Auteur Topic: Saxifraga 2013  (gelezen 246047 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #570 Gepost op: 2 april 2013, 22:10:59 »
Het is inderdaad niet alleen maar kommer en kwel, Jan - ik toonde hem al eerder, maar gezien de frigobox toestanden blijft hij ongehoord lang volop bloeien : mijn exemplaar van Sax. burseriana major

Heel mooie burseriana Luc ! Eigenlijk toch wel een schitterende soort die tegenwoordig dank zij de hybridekoorts onterecht vergeten wordt ....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #571 Gepost op: 2 april 2013, 22:20:54 »
En we gaan nog even verder :

1/ Saxifraga 'Louis Armstrong' een jong plantje in de marmerrotstuin, toont een eerste bloem.
2/ Saxifraga 'Red Poll', ieder jaar gewoon mooi, begint er ook aan. Deze staat in een zandsteen.
3/ Saxifraga 'Laka' in een trog. Was gewoon een magneet toen ik (samen met Matthias) op de plantenbeurs in Sint-Lievens-Houtem stond.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #572 Gepost op: 2 april 2013, 22:42:15 »
En we gaan nog even verder :
1/ Saxifraga 'Louis Armstrong' een jong plantje in de marmerrotstuin, toont een eerste bloem.
2/ Saxifraga 'Red Poll', ieder jaar gewoon mooi, begint er ook aan. Deze staat in een zandsteen.
3/ Saxifraga 'Laka' in een trog. Was gewoon een magneet toen ik (samen met Matthias) op de plantenbeurs in Sint-Lievens-Houtem stond.

Waar blijf je ze halen Jan ? Ik kan die vele namen van die cv's al lang niet meer onthouden maar ik onthou wel dat je ons telkens mooi gerief toont ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #573 Gepost op: 2 april 2013, 22:46:01 »

Tja, meestal toont men niet de flauwe resultaten. :-\

Ze horen er nu eenmaal bij Jan !  ((15  Het getuigt van moed dat je ons ook de problematische kanten van onze hobby laat zien...  -7(
De afgelopen weken en maanden waren nu ook wel exceptioneel te noemen...  :(

Dank je Luc, en een mooie burseriana die je daar toont. Een van de sterkste Saxen. De mijne staat al 15 jaar op dezelfde plek, in volle zon, zal ze eens wat voedsel moeten geven, of niet ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #574 Gepost op: 2 april 2013, 22:49:28 »

2/ Saxifraga 'Red Poll', ieder jaar gewoon mooi, begint er ook aan. Deze staat in een zandsteen.
Bijzonder: piepkleine blaadjes met naar verhouding grote bloemen.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #575 Gepost op: 2 april 2013, 23:02:57 »
En we gaan nog even verder :
1/ Saxifraga 'Louis Armstrong' een jong plantje in de marmerrotstuin, toont een eerste bloem.
2/ Saxifraga 'Red Poll', ieder jaar gewoon mooi, begint er ook aan. Deze staat in een zandsteen.
3/ Saxifraga 'Laka' in een trog. Was gewoon een magneet toen ik (samen met Matthias) op de plantenbeurs in Sint-Lievens-Houtem stond.

Waar blijf je ze halen Jan ? Ik kan die vele namen van die cv's al lang niet meer onthouden maar ik onthou wel dat je ons telkens mooi gerief toont ...

Ik hoop dat ik er nog meer kan tonen als het weer wat minder koud wordt en de knoppen niet naar de knoppen zijn.
Ik ga er nog meer halen ..... ??? --6

Heel de noordzijde van mijn grote rotstuin moet volkomen met Saxifraga's.
Ook ga ik de oostzijde die nog niet onder handen genomen is eens onder handen nemen en waarschijnlijk ook volproppen met Saxen.
De zuidzijde ga ik ook wat renoveren en daar komen grotendeels Sempervivums.
Volgens sommigen moet ik meer bollen zetten, maar ik weet niet of ik ga luisteren.
Wees gerust, er zal ook nog wel wat plaats zijn voor andere planten. --6 --6 --6
Er zullen ook nog een stuk of twee, drie, ik weet niet, misschien vier, bescheidener rotstuinen bijkomen. --6
Het is waarschijnlijk nodig.  :o ??? ::) ))4 Ik had er nog niet veel. --11 ))(10
In de winter dan dus nog meer gletsjervorming, kan het weerstation van Melle regelmatig met een record gaan lopen.
Mijn vrouw vindt rotstuinen best ok, het is proper, als je er op loopt is het al steen, krijg je geen vuile voeten en dus minder vuiligheid binnen in huis.
Hoe meer rotstuin, hoe minder gras afrijden. ;D

Ik heb dus nog veel werk ....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #576 Gepost op: 2 april 2013, 23:08:38 »
En we gaan nog even verder :
1/ Saxifraga 'Louis Armstrong' een jong plantje in de marmerrotstuin, toont een eerste bloem.
2/ Saxifraga 'Red Poll', ieder jaar gewoon mooi, begint er ook aan. Deze staat in een zandsteen.
3/ Saxifraga 'Laka' in een trog. Was gewoon een magneet toen ik (samen met Matthias) op de plantenbeurs in Sint-Lievens-Houtem stond.

Waar blijf je ze halen Jan ? Ik kan die vele namen van die cv's al lang niet meer onthouden maar ik onthou wel dat je ons telkens mooi gerief toont ...

Ik hoop dat ik er nog meer kan tonen als het weer wat minder koud wordt en de knoppen niet naar de knoppen zijn.
Ik ga er nog meer halen ..... ??? --6

Heel de noordzijde van mijn grote rotstuin moet volkomen met Saxifraga's.
Ook ga ik de oostzijde die nog niet onder handen genomen is eens onder handen nemen en waarschijnlijk ook volproppen met Saxen.
De zuidzijde ga ik ook wat renoveren en daar komen grotendeels Sempervivums.
Volgens sommigen moet ik meer bollen zetten, maar ik weet niet of ik ga luisteren.
Wees gerust, er zal ook nog wel wat plaats zijn voor andere planten. --6 --6 --6
Er zullen ook nog een stuk of twee, drie, ik weet niet, misschien vier, bescheidener rotstuinen bijkomen. --6
Het is waarschijnlijk nodig.  :o ??? ::) ))4 Ik had er nog niet veel. --11 ))(10
In de winter dan dus nog meer gletsjervorming, kan het weerstation van Melle regelmatig met een record gaan lopen.
Mijn vrouw vindt rotstuinen best ok, het is proper, als je er op loopt is het al steen, krijg je geen vuile voeten en dus minder vuiligheid binnen in huis.
Hoe meer rotstuin, hoe minder gras afrijden. ;D

Ik heb dus nog veel werk ....

Goed bezig Jan !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #577 Gepost op: 3 april 2013, 18:29:16 »
Misschien al vaker gepost deze Saxifraga burseriana "John Tomlinson"

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #578 Gepost op: 3 april 2013, 20:23:12 »
Voilà zie, mijn koningkoppel van vorig jaar, moet je eens zien hoe belabberd dat er dit jaar uitziet.
Het betreft Saxifraga 'Allendale Charm' en Sax. 'Peach Melba' die hun leven moeten slijten in mijn goot.
Doordat Koning Winter 3 maand lang vriestemperaturen op ons en de Saxen afgestuurd heeft, terwijl de knopvorming al heel ver gevorderd was, zijn er heel wat bloemen en knoppen naar de knoppen. Er waren nochtans meer knoppen dan vorig jaar, zucht ...
In de goot hadden ze het nog harder te verduren, gegeseld door de gure oostenwind die ook langs van onder kon toeslaan. Die goot 'hangt' immers in de lucht.
Hierbij twee foto's van het resultaat :  -3(

1/ 'Allendale Charm', weinig charmant, de bloemen zijn vervroren, komen misvormd open en na twee dagen zijn ze al aan het verdorren.
2/ 'Peach Melba', een hele resem bloemen zonder bloemblaadjes ?  :o

Tja, meestal toont men niet de flauwe resultaten. :-\

Je hebt gelijk Jan, hier staan er ook wel een paar die gehavend zijn door de winter.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #579 Gepost op: 3 april 2013, 21:22:20 »
Hier toch ook wel een paar bevroren bloemen,maar blijkbaar hebben we tot nu toe 'geluk' gehad dat door
de kou hier nog weinig open stond of ver in knop zat.

Nog steeds weinig bloei hier,maar het komt er wel aan!
Vandaag wat 'geprutst' met het fototoestel.....foto's genomen van een meter of 5 en dan inzoomen op de Sax.
Kan nog beter........... ))4

We mooi om te zien hoe veel knopzetting er is.

'Lismore Gem'
oppositifolia

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #580 Gepost op: 3 april 2013, 22:49:00 »
Mooie knoppen Bart.
Mijn Saxifraga 'Lismore Carmine', het zusje van 'Lism. Gem', ziet er wat dat betreft ook wel behoorlijk uit.
Twee foto's, eentje van een grote en de andere van een kleintje.

 ;)

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #581 Gepost op: 3 april 2013, 23:27:38 »
Met al dat Draba geweld, ook nog wat Saxen. --6

1/ Saxifraga 'Golem', heb ik al getoond, maar ik kon niet weerstaan aan die geweldig grote bloemen. :-*
    Deze knapperd bloeit met dit weer al drie weken.
    Het zou mooier zijn mochten de knoppen allemaal tegelijk open staan, maar ik denk dat de Saxen het zelf ook niet meer weten. ))4
2/ Saxifraga megaseaeflora 'Humoreska', nog een kleintje, maar nu al geweldig. Als die wat groter zal zijn, hou ik mijn hart vast dat ze hem niet komen uitgraven.
     :o --6 ??? ::) ))4 --2 --14 -3)( gelekaart ))11 -2( --3
3/ Saxifraga ook megadinges 'Jan Neruda' begint na weken en weken en weken in knop te hebben gestaan, er eindelijk ook een beetje aan.
4/ Als afsluiter, ik weet het, ik kan er niet aan doen, ik heb er een zwak voor, sssstttt, niet aan Carine vertellen, maar ze bezorgt mij vochtige dromen, je weet wel, ons  ))2 :-* :-* :-*
Kathleen .....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #582 Gepost op: 4 april 2013, 07:09:39 »
Misschien al vaker gepost deze Saxifraga burseriana "John Tomlinson"
Je kunt ze niet vaak genoeg zien,Theo! ((14

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #583 Gepost op: 4 april 2013, 08:42:45 »
Ik zie daar wel één of twee knoppen op "Lismore Carmine", Jan...  --5 -2(  Vergeet vooral niet hem te tonen wanneer die open staan...  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re:Saxifraga 2013
« Reactie #584 Gepost op: 4 april 2013, 12:56:32 »
1.Saxifraga 'Maria Callas'.
2.Saxifraga 'Paul Gaugin'