Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 245364 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #885 Gepost op: 19 april 2013, 08:50:24 »
Deze plant heb ik gekocht als S. x anglica 'Amberine', maar het zou evengoed S. x anglica 'Amberglow' kunen zijn (foto 3). Ik kan in ieder geval bij mijn planten geen verschil ontdekken. Het zijn wel heel erg mooie saxen en dit jaar bloeien ze prima.

Een heel markante en zeldzame kleur in Saxenland is dat, Hans !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15875
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #886 Gepost op: 19 april 2013, 21:10:54 »
Niet te geloven ....onzen Jan heeft sinds gisteren nog geen Saxen getoond  ))8
Zou hij al door zijn voorraad zitten ?
Goed , ik heb er ook een paar .... Saxifraga 'Bohemian Karst '
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #887 Gepost op: 19 april 2013, 21:19:24 »
Niet te geloven ....onzen Jan heeft sinds gisteren nog geen Saxen getoond  ))8
Zou hij al door zijn voorraad zitten ?
Goed , ik heb er ook een paar .... Saxifraga 'Bohemian Karst '
Ik wet uit zeer betrouwbare bron, dat ie op voorhand al het een en ander verkocht heft......

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15875
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #888 Gepost op: 19 april 2013, 21:20:51 »
Ik wet uit zeer betrouwbare bron, dat ie op voorhand al het een en ander verkocht heft......

Ik bedoelde zijn voorraad foto's Gerard .......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #889 Gepost op: 19 april 2013, 22:05:09 »
VANDAAG is nog niet voorbij, hoor. ;D
Ik moest wat voorbereidingen treffen voor hopelijk een vruchtbare en zonnige dag morgen in Utrecht. ))4
Vandaag heb ik zelfs nog een trog gemaakt om te verkopen (met planten en al er bij).
Een beetje een speciale creatie, waar je voor of tegen bent.
Hopelijk is er iemand fel voor. 8)  Dat scheelt toch 50 kg op de terugweg.   _010
Ik breng ook nog twee mensen mee en iets meer planten. Spijtig dat mijn superbrave hond niet binnen mag.
Ook wat ordinaire planten gewoon voor de show ... ???

Waar zat ik nu ?
Oh ja, op mijn stoel en ook bij de G.
Vandaag doe ik niet veel, enkel maar drie H's en de volkomen bloei van, dat mag ik toch wel zeggen, die geweldige Lismore Carmine. 8)

1/ L.C. dus, deze Sax. heeft alles : mooi kleur, bijna stengelloze bloemen als je haar aan alle weersomstandigheden blootstelt en een innemende charme ....

2/ Deze hier is minder exquisiet, maar een geweldig grote plant, oersterk, lang bloeiend en lekker geel.
    Het is Saxifraga x eudoxiana 'Haagii'.

3/ Saxifraga x megaseaeflora 'Hradcany', waar blijven ze die megadinges toch halen ?  ))4

4/ De rechtse is Saxifraga 'Henri Rousseau' (geel) en links hebben we voor de lol als metgezel 'Allendale Betty'.
    Wie weet worden Henri en Betty een der volgende jaren het koppel van het desbetreffende jaar ?  --6 :o



www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #890 Gepost op: 19 april 2013, 22:05:45 »
Deze plant heb ik gekocht als S. x anglica 'Amberine', maar het zou evengoed S. x anglica 'Amberglow' kunen zijn (foto 3). Ik kan in ieder geval bij mijn planten geen verschil ontdekken. Het zijn wel heel erg mooie saxen en dit jaar bloeien ze prima.

Een heel markante en zeldzame kleur in Saxenland is dat, Hans !

De combinatie van S. aretioides en S. 'Winifred' zorgt voor die markante kleur Luc (jawel, al weer een prachtige Winifred-baby). Op de foto zie je de kleur van net geopende bloemen. Die verkleuren later naar geel. Grappig is dat je vorig jaar vrijwel dezelfde opmerking maakte bij een foto die ik plaatste als S. 'Alpenglow'. Die naam was niet correct, S. 'Alpenglow' is een heel andere cultivar. Wordt het niet eens tijd dat je er zelf eentje gaat aanschaffen, Luc, dan kun je van dat markante kleurtje genieten zo vaak je maar wil!
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #891 Gepost op: 19 april 2013, 22:12:05 »
Vandaag doe ik niet veel, enkel maar drie H's en de volkomen bloei van, dat mag ik toch wel zeggen, die geweldige Lismore Carmine. 8)
1/ L.C. dus, deze Sax. heeft alles : mooi kleur, bijna stengelloze bloemen als je haar aan alle weersomstandigheden blootstelt en een innemende charme ....

Wat een geweldige plant heb je daar, Jan. Zo groot en dan in perfecte conditie. Petje af.  ((12 ((12 ((12

Weet jij of de bloemen van S. 'Lismore Gem' een slagje kleiner zijn dan de bloemen van S. 'Lismore Carmine'  ))4 ))4 ))4
« Laatst bewerkt op: 19 april 2013, 22:29:32 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #892 Gepost op: 19 april 2013, 22:15:44 »
Goed , ik heb er ook een paar .... Saxifraga 'Bohemian Karst '

S. 'Bohemian Karst' is misschien wel de sax met de meest rode kleur. Een prachtige sax, Kris. ((14
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16869
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #893 Gepost op: 19 april 2013, 22:17:20 »

De combinatie van S. aretioides en S. 'Winifred' zorgt voor die markante kleur Luc (jawel, al weer een prachtige Winifred-baby). Op de foto zie je de kleur van net geopende bloemen. Die verkleuren later naar geel. Grappig is dat je vorig jaar vrijwel dezelfde opmerking maakte bij een foto die ik plaatste als S. 'Alpenglow'. Die naam was niet correct, S. 'Alpenglow' is een heel andere cultivar. Wordt het niet eens tijd dat je er zelf eentje gaat aanschaffen, Luc, dan kun je van dat markante kleurtje genieten zo vaak je maar wil!

 -5( Dan kan je me zeker niet inconsequent noemen, Hans !   -2( -1(
Ik blijf het een markante kleur vinden in Saxen land - niet vaak voorkomend.
Ik ga morgen naar een exemplaar op zoek in Utrecht !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #894 Gepost op: 19 april 2013, 22:25:56 »
Goed , ik heb er ook een paar .... Saxifraga 'Bohemian Karst '
Kris, Jan mag zijn hond niet meebrengen maar dat dier met streepjes pak (= huisje) mag ook niet de grens over hoor -2((.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #895 Gepost op: 19 april 2013, 22:28:56 »

De combinatie van S. aretioides en S. 'Winifred' zorgt voor die markante kleur Luc (jawel, al weer een prachtige Winifred-baby). Op de foto zie je de kleur van net geopende bloemen. Die verkleuren later naar geel. Grappig is dat je vorig jaar vrijwel dezelfde opmerking maakte bij een foto die ik plaatste als S. 'Alpenglow'. Die naam was niet correct, S. 'Alpenglow' is een heel andere cultivar. Wordt het niet eens tijd dat je er zelf eentje gaat aanschaffen, Luc, dan kun je van dat markante kleurtje genieten zo vaak je maar wil!

 -5( Dan kan je me zeker niet inconsequent noemen, Hans !   -2( -1(
Ik blijf het een markante kleur vinden in Saxen land - niet vaak voorkomend.
Ik ga morgen naar een exemplaar op zoek in Utrecht !  ((14

Good luck, Luc. Ik kan je helaas niet aan een plantje helpen, moet ze nog vermeerderen. See you all tomorrow!!!
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15875
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #896 Gepost op: 19 april 2013, 22:38:36 »
Kris, Jan mag zijn hond niet meebrengen maar dat dier met streepjes pak (= huisje) mag ook niet de grens over hoor -2((.

Kijk Cor , je ziet dat het waar is ....de natuur en lente hebben dit jaar een "slakkengangetje "aangenomen ... ;D
Nee hoor die komt niet mee , die slijmbal is trouwens al een beetje non aktief ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16670
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #897 Gepost op: 19 april 2013, 22:42:38 »
S. 'Leonardo Da Vinci' heeft zicht ondertussen nog wat verder ontwikkeld en ziet er wel goed uit. (foto 1)

Frankie, dat is een mooie sax, maar volgens mij is het niet S. 'Leonardo da Vinci'. Een heel stel zeer fraaie foto's van veel van de cultivars van Karel Lang (o.a. S. 'Leonardo da Vinci') vindt je hier:

http://www.skalnicky.cz/Saxifragy%20kult%20Lang.php.

En hier is een foto van de plant die ik vorig jaar gekocht heb van Jirka Novak als S. 'Leonardo da Vinci' (foto 1). De bloemen zijn aan de kleine kant, maar door de rijke bloei is het toch wel een mooie cultivar.

Ook rijk bloeiend zijn de x poluanglica cultivars, zoals deze S. 'Peter Burrow' (foto 2).

Deze plant heb ik gekocht als S. x anglica 'Amberine', maar het zou evengoed S. x anglica 'Amberglow' kunnen zijn (foto 3). Ik kan in ieder geval bij mijn planten geen verschil ontdekken. Het zijn wel heel erg mooie saxen en dit jaar bloeien ze prima.

Vorig jaar heb ik deze plant meegenomen uit Harlow.Het zou de legendarische S. x boydii 'Faldonside' moeten zijn. Of dat zo is weet ik niet, maar het is wel een hele fraaie x boydii (foto 4).




Mijn 'Leonardo Da Vinci' ziet er inderdaad heel anders uit dan jouw en Jan's plant. De bloemen op mijn  plant hebben de eerste dagen een soort oranjerode kleur, een soort baksteenkleurtje als je begrijpt wat ik bedoel, maar dan worden de bloem iets bleker maar blijven opmerkelijk van kleur. Veel intenser dan bijvoorbeeld 'Bohemia'. Welke plant zou ik dan kunnen hebben? Ik weet wel nog aan wie ik hem kocht. Toch nog eens die persoon contacteren... . Die plant is alleszins de moeite om hem te houden, naamloos of niet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16670
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #898 Gepost op: 19 april 2013, 22:44:52 »

De combinatie van S. aretioides en S. 'Winifred' zorgt voor die markante kleur Luc (jawel, al weer een prachtige Winifred-baby). Op de foto zie je de kleur van net geopende bloemen. Die verkleuren later naar geel. Grappig is dat je vorig jaar vrijwel dezelfde opmerking maakte bij een foto die ik plaatste als S. 'Alpenglow'. Die naam was niet correct, S. 'Alpenglow' is een heel andere cultivar. Wordt het niet eens tijd dat je er zelf eentje gaat aanschaffen, Luc, dan kun je van dat markante kleurtje genieten zo vaak je maar wil!

 -5( Dan kan je me zeker niet inconsequent noemen, Hans !   -2( -1(
Ik blijf het een markante kleur vinden in Saxen land - niet vaak voorkomend.
Ik ga morgen naar een exemplaar op zoek in Utrecht !  ((14

Good luck, Luc. Ik kan je helaas niet aan een plantje helpen, moet ze nog vermeerderen. See you all tomorrow!!!

Ik zal niet aanwezig zijn, Hans, ik heb er nu al spijt van. Ik wens jullie allen veel plezier in jullie zoektocht naar nieuwe schatten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16670
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #899 Gepost op: 19 april 2013, 22:46:12 »
S. 'Leonardo Da Vinci' heeft zicht ondertussen nog wat verder ontwikkeld en ziet er wel goed uit. (foto 1)

Frankie, dat is een mooie sax, maar volgens mij is het niet S. 'Leonardo da Vinci'. Een heel stel zeer fraaie foto's van veel van de cultivars van Karel Lang (o.a. S. 'Leonardo da Vinci') vindt je hier:

http://www.skalnicky.cz/Saxifragy%20kult%20Lang.php.

En hier is een foto van de plant die ik vorig jaar gekocht heb van Jirka Novak als S. 'Leonardo da Vinci' (foto 1). De bloemen zijn aan de kleine kant, maar door de rijke bloei is het toch wel een mooie cultivar.

Ook rijk bloeiend zijn de x poluanglica cultivars, zoals deze S. 'Peter Burrow' (foto 2).

Deze plant heb ik gekocht als S. x anglica 'Amberine', maar het zou evengoed S. x anglica 'Amberglow' kunnen zijn (foto 3). Ik kan in ieder geval bij mijn planten geen verschil ontdekken. Het zijn wel heel erg mooie saxen en dit jaar bloeien ze prima.

Vorig jaar heb ik deze plant meegenomen uit Harlow.Het zou de legendarische S. x boydii 'Faldonside' moeten zijn. Of dat zo is weet ik niet, maar het is wel een hele fraaie x boydii (foto 4).




Die 'Amberine' ben ik kwijtgespeeld, die moet ik toch dringend opnieuw aanschaffen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen