Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 270308 keer)

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #510 Gepost op: 26 maart 2013, 21:03:30 »
Nog wat Saxen :

1/ Saxifraga 'Ochroleuca', totaal geen last van het vriezen.
2/ Saxifraga burseriana 'John Tomlinson',  er heeft wel een beest wat aan geknabbeld.
3/ Dit is Saxifraga iranica met bewaking.
    Waarom wordt die bewaakt ? --6
    Kom je ooit nog wel eens te weten ..... -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Matthias Fouquaert

• Senior poster
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
« Reactie #511 Gepost op: 26 maart 2013, 21:57:03 »
Het was een hele belevenis richting het verre Waterperry met goede compagnie.
De verwachtingen waren misschien iets te hoog omtrent het aantal Saxen die te koop waren. Maar ik denk dat iedereen wel zijn voorkeuren kon vinden.
Het was drummen met al dat Saxengeweld rond de tafel. Frankie moest zelfs zijn bakje beschermen. :o
De lezing, een kleine glimp van de tuin, de ontmoeting met Mister. Young en Mister Roberts was ook de moeite om te zien en te horen. 8)

Kortom 'De jeugd' was in hun nopjes. ;D

het waren goede conversaties over verschillende plantjes en andere onderwerpen. ;)

De meeste belevenissen zijn hierboven al vermeld. ;D

Bij deze een grote respectduim voor onze chauffeur ((14 en wie weet blijft het Saxenvirus hier ook wel hangen. ;)
Ikzelf had ook een druk weekend gehad en dat merkte je toen ik thuis kwam.
Om 1 uur s'nachts heb ik een prachtige Primula schoonheid voorzien van substraat na een lange reis op blote wortel. -2(

Nogmaals dank aan Danny om deze schoonheid te spotten en natuurlijk aan Mister Young die mij meer dan een scheutje gaf. ((14

Ik heb wel wat vlugge plaatjes gemaakt. ;)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #512 Gepost op: 26 maart 2013, 21:58:13 »
Deze verhoogde bedden die ze hebben gebouwd lijken echt wel een goed onderkomen voor Saxifraga's. In de winter een overkapping tegen te veel vocht en in de zomer een schaduwnet er over heen. Bovendien kunnen daar nog heel wat andere planten ook een thuis in vinden, denk maar aan Dionysia, Androsace, ... . En we zagen er zelfs een bepaalde Juno-iris in staan. Ook dat soort zaken kan hier plaatsvinden. Denken we nog maar eens terug aan de voordracht van Hendrik Van Bogaert, enige tijd terug. Die bouwde ook iets dergelijks. Misschien is dit wel beter dan een alpiene kas? En stukken goedkoper... .

Jazeker Frankie , dit lijkt wel ideaal te zijn !!!

Jongens, jullie hebben daar vast lang over gepraat tijdens de rit en de boottocht. Maar wat is nou het voordeel van zo'n bouwwerk.  Ik zie alleen een voordeel voor de tufstenen, die hebben minder te lijden van de regen, minder mos dus. De saxxen die hebben toch zeker niet te lijden onder neerslag? En ja ze moeten wat afzonnig staan of achter een boom. Dan zie ik zo'n sprinklerinstallatie erboven, Dionysia's kunnen daar dus niet tegen, de moeilijker Androsaces ook niet.  
De moeilijke saxxen, die kunnen misschien beter in een kas of overkapping, dat geef ik toe. Dan heb je ze in potten op bijna ooghoogte staan en kun je ze goed bewonderen. Hoe mooi zou de Waterperry tuin zijn zonder zulke misbaksels.

Frankie, ik ken de foto's van jouw tuin, zo mooi en stel me daar zo'n bouwsel voor. Dat kan toch niet.

De foto's van de saxxen waren wel geweldig, Nooit zulke joekels gezien. Waarvoor dank.

Gerrit, ik meen dat de bouw van een dergelijk overdekt bed heel wat voordelen heeft.
1) Zoals Jan al aanhaalt, tijdens de bloei worden de bloemen niet beschadigd door langdurige regen en kun je meer van je planten genieten.
2) Zoals je al zelf zegt, de planten staan iets hoger wat het ook al comfortabeler maakt om ze te bekijken.
3) Zo'n bed kun je ook van een schaduwnet of iets dergelijks voorzien waardoor de zon geen slachtoffers kan maken. Vele beginners weten het niet, maar in één dag tijd kan je in de zomer een hele plant verliezen door zonnebrand wanneer de plant niet genoeg beschaduwd staat. Zo heb ik het zelf ondervonden in mijn beginjaren toen ik de saxen lukraak in de rotstuin plantte. Nu staan ze bijna allemaal in potten en trogjes op het terras. In de winter, voorjaar en najaar staan ze in de zon. Tijdens de zomer verplaats ik ze naar een meer schaduwrijker plaatsje. Elk jaar is het dus een kleine verhuis die naargelang de verzameling groter wordt, ook bewerkelijker wordt. Een permanente standplaats in zo'n bed zou dan de oplossing kunnen bieden, vooral wanneer je dus veel saxen hebt.
4) Zo'n verhoogd bed biedt in de winter een betere drainage wanneer het een natte winter betreft. Want ze moeten nu ook weer niet te nat staan, dat hebben de meeste ook niet graag.
5) Heel wat Saxifraga's zijn niet of moeilijker te houden in de 'open teelt'. Een natte zomer of nat najaar kunnen sommige missen als de pest. Neem nu S. dinnikii en veel cultivars waar dinnikii inzit, die houden niet van veel regen. In zo'n overdekt bed zouden deze beter af zijn.

Maar de kritiek is gegrond, Gerrit, het zijn niet de meest elegante bouwsels daar in Waterperry, dat moet beter kunnen, i.p.v. die lelijke trainbiels kan er geopteerd worden voor een stenen muurtje bijvoorbeeld. De krakkemikkige dekplaatjes kunnen vervangen worden door bijvoorbeeld dubbelwandige platen die men vaak op veranda's gebruikt. Enz... .

Een alpinekas kan lelijk zijn, maar ook mooi, hetzelfde geldt voor een overdekt, verhoogd bed.

Slotsom: een dergelijke constructie is geen must, maar het kan de hobby stukken vergemakkelijken vooral wanneer je een uitgebreide verzameling op het oog hebt.

Dan ook nog eens in het achterhoofd houden dat er niet enkel saxen kunnen gehuisvest worden... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

• Senior poster
« Reactie #513 Gepost op: 26 maart 2013, 21:58:29 »
Tweede lading... ;D

Matthias Fouquaert

• Senior poster
« Reactie #514 Gepost op: 26 maart 2013, 22:00:36 »
Derde lading... ;D

Matthias Fouquaert

• Senior poster
« Reactie #515 Gepost op: 26 maart 2013, 22:09:39 »
vierde lading... ;D

Foto 3:De ogen werden getrokken naar al die Saxen en toch maar een foto gemaakt van een bloeiende marginata. Vermits het hier nog wachten is. ;)
Foto 4:De topper op het vlak van de Saxen die ik gekocht heb was deze Saxifraga 'Auguste Renior' wat een prachtige kleur. 8)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #516 Gepost op: 27 maart 2013, 08:56:57 »
De discussie over al dan niet lelijke bouwsels in een tuin is er eentje die al generaties lang woedt veronderstel ik.

Je hebt nu eenmaal tuinen waar men het totaal aspect (uitzicht) het belangrijkste vindt en tuinen waarin de verzamelaar zijn hebbedingen koste wat het kost in de best mogelijke omstandigheden wil en moet onderbrengen.  Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken en waar persoonlijke voorkeur de enige maatstaf is.

Daar tussenin heb je ook nog de combinatie van beiden... voorwaar een moeilijke evenwichtsoefening... maar zoals een verstandige Fransman het ooit zei : "Les goûts et les couleurs ne se discutent pas" en gelijk had hij !  -((1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #517 Gepost op: 27 maart 2013, 09:16:47 »
Nu nog wat Saxengeweld uit Waterperry, waar Frankie, Matthias, Danny en ik gisteren vertoefd hebben.
Het was een lange rit met heel wat belevenissen, zoals een controle met drugshonden op de heenreis en een controle met een metaaldetector op wapens op de terugreis.
Wij zien er dan ook heel verdachte individuen uit.

Jan, ik heb totaal geen hinder ondervonden bij de douane passages.Tijdens de heenreis was een korte blik in ons paspoort afdoende en op de terugreis vond men dat zelfs niet nodig. ;D ;D ;D. Maar het kan zijn dat dat kwam omdat Margreet naast me zat.  8) 8) 8)
Jij hebt waarschijnlijk toch een wat "eerlijker" gezicht  ))4

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #518 Gepost op: 27 maart 2013, 09:19:58 »
Kijk Gerrit, ik ben er al aan begonnen ....

Saxen staan helemaal niet graag in een kas. Waarom ?
Te weinig licht, te weinig rechtstreekse zon, te weinig wind.
In Waterperry zijn die dakjes permanent. Maar ik maak ook gebruik van 'dakjes', maar dan wel tijdelijke. Dat wil zeggen tussen eind oktober en einde maart.
Een groot deel van mijn planten,( vooral Saxen) staan in stenen potten. Zolang het koud is, hebben ze geen last van een dak. Als ze in groei zijn wel. Dan gaan ze volgens mij niet zo compact meer groeien.
Maar een dak heeft ook voordelen tijdens de bloei, dan zijn de bloemen beschermd tegen de regen.
In Waterperry is het dak wel hoog, vandaar dat ze weinig last hebben van de hierboven beschreven redenen. Natuurlijk moeten ze daar regelmatig water gieten in de zomer.
Maar zulke bedden zijn ook wel ideaal voor sommige Androsace en voor Dionysia.

Hierbij een foto van mijn stelling die in stelling gebracht is. Er moeten nog twee goten opkomen. Drie balken, aluminium profielen en ruiten.
Enkel de balken moet ik kopen.
De zijkanten blijven open, al denk ik dat ik toch een deel zal dichtmaken.
Het grootste gedeelte krijgt enkel zon tot de middag, door de schaduw van de bomen.
Dit is 21 vierkante meter. Daarnaast kan ik nog uitbreiden.
Die plaats is helemaal achteraan in de hof en is dus zeker niet storend.
Wees er maar zeker van dat daar heel wat planten een plaats zullen krijgen, zowel in potten als uitgeplant in een verhoogd bed. 8)

Moet je ze wel op de blauwe rand zetten, Jan . In het midden wiebelen ze nogal............. ))4

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #519 Gepost op: 27 maart 2013, 09:22:19 »
vierde lading... ;D

Foto 3:De ogen werden getrokken naar al die Saxen en toch maar een foto gemaakt van een bloeiende marginata. Vermits het hier nog wachten is. ;)
Foto 4:De topper op het vlak van de Saxen die ik gekocht heb was deze Saxifraga 'Auguste Renior' wat een prachtige kleur. 8)
Mooie foto's Matthias, zo krijgen we toch een idee van hoe het daar was en wat wij gemist hebben.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #520 Gepost op: 27 maart 2013, 12:42:43 »
Saxifraga 'Peach Melba'. Herken je je kindje Jan?

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #521 Gepost op: 27 maart 2013, 19:26:43 »
Om 1 uur s'nachts heb ik een prachtige Primula schoonheid voorzien van substraat na een lange reis op blote wortel. -2(

Nogmaals dank aan Danny om deze schoonheid te spotten en natuurlijk aan Mister Young die mij meer dan een scheutje gaf. ((14

Ik heb wel wat vlugge plaatjes gemaakt. ;)

Graag gedaan Matthias ! Zeker een mooie aanwinst en succes ermee ! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #522 Gepost op: 27 maart 2013, 19:43:42 »
De discussie over al dan niet lelijke bouwsels in een tuin is er eentje die al generaties lang woedt veronderstel ik.
Je hebt nu eenmaal tuinen waar men het totaal aspect (uitzicht) het belangrijkste vindt en tuinen waarin de verzamelaar zijn hebbedingen koste wat het kost in de best mogelijke omstandigheden wil en moet onderbrengen.  Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken en waar persoonlijke voorkeur de enige maatstaf is.
Daar tussenin heb je ook nog de combinatie van beiden... voorwaar een moeilijke evenwichtsoefening... maar zoals een verstandige Fransman het ooit zei : "Les goûts et les couleurs ne se discutent pas" en gelijk had hij !  -((1

_07 ((3
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #523 Gepost op: 27 maart 2013, 20:56:35 »
Saxifraga 'Peach Melba'. Herken je je kindje Jan?
Natuurlijk Gerrit. Alleen spijtig dat je foto niet zo goed de 'peachy' kleur weergeeft.
Foto's zijn toch zo moeilijk. ;)
Hierbij een foto van vorig jaar, in de zon is de foto meer natuurgetrouw. 8)
Dit jaar zijn er veel door de vorst aangetaste knoppen. -3(

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #524 Gepost op: 27 maart 2013, 21:01:45 »
Kijk Gerrit, ik ben er al aan begonnen ....

Saxen staan helemaal niet graag in een kas. Waarom ?
Te weinig licht, te weinig rechtstreekse zon, te weinig wind.
In Waterperry zijn die dakjes permanent. Maar ik maak ook gebruik van 'dakjes', maar dan wel tijdelijke. Dat wil zeggen tussen eind oktober en einde maart.
Een groot deel van mijn planten,( vooral Saxen) staan in stenen potten. Zolang het koud is, hebben ze geen last van een dak. Als ze in groei zijn wel. Dan gaan ze volgens mij niet zo compact meer groeien.
Maar een dak heeft ook voordelen tijdens de bloei, dan zijn de bloemen beschermd tegen de regen.
In Waterperry is het dak wel hoog, vandaar dat ze weinig last hebben van de hierboven beschreven redenen. Natuurlijk moeten ze daar regelmatig water gieten in de zomer.
Maar zulke bedden zijn ook wel ideaal voor sommige Androsace en voor Dionysia.

Hierbij een foto van mijn stelling die in stelling gebracht is. Er moeten nog twee goten opkomen. Drie balken, aluminium profielen en ruiten.
Enkel de balken moet ik kopen.
De zijkanten blijven open, al denk ik dat ik toch een deel zal dichtmaken.
Het grootste gedeelte krijgt enkel zon tot de middag, door de schaduw van de bomen.
Dit is 21 vierkante meter. Daarnaast kan ik nog uitbreiden.
Die plaats is helemaal achteraan in de hof en is dus zeker niet storend.
Wees er maar zeker van dat daar heel wat planten een plaats zullen krijgen, zowel in potten als uitgeplant in een verhoogd bed. 8)

Moet je ze wel op de blauwe rand zetten, Jan . In het midden wiebelen ze nogal............. ))4

Maar nee gij, dat is om al springend naar de toekomstige showplanten te kijken .... :o --6 ???