Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 270458 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #255 Gepost op: 3 maart 2013, 22:50:03 »
1/ Deze schoonheid stond ook op de show. Bij mij staat er al een in dit crevice gardentje, een in een stenen pot en een in een plastieken potje.
Het betreft Sax. 'John Byam-Grounds' met als fiere ouders een zekere dinnikii en een forse stribrnyi.

2/ Dit pareltje is Sax. 'Penelope'. Ik heb die wel al, maar ik wou er nog een .... :o

Die S. 'John Byam-Grounds' stond ook op mijn verlanglijst. Wat een vreselijk mooie plant is dat. Volgens Bart is het geen makkelijke jongen. De beide ouders zijn nochtans niet zo moeilijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #256 Gepost op: 3 maart 2013, 22:56:51 »
Ik was er nog eentje vergeten, Sax. federici-augusti subspecies grisebachii 'Wisley', wat een naam voor wat een plant !
Staat beeldig in een hoekje van mijn nieuwe spletentuin. :P

Als dat geen mooie zou zijn, het is één van de allermooiste Saxifraga's die ik ken.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #257 Gepost op: 3 maart 2013, 23:10:08 »
Tja, als je de Saxen wat beter leert kennen, ontmoet je soms rare dingen.

2/ Aan deze kon ik ook niet weerstaan, al wist ik al meteen aan de naam dat er iets niet klopte : Sax. biasoletti in plaats van biasolettoi
    Zo te zien is het wel degelijk een Sax. x biasolettoi, maar welke cultivar ? Volgens wat ik denk : 'Feuerkopf'

Jan,

dit is een foto van de plant die ik heb als Saxifraga x biasolettoi 'Feuerkopf'.

Hij lijkt er op, behalve dan dat jouw stengel (van je plant  :D) wat roder is.
Danke schön.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #258 Gepost op: 3 maart 2013, 23:17:55 »

Bart, Hans, deze plant komt van de gerenomeerde Aberconwykwekerij. Toen ik de plant zag staan zei ik: Wow! Wat een joekel! De kleur van de bloemen is zeer intens. Ik had 'Allendale Elegance' nog nooit gezien, dus kon ik ook de juiste kleur niet inschatten. En zou het ook geen andere vertegenwoordiger uit de Exclusive Group kunnen zijn? Vreemd dat Mr. Lever zo'n kapitale fout maakt. Verleden jaar zag ik ook al een 'Winifred' in zijn stand die geen 'Winifred' was.
Alhoewel deze nu allicht naamloos zal zijn, heb ik er toch weer een spectaculaire plant bij.

Frankie,

ik heb vorig jaar een plant meegenomen van Aberconwy onder de naam S. 'William Shakespeare', blijkt S. 'Satchmo' te zijn, dus ook meneer Lever zit er wel eens naast, wie niet!!!

Hierbij een paar foto's van cultivars uit de Exclusive Group. Ik weet natuurlijk niet voor 100% zeker dat ik wel de 'echte' planten heb, maar de rozetten laten in ieder geval wel veel meer lowndesii invloed zien dan bij de plant die je van Aberconwy hebt gekocht.

Foto 1: Saxifraga 'Allendale Elite'.
Foto 2: Saxifraga 'Excellent'.

Saxifraga 'Exhibit' heb ik niet. (Edit: ik had in eerste instantie foutief S. 'Exclusive' geschreven.)

« Laatst bewerkt op: 21 maart 2013, 14:12:47 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #259 Gepost op: 3 maart 2013, 23:28:53 »
Hmm, dit is mijn 'Excellent' groeiend in marmer.
Ik heb ook nog 'Exhibit' van de Exclusive group, zal morgen eens zoeken of ik die vind.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #260 Gepost op: 3 maart 2013, 23:38:45 »

Die S. 'John Byam-Grounds' stond ook op mijn verlanglijst. Wat een vreselijk mooie plant is dat. Volgens Bart is het geen makkelijke jongen. De beide ouders zijn nochtans niet zo moeilijk.

Naar mijn ervaring is S. 'John Byam-Grounds' inderdaad geen gemakkelijke jongen. Na de winter zien de planten er meestal vrij beroerd uit met veel bruine bladeren, zoals op de foto. Maar in de zomer herstellen de planten zich meestal wel weer.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #261 Gepost op: 4 maart 2013, 19:16:29 »
1/ Zoals beloofd een foto van mijn Sax. 'Exhibit, nog een klein plantje in een klein potje.
2/ Mijn Sax. 'Vysoke Myto' meegebracht van Harlow van Potterton, is natuurlijk niet de echte, al zet Potterton op zijn website wel een foto van de echte ....
Het zal wel weer nen Beatle zijn. :o :o    De beschrijving van de plant zelf klopt nochtans, maar 't is die van diene Beatle.
3/ Dit is mijn 'Beatles' weliswaar met kleinere rozetten.
4/ Dit is mijn andere 'Vysoke Myto', eens benieuwd wat dat gaat zijn.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #262 Gepost op: 4 maart 2013, 21:10:17 »
Hier nog wat 'vroege bloeiers'.
Natuurlijk komen die pioniers van Harlow. --6

1/ Saxifraga 'Maria Callas'
Nog geen volledige show, but I like it already.  :D
2/ Deze vond ik nogal vreemd, want er stond op het kaartje : Sax. marginata var. rocheliana (die ik zelf heb) en dan 'Popelka'.
Het schijnt een zaailing van die S. marg. var. rocheliana te zijn. Vandaar.  ))4

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #263 Gepost op: 4 maart 2013, 21:16:29 »
Frankie,

ik heb nog es naar die plant gekeken die je van Aberconwy hebt gekocht en de foto naar Adrian Young gestuurd en hem gevraagd wat hij er van vond. De plant lijkt veel op S. 'Allendale Elf', alleen de bloemkleur lijkt op jou foto wat donkerder. Dat kan ook iets met camera-type of camera-instelling te maken hebben. Heb je zelf S. 'Allendale Elf' ?
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #264 Gepost op: 4 maart 2013, 21:23:40 »

2/ Deze vond ik nogal vreemd, want er stond op het kaartje : Sax. marginata var. rocheliana (die ik zelf heb) en dan 'Popelka'.
Het schijnt een zaailing van die S. marg. var. rocheliana te zijn. Vandaar.  ))4

Popelkammehoela zou ik zeggen Jan,

De echte S. 'Popelka' is een plant die behoort tot de variëteit S. marginata rocheliana. De plant is in 1968 gevonden in de Botanische Tuin in Cernolice.

Dit zou één van de S. x megaseaeflora-cultivars kunnen zijn.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #265 Gepost op: 4 maart 2013, 21:53:21 »
Die heb ik ook al eens gegoogled en de bloem was witter van kleur.
Op mijn foto zie je het niet zo goed, maar deze plant heeft lichtgele bloemen.
De rozetten zijn alleszins helemaal anders dan een marginata.
Ik zal nog wat verder moeten zoeken.
Ofwel alle x megaseaeflora cultivars in mijn bezit nemen .. ;D

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #266 Gepost op: 4 maart 2013, 21:56:23 »
Frankie,

ik heb nog es naar die plant gekeken die je van Aberconwy hebt gekocht en de foto naar Adrian Young gestuurd en hem gevraagd wat hij er van vond. De plant lijkt veel op S. 'Allendale Elf', alleen de bloemkleur lijkt op jou foto wat donkerder. Dat kan ook iets met camera-type of camera-instelling te maken hebben. Heb je zelf S. 'Allendale Elf' ?

Hans, nee ik heb 'Allendale Elf' niet, en weet je waarom. Ik zag ook naast de stand van Aberconwy, meer bepaald bij Potterton, een saxifraga staan onder de naam 'Allendale Elf'. Omdat die op mijn vermeende 'Allendale Elegance' (die al in mijn krat zat) leek heb ik hem niet meegenomen. Ik had meer vertrouwen in Aberconwy dan in Potterton. Waarschijnlijk had Potterton het dan toch bij het recht eind. De plant van Potterton was een ietsje minder donker gekleurd.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #267 Gepost op: 4 maart 2013, 21:59:08 »

1/ Saxifraga 'Maria Callas'
Nog geen volledige show, but I like it already.  :D

Die Maria Callas is een knappe, Jan.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #268 Gepost op: 4 maart 2013, 22:04:49 »
Hmm, die 'Popelka' lijkt toch sterk, wat betreft bloem, op 'Vladana'. ))4

Dat vrouwmens was ook niet van de lelijkste, Frankie. 8) 8)

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #269 Gepost op: 4 maart 2013, 22:06:57 »
Ik heb 'Allendale Elf' wel, ik zal morgen eens een foto nemen. Natuurlijk zal mijn plant niet zo vergevorderd zijn. :o