifraga 'Antonio Vivaldi' zien er nog treffelijk uit.
3/ Alsook in de rotstuin.
4/ Saxifraga 'Allendale Charm' stond ook al bijna open met een paar knoppen en ze zijn toch wel zeker niet naar de knoppen. :D
Heel indrukwekkend, Jan. Ik heb zelf nog niet 1 bloem in de tuin.

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #148 Gepost op: 28 januari 2013, 16:22:16 »
Nog eentje : ik herinner mij dat Saxifraga 'Golem' ook bijna met een bloem openstond, groeiend in een zandsteen.
Zo te zien zal de bloem lustig verder ontwikkelen. Ik heb er natuurlijk ook flink wat sneeuw bij op gesmeten.  :o --6 -7(

Ik ben eens benieuwd of mijn onbekend Saxifraga object geen 'Golem' is.
De bloemknoppen staan hier nog iets minder ver dan in jouw Alpen klimaat nonkel. ;D

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #149 Gepost op: 28 januari 2013, 21:14:38 »
Hmmm, de knoppen zullen wel komen ....bij Jan en alleman. ;D

Mijn Saxifraga 'Antonio Vivaldi' in de rotstuin die ik voorheen al eens getoond heb (weeral  :o), zat gisteren nog onder een laagje sneeuw, maar dat is nu toch wel helemaal gesmolten.
Gewoon zalig dat de bloei eigenlijk onder de sneeuw zowat blijven stilstaan is en nu lustig weer verder gaat. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen