Waarschijnlijk is deze maand maart een van de koudste sinds lange tijd.

De bloemontwikkeling van de Saxen heeft nog nooit zo lang geduurd. Terwijl de eerste redelijke bloei van een Saxifraga bij mij al plaatsvond begin januari, zijn we nu bijna drie maand verder. Dat wil dus zeggen dat de meeste Saxen toen al met knoppen klaar zaten, die ondertussen ettelijke malen vriestemperaturen moeten doorstaan hebben. Met als gevolg dat de eerste bloemen die nu verschijnen in vele gevallen misbaksels zijn.
1/ Hierbij Saxifraga 'Antonio Vivaldi' met een paar bloemen. Een andere Sax. 'Antonio Vivaldi' bloeide al drie maand eerder.

2/ Deze hier heeft er niet veel last van, Saxifraga 'Cio-Cio-San', een cultivar tot stand gekomen door Sax. lowndesii met Sax. poluniniana te kruisen. Als je 't mij vraagt, een van de prachtigste Saxen.
Bloemen op het kussen, mooie vorm van de bloem en een fijn roos kleurtje.

3/ Saxifraga 'Allendale Charm' in mijn goot ziet er erbarmelijk uit, dit in tegenstelling tot dit exemplaar dat bescherming kreeg van een grote marmersteen.

4/ Saxifraga 'Tenerife', in Engeland staan die in grote potten en winnen ze meestal een prijs. Deze is wat meer bescheiden en staat in mijn klein zandsteentuintje.