Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 270503 keer)

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #240 Gepost op: 1 maart 2013, 13:56:35 »
1. Saxifraga 'Zlaty Kun'
2. Saxifraga allendale 'Elegance'
        (dat wordt weer mos krabben)

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #241 Gepost op: 1 maart 2013, 14:17:54 »
1. Saxifraga 'Zlaty Kun'
2. Saxifraga allendale 'Elegance'
        (dat wordt weer mos krabben)
Mooi foto's Gerrit, vooral die ZlatyKun.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
« Reactie #242 Gepost op: 1 maart 2013, 16:29:10 »
Mooi Gerrit, en daarmee bedoel ik niet dat mos. Die bloeit wel vroeg, ik heb wel veel Saxen, maar die nog niet.  :(

Bij mij zijn het nog altijd knoppen, maar die kunnen ook mooi zijn.
Hierna stuk voor stuk, oude getrouwe volwassen Saxen. Dit keer dus niet een klein Saxje in een steen, maar Saxen van uit mijn rotstuin of mijn goot. :o

1/ Saxifraga 'Cumulus', heeft nog nooit mijn vertrouwen beschaamd en zal, zo te zien, dat dit jaar ook niet doen. ((12
2/ Saxifraga 'Peach Melba', heb ik staan op verschillende plaatsen, maar dat exemplaar in de goot is het grootst. Vorig jaar wat last van vervroren knoppen, dit jaar lekker niet. ;D
3/ Saxifraga 'Kathleen', staat op 7 verschillende plaatsen in mijn grote rotstuin en zal weeral rijkelijk bloeien, zoals ieder jaar. ))4
4/ Saxifraga 'Your Song' of eigenlijk moet ik zeggen 'Tvoje Pisen', staat bij mij werkelijk overal. Dit zijn drie exemplaren die er vorig jaar nog bijgekomen zijn. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #243 Gepost op: 1 maart 2013, 16:41:45 »
Dan nog wa :

1/ Hoe moet je een plant van 50 op 50 cm wat kleiner doen lijken ?  :o Gewoon een foto nemen van de zijkant, op die manier kon de plant er op.  --11 --3 -2(
    Dit is Sax. x eudoxiana 'Haagii'. Een redelijk goede groeier. ;)
2/ Hier is den Elvis van de Blues Group (was die niet dood ?) , Sax. 'Elvis Presley' het product van het samenspel tussen Sax. 'Tvuj Usmev' en Sax. lowndesii.
    Tvuj Usmev is Your Smile. Wat maken ze dat toch gemakkelijk.  --6
    In elk geval ziet den Elvis d'er goed uit.
3/ Den Ferdinand is ook niet te versmaden in knop. Sax. ferdinandi-coburgi, ene van adel maar wel in de goot. ???
4/ Dit is één klein knopje, maar wel een mooi. Het behoort tot Saxifraga marginata 'Bedrich Smetana'. :D

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #244 Gepost op: 3 maart 2013, 20:59:42 »
Hier bloeit nog niet veel...maar deze 'Allendale Elegance'......begon al in december
en gaat maar door............klein maar dapper.........

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #245 Gepost op: 3 maart 2013, 21:12:30 »
Hier bloeit nog niet veel...maar deze 'Allendale Elegance'......begon al in december
en gaat maar door............klein maar dapper.........

Jouw 'Allendale Elegance' ziet er toch wat bleekjes uit, Bart, ik heb hier ook een bloeiende plant, maar de kleur is toch wat donkerder. Wie heeft de echte...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #246 Gepost op: 3 maart 2013, 21:28:07 »
Frankie,

'Elegance' is een kruising tussen lilacina en lowndesi.
Aan de rosettes kan ik al zien dat het niet deze kruising is.
Waar komy jouw plant vandaan?....want het is een heel mooie!.....en of ik
moet mij vergissen maar ik heb ze nooit eerder gezien.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #247 Gepost op: 3 maart 2013, 21:40:32 »
Frankie en Bart,

Ik sluit me aan bij jouw woorden Bart, de plant van Frankie lijkt me geen S. 'Allendale Elegance', inderdaad vanwege de rozetvorm, maar het is wel een beauty. En ik herken hem ook niet, dus ben erg benieuwd naar de herkomst.

Mijn S. 'Allendale Elegance' bloeit nog niet, ter vergelijk daarom een foto van vorig jaar. De kleur van de bloemen is altijd wel wat variabel, zoals je ziet.

« Laatst bewerkt op: 3 maart 2013, 21:43:48 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #248 Gepost op: 3 maart 2013, 22:02:34 »
Tja, als je de Saxen wat beter leert kennen, ontmoet je soms rare dingen.

1/ Dit genietbaar exemplaar intrigeerde mij, want het stond niet op mijn lijst van 'must haves'. Hoe kon ik deze schoonheid uit het oog verloren hebben ?
Dus zocht ik thuis de naam op, en nergens te vinden. Op het naamkaartje staat 'White Delight'  Nu heb ik wel bloemen op een Sax, terwijl de rest van mijn hof er nog op wacht. --11
Wat doen die slimme Engelsen, ze zetten de planten die ze willen verkopen allicht een weekje in een licht verwarmde serre (of kasje) en hup, de bloemen zijn er.
Een plant met bloemen verkoopt immers stukken beter .... De rest laten ze buiten staan voor latere shows of verkoop gelegenheden. ))4 ;D ;D

2/ Aan deze kon ik ook niet weerstaan, al wist ik al meteen aan de naam dat er iets niet klopte : Sax. biasoletti in plaats van biasolettoi
    Zo te zien is het wel degelijk een Sax. x biasolettoi, maar welke cultivar ? Volgens wat ik denk : 'Feuerkopf'

3/ Deze is ook een Sax. x biasolettoi, maar die man wist er wel iets over te vertellen, en zei dat het een zaailing was, dus zonder cultivarnaam.
Ben benieuwd wat het wordt.  ))4

Ik heb ook een Sax. 'Vysoke Myto' meegebracht, eens benieuwd of het de echte zal zijn.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #249 Gepost op: 3 maart 2013, 22:12:38 »
1/ Deze schoonheid stond ook op de show. Bij mij staat er al een in dit crevice gardentje, een in een stenen pot en een in een plastieken potje.
Het betreft Sax. 'John Byam-Grounds' met als fiere ouders een zekere dinnikii en een forse stribrnyi.

2/ Dit pareltje is Sax. 'Penelope'. Ik heb die wel al, maar ik wou er nog een .... :o

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #250 Gepost op: 3 maart 2013, 22:14:47 »
Jan,

Wat een prachtig wit Saxje!........heel mooi,vreemd met dergelijke rozetten.
Zal voor je kijken of het feuerkopf is....zo te zien niet.....maar ze gaat hier bijna bloeien.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #251 Gepost op: 3 maart 2013, 22:18:45 »
Ik was er nog eentje vergeten, Sax. federici-augusti subspecies grisebachii 'Wisley', wat een naam voor wat een plant !
Staat beeldig in een hoekje van mijn nieuwe spletentuin. :P

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #252 Gepost op: 3 maart 2013, 22:27:34 »
Tja, het is wel een mooie, die witte, zelfs zonder (juiste) naam. Bedankt om te kijken.

Nu nog wa blommen rechtstreeks uit mijnen hof. Allemaal heel mooie knoppen en er zijn zelfs bloemen bij !!!!!

1 en 2 en 3 Saxifraga 'Golem', een broerke van 'J.W. Goethe' en ik ben content met da broerke, zowel in knop als met bloem.
Twee in de rotstuin en 1 in de goot. 8)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #253 Gepost op: 3 maart 2013, 22:46:19 »
Frankie en Bart,

Ik sluit me aan bij jouw woorden Bart, de plant van Frankie lijkt me geen S. 'Allendale Elegance', inderdaad vanwege de rozetvorm, maar het is wel een beauty. En ik herken hem ook niet, dus ben erg benieuwd naar de herkomst.

Mijn S. 'Allendale Elegance' bloeit nog niet, ter vergelijk daarom een foto van vorig jaar. De kleur van de bloemen is altijd wel wat variabel, zoals je ziet.

Bart, Hans, deze plant komt van de gerenomeerde Aberconwykwekerij. Toen ik de plant zag staan zei ik: Wow! Wat een joekel! De kleur van de bloemen is zeer intens. Ik had 'Allendale Elegance' nog nooit gezien, dus kon ik ook de juiste kleur niet inschatten. En zou het ook geen andere vertegenwoordiger uit de Exclusive Group kunnen zijn? Vreemd dat Mr. Lever zo'n kapitale fout maakt. Verleden jaar zag ik ook al een 'Winifred' in zijn stand die geen 'Winifred' was.
Alhoewel deze nu allicht naamloos zal zijn, heb ik er toch weer een spectaculaire plant bij.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #254 Gepost op: 3 maart 2013, 22:49:20 »
Tja, als je de Saxen wat beter leert kennen, ontmoet je soms rare dingen.

2/ Aan deze kon ik ook niet weerstaan, al wist ik al meteen aan de naam dat er iets niet klopte : Sax. biasoletti in plaats van biasolettoi
    Zo te zien is het wel degelijk een Sax. x biasolettoi, maar welke cultivar ? Volgens wat ik denk : 'Feuerkopf'

Jan,

dit is een foto van de plant die ik heb als Saxifraga x biasolettoi 'Feuerkopf'.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.