Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 270434 keer)

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #540 Gepost op: 29 maart 2013, 20:25:15 »
Jan, wil je zo'n Peach Melba voor mij reserveren op de beurs in April? ((14

Geen probleem Gerard, zit opgeslagen in mijn geheugen.  ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #541 Gepost op: 29 maart 2013, 20:26:12 »
Dan 'just arrived' drie nieuwe cultivars van Karel Lang, de Tjechische Saxifraga veredelaar:
'Martin Luther'  pulchra x dinnikii
'Thor Heyerdahl' scardica x dinnikii
'Alexander Humbold' aretioides x columnaris
Mooie Saxen van de meester, Gert.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #542 Gepost op: 29 maart 2013, 20:27:14 »
Fantastische Saxen, mannen !
Bij dit kille weer duurt het een eeuwigheid vooraleer ze bloeien, maar eens ze zover zijn blijven ze natuurlijk lang mooi !  ((14

1) Saxifraga grisebachii "Wisley" - heeft wel iets zo... trots op zijn rots.  ;)

2) Deze jonge stek van Saxifraga x megaseiflora "Jupiter" produceert toch al een paar (grote) bloemen !

3) Nog een jonge stek, dit keer van Sax. "Vlatava" - onvoorstelbaar toch hoe uit deze vuurrode knop straks een zwavelgele bloem te voorschijn komt !  )--1

Inderdeed schone mountainfoto's, Luc.  :D

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #543 Gepost op: 29 maart 2013, 20:48:23 »
Waarschijnlijk is deze maand maart een van de koudste sinds lange tijd. --8
De bloemontwikkeling van de Saxen heeft nog nooit zo lang geduurd. Terwijl de eerste redelijke bloei van een Saxifraga bij mij al plaatsvond begin januari, zijn we nu bijna drie maand verder. Dat wil dus zeggen dat de meeste Saxen toen al met knoppen klaar zaten, die ondertussen ettelijke malen vriestemperaturen moeten doorstaan hebben. Met als gevolg dat de eerste bloemen die nu verschijnen in vele gevallen misbaksels zijn.

1/ Hierbij Saxifraga 'Antonio Vivaldi' met een paar bloemen. Een andere Sax. 'Antonio Vivaldi' bloeide al drie maand eerder. :o --6
2/ Deze hier heeft er niet veel last van, Saxifraga 'Cio-Cio-San', een cultivar tot stand gekomen door Sax. lowndesii met Sax. poluniniana te kruisen. Als je 't mij vraagt, een van de prachtigste Saxen.
Bloemen op het kussen, mooie vorm van de bloem en een fijn roos kleurtje. ((14
3/ Saxifraga 'Allendale Charm' in mijn goot ziet er erbarmelijk uit, dit in tegenstelling tot dit exemplaar dat bescherming kreeg van een grote marmersteen. ;D
4/ Saxifraga 'Tenerife', in Engeland staan die in grote potten en winnen ze meestal een prijs. Deze is wat meer bescheiden en staat in mijn klein zandsteentuintje.
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2013, 20:53:33 door Jan Fouquaert »

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #544 Gepost op: 29 maart 2013, 20:57:14 »
Nog een klein plantje dat nog veel moet groeien, maar toch al wat bloemen geeft. Het is Saxifraga 'Hidde'.
Ik heb zo tientallen kleine Saxjes geplant in mijn rotstuin. De grotere moederplanten staan allen in stenen potten, in de winter lekker beschermd.
Maar wacht maar tot die kleintjes de grotere in potten in geen tijd inhalen !!!

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #545 Gepost op: 29 maart 2013, 21:02:27 »
Fantastische Saxen, mannen !
Bij dit kille weer duurt het een eeuwigheid vooraleer ze bloeien, maar eens ze zover zijn blijven ze natuurlijk lang mooi !  ((14

1) Saxifraga grisebachii "Wisley" - heeft wel iets zo... trots op zijn rots.  ;)

2) Deze jonge stek van Saxifraga x megaseiflora "Jupiter" produceert toch al een paar (grote) bloemen !

3) Nog een jonge stek, dit keer van Sax. "Vlatava" - onvoorstelbaar toch hoe uit deze vuurrode knop straks een zwavelgele bloem te voorschijn komt !  )--1

Schitterende foto's Luc , vooral die eerste vind ik wel super !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #546 Gepost op: 29 maart 2013, 21:14:38 »
 ((4 Danny - maar het zijn gemakkelijke modellen om te fotograferen hé !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #547 Gepost op: 29 maart 2013, 21:41:40 »

2/ Deze hier heeft er niet veel last van, Saxifraga 'Cio-Cio-San', een cultivar tot stand gekomen door Sax. lowndesii met Sax. poluniniana te kruisen. Als je 't mij vraagt, een van de prachtigste Saxen.
Bloemen op het kussen, mooie vorm van de bloem en een fijn roos kleurtje. ((14
3/ Saxifraga 'Allendale Charm' in mijn goot ziet er erbarmelijk uit, dit in tegenstelling tot dit exemplaar dat bescherming kreeg van een grote marmersteen. ;D

Ben het helemaal mee eens wbt Cio Cio San. Heb je daar wat van vermeerderd Jan? Zo ja, wil je er dan een voor de verkoopdag reserveren?

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #548 Gepost op: 29 maart 2013, 22:02:38 »
Ik weet dat ik er zeker staan heb Gerrit, ze zijn wel nog niet zo groot, maar ieder begint klein, niet waar ?
Ik zal eens zoeken, misschien heb ik nog wel een groter staan. In ieder geval breng ik er eentje mee. ;)

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #549 Gepost op: 29 maart 2013, 22:44:05 »
Waarschijnlijk is deze maand maart een van de koudste sinds lange tijd. --8
De bloemontwikkeling van de Saxen heeft nog nooit zo lang geduurd. Terwijl de eerste redelijke bloei van een Saxifraga bij mij al plaatsvond begin januari, zijn we nu bijna drie maand verder. Dat wil dus zeggen dat de meeste Saxen toen al met knoppen klaar zaten, die ondertussen ettelijke malen vriestemperaturen moeten doorstaan hebben. Met als gevolg dat de eerste bloemen die nu verschijnen in vele gevallen misbaksels zijn.

Ook bij mijn planten vrij veel vorstschade aan de bloemen, Jan, en wat verder opvalt is dat de bloemen die in de afgelopen maand gevormd zijn veel dieper van kleur zijn dan de bloemen die al in januari te zien waren.

Eén van de planten die op dit moment hele mooie diep gekleurde bloemen heeft is Saxifraga 'Excellent'. Bijna paarse bloemen. Vorig jaar waren de bloemen een heel stuk lichter van kleur (foto 1).
Saxifraga x poluanglica 'Kineton' heeft er ook lang over gedaan om een paar bloemetjes te openen (foto 2).
De bloemen van Saxifraga burseriana zijn erg geliefd bij klein gespuis (ik denk pissebedden). Mijn grote plant van S. burseriana 'John Tomlinson' is daardoor al weer veel van zijn bloemblaadjes kwijt geraakt, maar dit kleine plantje hebben ze nog niet gevonden (foto 3).
De bloemen van Saxifraga 'Honeybunch' zijn klein, maar toch heb ik een zwak voor deze bijzondere kruising, S. meeboldii x S. poluniniana (foto 4).

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #550 Gepost op: 29 maart 2013, 23:00:40 »
Deze plant heb ik gekocht als Saxifraga marginata 'Milica'. Volgens de beschrijving zou deze cultivar grote rozetten moeten hebben, maar dat heeft deze plant niet. Misschien komt dat doordat de plant in de tuin staat en niet in een Alpiene kas (foto 1).
Eén van de oudste cultivars is Saxifraga x boydii 'Cherrytrees'. Helaas zijn de meeste planten die onder deze naam worden verkocht worden niet de echte S. 'Cherrytrees' en dat geldt ook voor deze plant (foto 2). De plant groeit mooi compact, maar de bloemen zijn nog al teleurstellend omdat de bloemblaadjes erg small zijn. Nu nog in knop.
Ook deze Saxifraga 'Marco Polo' is nog in knop (foto 3). Een geweldig mooie cultivar en zoals Gert Hoek heeft laten zien heeft Karel Lang inmiddels nog een aantal andere cultivars gekweekt uit Saxifraga pulchra.
Deze Saxifraga x bilekii 'Castor' staat al een paar jaar in m'n tuin en blijft heel mooi compact (foto 4).

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #551 Gepost op: 29 maart 2013, 23:00:51 »
Mij is altijd wijsgemaakt dat pissebedden enkel afval opruimen. Maar ik ga mijn mening toch moeten herzien, ik verdenk ze namelijk ook. Voor slakken is het veel te koud, pissebedden heb ik wel al zien ronddwalen. ::)

Hans Meulenbelt

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Irisarian
« Reactie #552 Gepost op: 29 maart 2013, 23:14:11 »
Over deze plant heb ik maar heel weinig informatie kunnen vinden. Ik weet zelfs niet wie hem gekweekt heeft. Dit is Saxifraga NCC 'Karasin' en het is een beauty (foto 1).
Eén van de vele fraaie cultivars uit de x megaseaeflora groep is Saxifraga 'Norman', door Frantisek Holenka gekweekt uit S. 'Jupiter' en S. lilacina (foto 2).
Saxifraga 'Tenerife' is één van de cultivars uit de SWING GROUP (S. poluniniana x S. wendelboi) (foto 3).

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #553 Gepost op: 29 maart 2013, 23:25:08 »
Het zijn echt pissebedden Jan!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #554 Gepost op: 30 maart 2013, 09:01:16 »
Dank voor de info, Bart.
Vervelende schaaldieren !

Hierbij een foto van Saxifraga corymbosa in knop.
Speciaal om Frankie te doen watertanden. ;D